Annons

Bärbar med ips, någon med erfarenheter?

Produkter
(logga in för att koppla)

krouthen

Medlem
Hej alla!

Har som många andra problem med att välja dator.
Har sett på en Acer V5 -572 15,6" full HD med ips, finns det någon som har erfarenhet av denna eller kan rekommendera liknande/bättre?
Den finns på Inet i två utföranden, en med grafikkort på 4gig samt 12 gigs ram men 2000kr dyrare. Samt en med 4gigs ram och Intells onboard grafik.
Kan ju alltid bara köpa till ett 8gigs och lägga pengarna på en ssd istället, vad tror ni?
Bör nämnas att jag kommer redigera bild i PS4 (5dII filer) och inte så mycket film, spelar inte heller spel.

Mycket tacksam för hjälp!
häls. Erik
 

Johan_Lindgren

Aktiv medlem
Min egna erfarenhet är att min Lenovo har visst IPS panel men det gör den inte bättre för det... Jag hade nog valt att köpa en riktig skärm att ha ansluten också isf.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Hej alla!

Har som många andra problem med att välja dator.
Har sett på en Acer V5 -572 15,6" full HD med ips, finns det någon som har erfarenhet av denna eller kan rekommendera liknande/bättre?
Den finns på Inet i två utföranden, en med grafikkort på 4gig samt 12 gigs ram men 2000kr dyrare. Samt en med 4gigs ram och Intells onboard grafik.
Man kan säga att för det sätt du tänker använda datorn spelar grafikkortet ganska liten roll, medan mängden arbetsminne spelar stor roll.

Kan ju alltid bara köpa till ett 8gigs och lägga pengarna på en ssd istället, vad tror ni?
Låter i mina öron som ett bättre val enligt det du beskriver nedan.

Bör nämnas att jag kommer redigera bild i PS4 (5dII filer) och inte så mycket film, spelar inte heller spel.
Att ha en bärbar med ips-panel fungerar bättre än att ha en bärbar med vanlig tn-panel. Men, en lös skrivbordsskärm (med ips) är trots allt ett ännu bättre val. Nu kanske en lös skärm inte är ett alternativ för dig (t.ex. att du ofta sitter och redigerar på resande fot), men tänkte du ändåp mest sitat hemma och redigera så är nog en separat skäm ett bättre alternativ - du får en större bildyta, du kan ha en större bildstorlek (fler pixlar), du får en jämnare bild (ljusstyrka, färgegenskaper) och du lär få en större färgrymd.

Själv sitter jag ofta och redigerar bilder ute på plats någonstans och skaffade därför (för ett par år sedan) en bärbar med ips, en Lenovo X220. Men jag har en större skärm hemma och skulle bli tokig om jag alltid var tvungen att redigera enbart på den bärbara skärmen :)
 

krouthen

Medlem
Tack för svar. Ja ni har helt rätt, det framgick inte men jag har en extern skärm som jag kan jobba med hemma. Inte världens bästa men en Dell med ips och den får hålla ett tag till :)
Ni har båda Lenovo är ni nöjda med det eller vet ni någon att rekommendera.
 

afe

Aktiv medlem
Jag köpte en Asus UX32VD förra veckan. Det är en utgående modell med i7-processor och levereras med 6 GB RAM och 500 GB snurrdisk (med 24 GB SSD som cache). Jag bytte direkt ut den medföljande minneskapsylen på 4 GB mot en med 8 GB för totalt 10 GB minne, och snurrdisken åkte ut till förmån för en Samsung 256 GB SSD. Hamnade på totalt 11 KKr för en mycket rapp dator med bra IPS-skärm.

Sonys nya Vaio Pro verkar också bra och prisvärd, och de är väldigt lätta då de är byggda i kolfiber. Nackdelen (enligt mig) är att kolfibler flexar och jag föredrar datorer med aluminiumchassi.

I och med att jag bytte ut hårddisken mot en SSD fick jag förstås installera om Windows, men det ser jag som en fördel i och med att jag då blev av med all "bloatware" som var förinstallerat.

