Annons

Problem med Canons snabba FP-blixtsynk

Produkter
(logga in för att koppla)

abbebus

Aktiv medlem
Testade Canons "höghastighetsblixtsynk" (FP-synk) för första gången idag med min EOS 10D och Sigma EF 500 Super.

Jag tog några enkla porträttbilder med upplättningsblixt, där jag ville ha kort skärpedjup genom att använda FP-synk och större bländare än vad som annars vore möjligt.

Men... varenda bild blev mycket kraftigt överexponerad.

Om jag t ex tog en bild utan FP-synk, f 9.5 och 1/180 sek så blev den helt korrekt exponerad.

Om jag istället använde FP-synk och tog en bild, f 8.0 och 1/250 sek, så blev den totalt utfrätt.

Motivet var detsamma och även avståndet till motivet.

Vad beror detta på!?!?

Har jag fått hjärnsläpp eller är det något fel på kameran/blixten?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag har inte haft några problem med FP-synk med Eos 3 coh Eos 1v tillsammans med Canon 550 EX. Låter som det är blixten som inte klarar av uppgiften.
 

petervis

Aktiv medlem
sigma. ef 500

sigma ef 500 super.... har du samma problem med orginal-glugg eller med kortare brännvidder?
 

abbebus

Aktiv medlem
froderberg skrev:
Jag har inte haft några problem med FP-synk med Eos 3 coh Eos 1v tillsammans med Canon 550 EX. Låter som det är blixten som inte klarar av uppgiften.
EF 500 Super skall ju vara helt kompatibel med Canons digitala, men man kan ju aldrig vara säker.

Ska prova med min analoga kamera och se om samma fenomen uppstår då. Tyvärr får man ju vänta några dagar för att se resultatet av den testfotograferingen...
 

Stegge

Aktiv medlem
Det är väl 500 DG Super som är kompatibel med de digitala husen? 500 Super stödjer "bara" E-TTL.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Hmmm det gäller ju att se till att motivet är inom blixten område, speciellt vid FP-blixt.

Om du har ställt in en viss tid och en stor bländare, så kan blixten ge dig korrekt exponering mellan ex.vis. 3-6 meter. Står motivet närmre än 3 meter, ja då blir det inte så bra.

Om motivet är inom blixtens arbetsområde så kan det bli såhär:

10D, EF 50/1.8 @ 2.8, 1/1000, Sigma EF-500 DG Super @ FP, arbetsområde 3-6 meter, bounce
 

Bilagor

abbebus

Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Hmmm det gäller ju att se till att motivet är inom blixten område, speciellt vid FP-blixt.
Så enkelt var det.

Naturligtvis var jag för nära motivet, jag hade nämligen ISO 800 inställt på kameran. Litet hjärnsläpp från min sida! ;-)


Tack för hjälpen!
 

Jeppe

Aktiv medlem
abbebus skrev:
Så enkelt var det.

Naturligtvis var jag för nära motivet, jag hade nämligen ISO 800 inställt på kameran. Litet hjärnsläpp från min sida! ;-)


Tack för hjälpen!
...och du tyckte inte att du fick väldigt korta tider i förhållande till vald bländare ??

;)
 

abbebus

Aktiv medlem
Jeppe skrev:
...och du tyckte inte att du fick väldigt korta tider i förhållande till vald bländare ??

;)
Hmm, ja, jo... ;-)

Nu ska vi se om jag fattat det här:

Det är alltså så att med FP-synk så lyser blixten mycket längre tid (eller flera snabba blixtar?), och det gör att man inte kan vara lika nära motivet som om man inte använder FP-synk.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Flera snabba blixtar, arbetsområdet bestäms helt och hållet av ISO/Slutartid/bländare.

Ex: (ISO 200)

1/1000:f2.8 = 1.5-6 meter
1/500:f2.8 = 2-9 meter
1/1000:f5.6 = 0.7-2 meter
1/500:f5.6 = 1-4 meter
1/4000:f5.6 = 0.5-1.5 meter
1/4000:f2.8 = 0.7-2 meter
Som du ser kan du visst vara nära motivet, men det kräver att du väljer snabba slutartider.

Exvis: 1/4000 f2.8

Avstånd till gluggen 0.6 meter (blixten angav arbetsområde 0.5-0.7 meter). Exponeringsmässigt, blev den något underexponerad, så visst funkar det. Tycker Sigman gör ett mycket bra arbete för de 2100:- som den kostade mig. Ska du blixtra så nära så glöm inte att tilta blixthuvudet nedåt, från normalläget.
 

Bilagor

ANNONS