Annons

F-skatt - galen på skatteverket.

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Jag har följt den här tråden med stigande förvåning. Skatteverket ägnar sig alltså år att obstruera för den som vill starta en verksamhet och betala skatt? Är det konstigt att det förekommer svartjobb med en sådan attityd från skatteverket?
 

iSolen.se

Guest
Jag har följt den här tråden med stigande förvåning. Skatteverket ägnar sig alltså år att obstruera för den som vill starta en verksamhet och betala skatt? ...
Eftersom jag inte delar den bilden av skatteverket efter regelbundna kontakter med dem i många ärenden under lång tid letar jag efter förklaringen någon annanstans.

Det är därför jag frågar vad de egentligen skrev och vad svaret egentligen var. Gärna med detaljer. T ex bröllopsfoto vet jag att skatteverket använt som exempel.
 

Photocon

Aktiv medlem
Jag har följt den här tråden med stigande förvåning. Skatteverket ägnar sig alltså år att obstruera för den som vill starta en verksamhet och betala skatt? Är det konstigt att det förekommer svartjobb med en sådan attityd från skatteverket?
Har också följt den med en minst lika stigande förvåning.
Däremot tror jag inte att SKV obstruerar folk som vill starta egen verksamhet. Det handlar nog mest om att vara noggrann i sin ansökan och klart och tydligt ange syftet med sin tänkta start av egen verksamhet.

1/ Klart o tydligt ange att det föreligger ett klart vinstsyfte.
2/ Vidare att man gjort en marknadsundersökning som gett en klar indikation på att verksamheten kan gå med vinst i den omfattning man tänkt sig.
Här gäller det att lika klart ange att man söker FA-sedel om rörelsen ska bedrivas vid sidan av ordinarie jobb eller pension.

"Ren" F-skattesedel kan man bara få om verksamheten bedrivs på heltid och man inte är yrkesverksam på annat sätt genom arbetsgivare.

Det är alltså viktigt att ange att verksamheten ska ske på beräknad tid typ 50%, 75% eller 100%. En del människor är partiellt handikappade och har exempelvis nedsatt arbetsförmåga till 50%. Då gäller ff FA-skattesedel eftersom sjukersättning (det man kallade förtidspension förr) är att räkna som inkomst av tjänst.

Att vinstsyfte föreligger innebär inte att det är förbjudet att gå back. Speciellt inte under en uppstartsperiod.

Jag känner folk på SKV och de är verkligen inte emot eget företagande i liten skala. Inköp av inventarier gynnar ju exempelvis andra rörelseidkare som betalar skatt. Den egna vinsten avser ju att genererar skatt.
Så jag antar att PMD:s lilla fråga om obstruktion innehöll ett sublimt tvivel om att tjänstemännen verkligen är ute efter att jäklas.

Vad man som handläggare på SKV är allergisk emot tror jag snarare är otydliga ansökningar och motiveringar.
Man ska inte behöva visa upp arbetsprov el dyl.

För den som vill vara säker på att få sin F eller FA-skattesedel rättvist godkänd är annars bästa tipset att beställa tid hos en SKV-handläggare om man känner sig tillkortakommen när det gäller att formulera en ansökan skriftligt.
Fast å andra sidan fordras ju mycket skriftlig kontakt med framtida uppdragsgivare för en rörelseidkare,

Jag tycker iSolens skrivning verkar vara den som ligger helt verklighetsnära.

Sedan det där om att skaffa prylar "skattefritt" är ju bara nys. På det ena eller andra sättet ska pengarna tillbaks till staten. I sin renaste form ingående moms kvittas mot utgående. Och den kvittningen förutsätter eget arbete som skapat intäkter.

OM jag har fel i något jag skrivit vill jag verkligen ha reda på det för i så fall har reglerna ändrats på mycket kort tid.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag har följt den här tråden med stigande förvåning. Skatteverket ägnar sig alltså år att obstruera för den som vill starta en verksamhet och betala skatt? Är det konstigt att det förekommer svartjobb med en sådan attityd från skatteverket?
Att följa de regler som finns är inte att obstruera, det är att sköta det uppdrag de har.

