Annons

Konstig skugga på mina bilder :( (Nikon d5000)

Produkter
(logga in för att koppla)

Naemi77

Aktiv medlem
Hej!

Igår köpte jag en nikon d5000 :D men... Det blir någon konstig skugga längs ner på bilderna. Eller ja inte alla...Det är konstigt... Det ser ut som en liten soluppgång av skugga...Jag undrar om det kanske blir så när man inte har en exrta blixt, kanske att blixten på kameran skuggas lite av objektivet?? Eller är det fel på kameran? :O

SNÄLLA HJÄÄÄLP MIG :O!! <3
 

Naemi77

Aktiv medlem
Har du månne använt den inbyggda blixten, samt ett motljusskydd på optiken, samt en vidvinklig brännvidd?
Jag använde den inbyggda blixten, fast jag har uv skydd på optiken, sen hade jag autoinställningar, men jag hade nog vidvinkligbrännvidd för jag hade ingen inzoomning på (ursäkta mina en så länge oproffsiga ordval XD )
 

Sputt

Aktiv medlem
jasså vad trist :S hur ska jag bete mig för att slippa detta? köpa en extern blixt?
Antingen så zoomar du in lite med objektivet eller så får du ta av motljusskyddet som jag misstänker sitter på, det är oftast motljusskyddet som orsakar den här skuggan i vidvinkelläget med den inbyggda blixten.
 

Naemi77

Aktiv medlem
Antingen så zoomar du in lite med objektivet eller så får du ta av motljusskyddet som jag misstänker sitter på, det är oftast motljusskyddet som orsakar den här skuggan i vidvinkelläget med den inbyggda blixten.
A jag kom nyss på att jag kunde zooma ut lite (Y) Jag provade att ta av skyddet men det funka inte (det är ett uv-skydd) men zooma ut lite funkar ju fint :D tack för alla svar !!
 

ND300

Avslutat medlemskap
Jag får också såna jobbiga skuggeffekter med d300 och med 18-200 linsen på. Ibland med eller utan blixt eller om det då bara har med vignettes att göra. Motljusskyddet har jag inte använt men däremot har den setat på (bakvänt) på linsen.

Motljusskydd
 

Bilagor

  • 7.3 KB Visningar: 2,371

Naemi77

Aktiv medlem
Jag får också såna jobbiga skuggeffekter med d300 och med 18-200 linsen på. Ibland med eller utan blixt eller om det då bara har med vignettes att göra. Motljusskyddet har jag inte använt men däremot har den setat på (bakvänt) på linsen.

Motljusskydd
jassså det e det som är ett motljusskydd :D haha men när skall man använda den? eller skall den sitta på hela tiden??
 

Hattman

Ny medlem
Jag hade också det bekymret med min D90. Dock kom jag fram till att "soluppgången" uppstår om man sitter väldigt nära motivet samt utformningen på objektivet. Prova att flytta dig längre från objektivet och zooma in istället så löste det sig för mig. Objektiv som har mindre diameter eller gjorda för att vara "nära" verkar inte råka ut för detta så tror mycket beror på vad objektivet är gjort för, för endamål.
 
ANNONS