Annons
Gammal 2019-09-24, 12:39
Elisefoto

perstromgren skrev: Jag har märkt att de bilder jag är tvungen att slänga av tekniska skäl i princip bara handlar om att fokus hamnat helt fel i bilden. När det gäller exponering går det oftast att fixa i efterbehandlingen, och är jag osäker vid exoneringen brukar jag gaffla ett par steg åt varje håll.

Jag har ladrig sett en kamera som kan hjälpa mig att på samma sätt fokusera "fel" lite grann åt varje håll - kanske baserat på information om avstånd och skärpedjup. Finns sådana kameror?

Per.
Jag har haft samma problem med att kameran inte lägger fokus på det jag önskar i bilden. Blev anlitad av Svettkliniken för att fota rinnande och droppande svett från olika kroppsdelar. Fick kämpa med inställningarna, och liksom du radera massa bilder innan det blev bra
Gammal 2019-09-24, 12:50
Flash Gordon

Elisefoto skrev: Jag har haft samma problem med att kameran inte lägger fokus på det jag önskar i bilden. Blev anlitad av Svettkliniken för att fota rinnande och droppande svett från olika kroppsdelar. Fick kämpa med inställningarna, och liksom du radera massa bilder innan det blev bra
Dagens spegellösa kameror brukar sätta fokus mer exakt än vad många dSLR klarar av. Min 5D MKII hade alltid problem att sätta fokus exakt om jag avände 85/1,2 sopå nära håll har ett extremt kort skärpedjup. Vid tester kunde jag konstatera att det ibland blev perfekt och ibland lite framfokus osamt ibland bakfokus.

Den 5D MKIV jag nu har med 85/1,4 IS har inte det problemet.
Det gäller också mina Fujikameror. De brukar sätta fokus exakt rätt.

Speciellt dSLR kameror och objektiv kan behöva kalibreras för att få exakt fokus.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:34.

Elinchrom ELB 500 TTL