Jag skulle rekommendera att läsa Skatteverkets information på deras hemsida: https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2018.7/1292.html

Den springande punkten där det nog ofta kör ihop sig för många är om Skatteverket bedömer det som näringsverksamhet eller inte (och då istället är en hobbyverksamhet). Även kraven för det är ganska tydligt formulerade:
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2018.7/331005.html

Man brukar ofta säga att det handlar om näringsverksamhet när man uppfyller tre grundläggande krav:
- att verksamheten bedrivs yrkesmässigt
- att verksamheten bedrivs självständigt (och alltså inte utgör en form av anställning)
- att verksamheten har ett vinstsyfte

Som jag har förstått det så beror många avslag just på att den som söker inte på ett tydligt sätt beskrivit hur man uppfyller de tre kraven ovan.
 

ztenlund

Aktiv medlem
[...]
Sedan det där om att skaffa prylar "skattefritt" är ju bara nys. På det ena eller andra sättet ska pengarna tillbaks till staten. I sin renaste form ingående moms kvittas mot utgående. Och den kvittningen förutsätter eget arbete som skapat intäkter.[...]
Ok, Privat Fotografsson startar en firma och fakturerar lite lagom några mindre belopp så att firman kan köpa kul fotoprylar för egna pengar. Privat Fotografsson har inget som helst vinstsyfte, utan hela "affärsidén" är att köpa kul ("privata") fotoprylar utan att behöva använda sin lön där över 50-60 % försvunnit i marginalskatt. Nys?
 

Janne H

Aktiv medlem
Ok, Privat Fotografsson startar en firma och fakturerar lite lagom några mindre belopp så att firman kan köpa kul fotoprylar för egna pengar. Privat Fotografsson har inget som helst vinstsyfte, utan hela "affärsidén" är att köpa kul ("privata") fotoprylar utan att behöva använda sin lön där över 50-60 % försvunnit i marginalskatt. Nys?
Nyfiken som jag är på vad mina kollegor o konkurenter har för sig brukar jag kolla på www.allabolag.se för att se hur det går för dem. Förvånansvärt många har omsättningar så låga , mellan 0-100kkr perår, att man verkligen undrar varför de håller på efter många år med så låg omsättning. Att företag har svårt att få lönsamhet första och kanske andra året förstår ju alla, men att år efter år bara omsätta några få kronor håller inte. Ändå fortsätter många. Så visst finns det många som vill kunna köpa momsbefriade kameror, sälja någon billig bild då o då, för att på så sätt låta skattebetalarna betala del av deras hobby!!
 

Photocon

Aktiv medlem
Ok, Privat Fotografsson startar en firma och fakturerar lite lagom några mindre belopp så att firman kan köpa kul fotoprylar för egna pengar. Privat Fotografsson har inget som helst vinstsyfte, utan hela "affärsidén" är att köpa kul ("privata") fotoprylar utan att behöva använda sin lön där över 50-60 % försvunnit i marginalskatt. Nys?
Ja, NYS! och prosit också för den delen:)

Hål i ditt resonemang är följande: Ska herr Fotografsson leva på återanvända nudlar och vatten? Ställer frågan bara för att du skriver " utan att behöva använda sin lön".

Antag då att vederbörande jobbar 100%. Redan där kommer SKV säkert att ifrågasätta om Privat Fotografsson verkligen kan avsätta minst 50% ytterligare.
PF kan svara JA och få sin FA-sedel efter att intygat vinstsyfte, varaktighet samt svurit på detta med fingrar korsade bak ryggen och med sin namnteckning.

Låt oss då se hur herr Fotografsson med hjälp av Fan & hans pumpstock ska bena ut det här på sikt.

