Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

F-skatt - galen på skatteverket.

Produkter
(logga in för att koppla)

ErlandH

Aktiv medlem
Hur hamnar momsen hos en privatperson om bolaget inte har några intäkter?
Jag tror att man kanske inte skulle läsa ihop den sista meningen i Jans inlägg med resonemanget i de två första.

Att "Momsbeloppen passerar bara förbi företagen(momsredovisande) och hamnar till slut hos t ex en privatperson och det är då den som har fått betala den slutliga mervärdesskatten, momsen" är en helt korrekt beskrivning av hur det svenska mervärdesskattesystemet fungerar. Varje företag i kedjan lägger bara på moms motsvarande det mervärde företaget skapar, och vidarebefordrar de momsbelopp som skapats tidigare i produktionskedjan.

Säg att mitt företag köper in äpplen för 100 kronor, socker för 100 kronor och glasburkar för 100 kronor. Då har jag betalat 75 kronor i moms till mina leverantörer.

Sedan gör jag äppelmos och säljer det (i glasburkarna) för 800 kronor (plus moms). Det mervärde jag skapat är alltså 500 kronor, och då ska jag betala in 125 kronor i moms till Skatteverket. (De 75 kronor jag redan betalat till mina leverantörer kvittar jag mot 75 kronor av de 200 kronor jag fick in i moms när jag sålde äppelmoset.)
 

T.Risberg

Aktiv medlem
Räkna om !

Jag tror att man kanske inte skulle läsa ihop den sista meningen i Jans inlägg med resonemanget i de två första.

Att "Momsbeloppen passerar bara förbi företagen(momsredovisande) och hamnar till slut hos t ex en privatperson och det är då den som har fått betala den slutliga mervärdesskatten, momsen" är en helt korrekt beskrivning av hur det svenska mervärdesskattesystemet fungerar. Varje företag i kedjan lägger bara på moms motsvarande det mervärde företaget skapar, och vidarebefordrar de momsbelopp som skapats tidigare i produktionskedjan.

Säg att mitt företag köper in äpplen för 100 kronor, socker för 100 kronor och glasburkar för 100 kronor. Då har jag betalat 75 kronor i moms till mina leverantörer.

Sedan gör jag äppelmos och säljer det (i glasburkarna) för 800 kronor (plus moms). Det mervärde jag skapat är alltså 500 kronor, och då ska jag betala in 125 kronor i moms till Skatteverket. (De 75 kronor jag redan betalat till mina leverantörer kvittar jag mot 75 kronor av de 200 kronor jag fick in i moms när jag sålde äppelmoset.)
Matematiken stämmer inte enligt min hjärna.
Du har gjort ett inköp på 240 kr och en försäljning på 800 kr.
3x100x0,8=60 kr i moms. 800x1,25=200 kr i moms.
Ingående moms och utgående moms har olika procentsatser.

ThomasR

Rättning: Missade att du menade 3x100 plus moms. Din matte stämmer ;-)
 

ztenlund

Aktiv medlem
Matematiken stämmer inte enligt min hjärna.
Du har gjort ett inköp på 240 kr och en försäljning på 800 kr.
3x100x0,8=60 kr i moms. 800x1,25=200 kr i moms.
Ingående moms och utgående moms har olika procentsatser.

ThomasR

Rättning: Missade att du menade 3x100 plus moms. Din matte stämmer ;-)
Oavsett vilket så bör du nog se över din matematik ovan, för som båda ser ut nu så borde likamedtecknet ersättas med versionen med streck över (inte lika med). Sedan så är förstås inte procentsatserna olika i sig. Om man räknar med 20 % istället för 25 % så är det ju av praktiska skäl, eftersom uträkningen blir kortare.

ingående moms på 100 kr ink moms blir 100-(100/1,25)=20 eller 100*0,2=20.
 

T.Risberg

Aktiv medlem
Vi är nog överens ändå ;-)

Oavsett vilket så bör du nog se över din matematik ovan, för som båda ser ut nu så borde likamedtecknet ersättas med versionen med streck över (inte lika med). Sedan så är förstås inte procentsatserna olika i sig. Om man räknar med 20 % istället för 25 % så är det ju av praktiska skäl, eftersom uträkningen blir kortare.

ingående moms på 100 kr ink moms blir 100-(100/1,25)=20 eller 100*0,2=20.
Antar att vi pratar förbi varann, typ ...

100 kr plus moms = 125 kr (DVS 100*1,25) Momsen är 25 kr.
100 kr inkl moms = 100 kr Men för att få reda på vad momsen är blir det 100*0,8=20 kr. Momsen är 20 kr.
Företag räknar alltid på summor utan moms.
Så Erlands exempel var helt rätt. Inköpet var 3x100 + moms och försäljning 800 + moms.

ThomasR
 
ANNONS