Jag kommer inte att använda extern skärm alls till min dator, i och med att jag har en bra stationär när jag behöver mer skärmyta.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Tack för svar. Ja ni har helt rätt, det framgick inte men jag har en extern skärm som jag kan jobba med hemma. Inte världens bästa men en Dell med ips och den får hålla ett tag till :)
Ni har båda Lenovo är ni nöjda med det eller vet ni någon att rekommendera.
Lenovo X220 var på sin tid snudd på ensam att erbjuda ips-panel, det känns som det finns bättre och modernare alternativ idag :)

Det jag mest lider av hos X220 är den lilla skärmen med en ganska medioker bildstorlek (1366x768 bildpunkter). Fast, i gengäld är datorn oerhört liten och lätt. Ständigt dessa kompromisser :)
 

krouthen

Medlem
Oj ja sonens val är något i hästväg men lite över min budget:) Asusen du köpte låter trevlig men hur upplevs det att sitta med 13, 3"? Jag har en dell nu med en fin 15, 6 "full hd men resten av datorn håller på att falla sönder dessvärre. Därav detta dilemma.
Såg att det fanns ips på bärbara och det var en nyhet för mig.
Hittade inte precis Asus men en likvärdig och dom verkar onekligen fina, ska kolla upp detta mera.
Tack för gym respons allihopa!, kommer ni på ett annat förslag tveka inte. Allt är av intresse:)

Häls. Erik
 

afe

Aktiv medlem

krouthen

Medlem
Ja den verkar mer och mer intressant, satt precis på prisjakt och kollade : )
Tänker som du med ram-minnet och SSD. Då blir det en riktigt kompetent maskin som borde hålla några år. Lite mer pengar än planerat men känns ändå mer prisvärt, som oftast.
Läste lite om Acer och det verkar tyvärr som fler har din erfarenhet, Jag har bara fått nog av Dell :)
 

afe

Aktiv medlem
Vi kör med Dell på jobbet, och den stora fördelen med dem är att de kommer till kontoret och lagar datorn när den går sönder (och det gör den) ;)

Jag tycker min Asus är prisvärd, trots att det är en gammal modell. Den har inte lika lång batteritid som de nya med Haswell, men jag har oftast tillgång till ett eluttag och 4-6 timmar räcker för mina behov.

Jag följde den här guiden för att byta disk och minne: http://forums.hardwarezone.com.sg/notebook-clinic-77/upgrading-guide-ux32vd-3875701.html. Jag hade alla verktyg jag behövde, utom Torx T5, men såna finns hos Clasan :)
 

BeriJan

Aktiv medlem
Jag köpte en Asus UX32VD förra veckan. Det är en utgående modell med i7-processor och levereras med 6 GB RAM och 500 GB snurrdisk (med 24 GB SSD som cache). Jag bytte direkt ut den medföljande minneskapsylen på 4 GB mot en med 8 GB för totalt 10 GB minne, och snurrdisken åkte ut till förmån för en Samsung 256 GB SSD. Hamnade på totalt 11 KKr för en mycket rapp dator med bra IPS-skärm.
+1 på den, har samma maskin själv med även exakt samma förändringar.

Vill man ha 15" så verkar ju det här vara en trevlig maskin, http://www.asus.com/se/Notebooks_Ultrabooks/ASUS_ZENBOOK_Touch_U500VZ/
 

krouthen

Medlem
Hej Jan,
Kul att även du är nöjd med den lösningen, den verkar topp den där Asusen. Ska kolla upp 15":arn men börjar alvarligt värdera att "bara" ha en 13" och bli bättre på att använda min externa :)
 

krouthen

Medlem
Sitter nu med nya Asusen UX32VA och är mycket nöjd trots att jag inte gjort uppgraderingen, men den kommer :) Tackar för all hjälp, grymt detta forumet!

Nästa problem blir att byta till SSD och flytta över OS men det blir en annan fråga.

//Erik
 
ANNONS