1/ Han skaffar "kul fotoprylar" för låt oss säga 200.000:- (som han måste använda sin lön som han inte ville röra för att anskaffa kul prylar)

2/ I akt och mening att lura staten skickar han in sin utlagda moms på 40.000:- som han då får kvitta mot "några mindre belopp", kanske uppdrag som inbringat 50.000:- inkl moms. Här avgår då 10.000:- som han glatt och villigt betalar till SKV och erhåller på så sätt 30.000:-.

3/ De 40.000:- han fått som intäkt exkl moms ska dessutom innan de förs till beskattning också belastas med avskrivning för inventarier som han kanske valt att dra av direkt om varje vara uppfyller villkoren (½ basbelopp d v s hälften av 45.500 år 2018). Det innebär att han drar av 160.000:- och gör alltså en förlust vad gäller skattepliktig intäkt på minst 120.000:- och ger inte ens utrymme för minst 25% i avsättning för egenavgifter.

Denna 120.000:- förlust kan göras större genom körning med egen bil yill de fåtaliga uppdragen mm.

Jag vill se den granskare på SKV som inte flyger i taket och ställer en förfrågan till Fotografsson hur i h-e det kunnat gå så illa.

Fotografsson kan då hävda att det var ett "inkörningsår" och komma undan med det. TILLS nästa år. Har han då fortsatt att skaffa "kul prylar" och uppvisar minus igen utan egentliga skäl är jag övertygad om att bubblan spricker ganska fort.

Han skulle t o m kunna lagföras. Och han borde faktiskt göra det eftersom han agerar dödgrävare gentemot de som sliter för att få det hela att gå runt och leva på sitt fotograferande.

Då tvingas han lägga ned och inventarierna avyttras till marknadsvärde. DÅ slår en liten fälla till: Antag att han under dessa 2 verksamhetsår skaffat "kul prylar" för 300.000:- inkl moms och skrivit av dessa direkt samt utvitterat 60.000:- i moms sammanlagt från staten för dessa samt betalat in en blygsam egen moms på 20.000:-. Okej, han har fått sina 40.000:-.

Marknadsvärdet på hans avskrivna inventarier beräknas kanske till 150.000:- exkl moms (de är bokförda exkl moms). Då ska herr Fotografsson till SKV erlägga 25% av 150.000:-=37.500:- om han lyckas sälja dem.

Sedan får han det ännu roligare eftersom rörelsetillgångar som skrivits av och inbringar överskatt klassas som rörelseintäkt å¨150.000:- minus 37.500:-= 112.500:- i VINST som han efter avsättning för egenavgifter ska skatta för enl tabell.

Och den trevlige herr Fotografsson kan ju knappast skaffat prylar för 300.000:- med 50.000:- i intäkt för vardera år 1 och 2. MERPARTEN AV DESSA SLANTAR KOMMER FRÅN HANS LÖN som han inte ville röra.

De 40.000:- han nu fått från staten har i bästa fall alltså kostat honom 37.500:- direkt. Därtill ska han betala inkomstskatt/egenavgifter för 112.500:-.

Sedan lär han få ganska svårt att få en ny F- eller FA-skatt beviljad när han kanske verkligen behöver det på seriöst vis.

Visst är det KUL med "kul prylar". Eller hur?
 

Photocon

Aktiv medlem
Nyfiken som jag är på vad mina kollegor o konkurenter har för sig brukar jag kolla på www.allabolag.se för att se hur det går för dem. Förvånansvärt många har omsättningar så låga , mellan 0-100kkr perår, att man verkligen undrar varför de håller på efter många år med så låg omsättning. Att företag har svårt att få lönsamhet första och kanske andra året förstår ju alla, men att år efter år bara omsätta några få kronor håller inte. Ändå fortsätter många. Så visst finns det många som vill kunna köpa momsbefriade kameror, sälja någon billig bild då o då, för att på så sätt låta skattebetalarna betala del av deras hobby!!
Jag kan i viss mån ge dig rätt, men det gäller främst fotografer som varit etablerade och sakta men säkert blivit "överflödiga" och behåller sina firmor av skäl som är djupgående. De får ju in lite slantar och känner i alla fall att det "inte är slut".

Jag känner några sådana och de är seriösa, men stolta och vill inte ge upp företag de haft i decennier. Och de skaffar inte nyare prylar i någon större utsträckning.

I övrigt håller jag inte med. Visst finns det rötägg, men gemene man/kvinna tror jag är seriösa.
 

alfin

Aktiv medlem
[...]
3/ De 40.000:- han fått som intäkt exkl moms ska dessutom innan de förs till beskattning också belastas med avskrivning för inventarier som han kanske valt att dra av direkt om varje vara uppfyller villkoren (½ basbelopp d v s hälften av 45.500 år 2018). Det innebär att han drar av 160.000:- och gör alltså en förlust vad gäller skattepliktig intäkt på minst 120.000:- och ger inte ens utrymme för minst 25% i avsättning för egenavgifter.
[...]
Då tvingas han lägga ned och inventarierna avyttras till marknadsvärde. DÅ slår en liten fälla till: Antag att han under dessa 2 verksamhetsår skaffat "kul prylar" för 300.000:- inkl moms och skrivit av dessa direkt samt utvitterat 60.000:- i moms sammanlagt från staten för dessa samt betalat in en blygsam egen moms på 20.000:-. Okej, han har fått sina 40.000:-.
[...]
Tveksamt om SKV skulle acceptera att en fotoutrustning som inköpts i samband med nystart av ett företag direktavskrivs. Den skulle betraktats som en enhet och skrivas av på fem år, även om inköpen skett under olika tidpunkter. På den tiden vi hade revisionsplikt för mindre bolag skulle aldrig en seriös revisor släppt igenom ett sådant upplägg. Sammanhörande inventarier ska skrivas av i sin helhet. Tilläggsinvesteringar gjorda över åren kan naturligtvis direktavskrivas om värdet underskrider ett halvt basbelopp.
 

PMD

Aktiv medlem
Det handlar nog mest om att vara noggrann i sin ansökan och klart och tydligt ange syftet med sin tänkta start av egen verksamhet.

1/ Klart o tydligt ange att det föreligger ett klart vinstsyfte.
Det tycker jag nog är en grundläggande förutsättning som inte behöver anges i en ansökan.

2/ Vidare att man gjort en marknadsundersökning som gett en klar indikation på att verksamheten kan gå med vinst i den omfattning man tänkt sig.
Det är knappast skatteverkets sak att bedöma om den sökandes affärsidé är sådan att den kommer att generera intäkter nog att ge vinst.

Om vi bara får starta bolag med av staten godkända affärsidéer så blir innovationsgraden i näringslivet lidande.
 

PMD

Aktiv medlem
För den som vill vara säker på att få sin F eller FA-skattesedel rättvist godkänd är annars bästa tipset att beställa tid hos en SKV-handläggare om man känner sig tillkortakommen när det gäller att formulera en ansökan skriftligt.
Ja, eller att ringa och fråga om oklarheter i blanketten/formuläret för F(A)-skatt. Det är mycket bättre att fråga istället för att skicka in en otydlig ansökan. Det spar tid för både en själv och myndigheten.
 

PMD

Aktiv medlem
Ok, Privat Fotografsson startar en firma och fakturerar lite lagom några mindre belopp så att firman kan köpa kul fotoprylar för egna pengar. Privat Fotografsson har inget som helst vinstsyfte, utan hela "affärsidén" är att köpa kul ("privata") fotoprylar utan att behöva använda sin lön där över 50-60 % försvunnit i marginalskatt. Nys?
Jag tror att din beskrivning kanske inte är fullständig, men jag kan inte se vad som skulle vara ett problem med ovanstående.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Det tycker jag nog är en grundläggande förutsättning som inte behöver anges i en ansökan.

Det är knappast skatteverkets sak att bedöma om den sökandes affärsidé är sådan att den kommer att generera intäkter nog att ge vinst.

Om vi bara får starta bolag med av staten godkända affärsidéer så blir innovationsgraden i näringslivet lidande.
Jag tror du missar poängen: Skatteverket skall avgöra om näringsverksamhet faktiskt är näringsverksamhet och därmed skall beskattas som sådan (till skillnad från lönearbete eller hobbyverksamhet).

Och en del i näringsverksamhet är att den bedrivs i vinsyfte, dvs att den skapar ett överskott av något slag som är en inkomst för utövaren (och inte, för att ta ett exempel, bara ett sätt att undvika moms på grejer man har för sin hobby). En annan del av näringsverksamhet är att den bedrivs yrkesmässigt (alltså inte som hobby). En tredje del är att näringsverksamheten bedrivs självständigt (och alltså inte är en förtäckt anställning).

Det är de krav skattelagstiftningen ställer för att något skall klassas som näringsverksamhet. Och skall man få f-skatt måste man, faktiskt, beskriva hur man tänkt sig att uppnå de sakerna.

Jag har aldrig hört att de analyserar affärsidéer (i så fall skulle många, många fel fått avslag :), bara att de vill se vad som verkar vara en uppriktig avsikt från den som söker att faktiskt tjäna en inkomst på sin näringsverksamhet. Vilket ju är grunden för att bli beskattad som näringsverksamhet.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har aldrig hört att de analyserar affärsidéer (i så fall skulle många, många fel fått avslag :), bara att de vill se vad som verkar vara en uppriktig avsikt från den som söker att faktiskt tjäna en inkomst på sin näringsverksamhet. Vilket ju är grunden för att bli beskattad som näringsverksamhet.
Det borde ju vara en självklarhet. Varför ska skatteverket ifrågasätta om den som startar en firma tänker gå med vinst? Att man vill tjäna pengar på verksamheten är ju själva grundbulten i företagande.

Om det är något som skatteverket behöver lägga sig i så finns det buggar i skattelagstiftningen.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Det borde ju vara en självklarhet. Varför ska skatteverket ifrågasätta om den som startar en firma tänker gå med vinst? Att man vill tjäna pengar på verksamheten är ju själva grundbulten i företagande.
Nu kanske du blir djupt chockerad över det jag berättar, men det finns faktiskt människor som försöker utnyttja vad man kan se som otydligheter skattelagstiftningen för att slippa betala skatt. Verkligen! :)

Det är inte exakt ett okänt fenomen att människor har skaffat eller försökt skaffa F-skattsedel i huvudsyfte att till exempel slippa betala moms på saker de vill använda i sitt hobbyutövande. Alltså, inget vinstsyfte, utan bara som ett sätt att undvika skatt.

Så jag har faktiskt inte ett dugg svårt att förstå varför Skatteverket vill se någon slags beskrivning av hur man tänkt sig att uppnå vinst.
 

PMD

Aktiv medlem
OK, det finns buggar i skattelagstiftningen, alltså.

Min erfarenhet av företagande är begränsad (och är ett par, tre decennier gammal) men jag minns inte att skatteverket krånglade trots att affärsidén var lite skakig.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
OK, det finns buggar i skattelagstiftningen, alltså.
Vet inte om jag skulle kalla just det här för en bugg, det handlar nog snarare om motsatsen till vad du uppfattade det som: att lagstiftningen är tänkt att vara lite generös i sin utformning just för att inte i onödan stoppa försök till näringsverksamheter (vare sig de bygger på bra affärsidéer eller inte). Men det öppnar ju tyvärr också upp lite luckor för missbruk.

Man hade ju kunnat ha en striktare lagstiftning, men då hade man ju lätt hamnat i det du var orolig för - att Skatteverekt skulle sitta och bedöma affärsidéer.

Min erfarenhet av företagande är begränsad (och är ett par, tre decennier gammal) men jag minns inte att skatteverket krånglade trots att affärsidén var lite skakig.
Jag har inte fått intrycket att de alls ser på affärsidéer som sådana. Så vitt jag vet bedömer de inte hur troligt det är att du kommer att tjäna pengar, de försöker bedöma hur troligt det är att du faktiskt har för avsikt att tjäna pengar.

Jag är själv egen företagare och har försörjt mig som F-skattare sedan 2002. Och en rätt stor del av min bekantskapskrets gör likaledes. Men jag känner också en del människor som har eller försökt få F-skatt på lite tveksamma grunder. Så jag vet att det förekommer.
 

PMD

Aktiv medlem
Vet inte om jag skulle kalla just det här för en bugg, det handlar nog snarare om motsatsen till vad du uppfattade det som: att lagstiftningen är tänkt att vara lite generös i sin utformning just för att inte i onödan stoppa försök till näringsverksamheter (vare sig de bygger på bra affärsidéer eller inte). Men det öppnar ju tyvärr också upp lite luckor för missbruk.

Man hade ju kunnat ha en striktare lagstiftning, men då hade man ju lätt hamnat i det du var orolig för - att Skatteverekt skulle sitta och bedöma affärsidéer.
Den konsekvensen förstår jag inte hur den skulle uppkomma.
Skatt betalar man på vinsten. Ingen vinst -> ingen skatt. Hur svårt kan det vara?
Hur kan man fuska med det? (Förutom rent redovisningsbedrägeri, men sådant kan knappast skatteverket gardera sig mot genom att krångla med att ge FA-skatt till folk som ansöker).

Jag har inte fått intrycket att de alls ser på affärsidéer som sådana. Så vitt jag vet bedömer de inte hur troligt det är att du kommer att tjäna pengar, de försöker bedöma hur troligt det är att du faktiskt har för avsikt att tjäna pengar.
Som sagt, så tycker jag inte att det är en myndighetsfråga. Utgångspunkten bör vara att en företagare vill gå med vinst (annars är det ju meningslöst att driva ett företag). Om företaget går med förlust är det företagarens problem och inte skatteverkets.

Jag är själv egen företagare och har försörjt mig som F-skattare sedan 2002. Och en rätt stor del av min bekantskapskrets gör likaledes. Men jag känner också en del människor som har eller försökt få F-skatt på lite tveksamma grunder. Så jag vet att det förekommer.
Var är tveksamma grunder i detta fall? Går det att lura staten på pengar på något listigt sätt? Det är väl i så fall en bugg i skattelagstiftningen?
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Den konsekvensen förstår jag inte hur den skulle uppkomma.
Skatt betalar man på vinsten. Ingen vinst -> ingen skatt. Hur svårt kan det vara?
Nu handlar det om rättigheten att ha en helt annan skattehantering, som till exempel att kunna kvitta moms på saker man köper mot moms man debiterar sina kunder. Eller att själv betala sina arbetsgivaravgifter (istället för att de dras från lönen som när man är anställd). Plus en hel massa andra skillnader.

En näringsverksamhet som i det långa loppet går bra kanske inte går med vinst varje månad eller ens varje år. Skall folk i då efterhand beskattas på ett annat sätt de månader eller de år de inte gick med vinst menar du? Skulle det verkligen vara enklare?

Som sagt, så tycker jag inte att det är en myndighetsfråga. Utgångspunkten bör vara att en företagare vill gå med vinst (annars så är det ju meningslöst att driva ett företag). Om företaget går med förlust är det företgagarens problem och inte skatteverkets.
Nu får du faktiskt bestämma dig :) Du säger själv att utgångspunkten skall vara att verksamheten bedrivs med vinstsyfte, men samtidigt tycker du att Skattemyndigheten inte har rätt att kräva att verksamheten bedrivs med vinstsyfte? Hur kan de två sakerna stå i motsats till varandra? :)

Var är tveksamma grunder i detta fall?
Att det inte finns något vinsyfte (alltså att pengar genereras som man kan leva på) utan bara ett syfte att slippa betala moms på prylar.

Går det att lura staten på pengar på något listigt sätt? Det är väl i så fall en bugg i skattelagstiftningen?
Eller att lagstiftningen helt avsiktligt inte är helt rigorös på ett sätt som skulle hindra de som verkligen bedriver näringsverksamhet.
 
ANNONS