Fotosidans Forum > Handla > Köpråd > Gråimport, svartimport eller import, vad är skillnaden?

Besvara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2019-10-06, 09:40
Third eye

ztenlund skrev: Se inlägg 8.
Ah oki, strunt samma :-) ...försökte förstå vad som gör dem till "pajsare", att de år ut och år in skulle smita undan när kanalen är fullt laglig känns som ett antagande mer.
Gammal 2019-10-06, 16:41
Goooran

Third eye skrev: Ah oki, strunt samma :-) ...försökte förstå vad som gör dem till "pajsare", att de år ut och år in skulle smita undan när kanalen är fullt laglig känns som ett antagande mer.
Jag tänker väl lite så också, om nu Hong Kong och UK har speciella avtal som är lagliga och godkända av och med EUs goda minne så är det väl inget problem? Så har man ju den etiska och eventuellt moraliska aspekten kvar att förhålla sig till.
Men det är ju fortfarande samma kameror. Tillverkade i Kina eller Thailand.
Gammal 2019-11-03, 09:38
landen

Hur resonerar ni kring begagnat vs grå-import? Tänker främst när priset på E-infinity är billigare än begagnat. En Sony A7III verkar billigare ny från E-infinity än begagnad i Sverige.

För mig känns valet solklart att gå på en ny från E-infinity?
Gammal 2019-11-03, 09:52
Third eye

landen skrev: Hur resonerar ni kring begagnat vs grå-import? Tänker främst när priset på E-infinity är billigare än begagnat. En Sony A7III verkar billigare ny från E-infinity än begagnad i Sverige.

Kan du leva med Engelsk meny istället för svensk så säger jag bara "köp" :-)
Då får du en ofingrad, osmutsig, otappad och oöppnad låda med glädje.
Garanti på begagnat försvinner väll med första köparen tror jag, så trots ev krångel med UK-reklamation så har du fortfarande bättre skydd på den nya.
Handlat 5 ggr från dem och det har funkat bra varje gång.
På sonyhuset sparar du drygt 500kr om du låter kortutgivaren omvandla valuta istället för Paypal.
Gammal 2019-11-03, 10:05
Goooran

landen skrev: Hur resonerar ni kring begagnat vs grå-import? Tänker främst när priset på E-infinity är billigare än begagnat. En Sony A7III verkar billigare ny från E-infinity än begagnad i Sverige.

Jag är lite part i målet just nu eftersom jag säljer min a7 III på Tradera idag. Den har svenska menyer, vet ej hur det är på den som e-infinity säljer.
Jag har köpt en hel del från e-infinity. Objektiv, minneskort, kortläsare. Ofta kinesisk text. De är jättebra att handla av, snabb leverans och svarar omgående på mail. På kvittot står det att företaget är registrerat i Hongkong.
Men att köpa en så pass dyr kamera är jag lite tveksam till. En komplex produkt som man gärna vill kunna lämna in i Sverige om det skulle gå fel. e-infinity lämnar naturligtvis garanti, men jag tror att kameran måste skickas till Kina. Och hur blir det när UK lämna EU i januari 2020?
Har precis köpt en Nikon z6 och det blev Sverige.
Priset på Sony a7M3 idag med 1,5% valutapåslag blir 16778,00 sek från e-infinity.
Ungefär lika mycket som jag räknar med att få för min svenskköpta, pedantiskt skötta 6 månader gamla med runt 700 tagna bilder...
Gammal 2019-11-03, 11:45
landen

Goooran skrev: Jag är lite part i målet just nu eftersom jag säljer min a7 III på Tradera idag. Den har svenska menyer, vet ej hur det är på den som e-infinity säljer.
Jag har köpt en hel del från e-infinity. Objektiv, minneskort, kortläsare. Ofta kinesisk text. De är jättebra att handla av, snabb leverans och svarar omgående på mail. På kvittot står det att företaget är registrerat i Hongkong.
Men att köpa en så pass dyr kamera är jag lite tveksam till. En komplex produkt som man gärna vill kunna lämna in i Sverige om det skulle gå fel. e-infinity lämnar naturligtvis garanti, men jag tror att kameran måste skickas till Kina. Och hur blir det när UK lämna EU i januari 2020?
Har precis köpt en Nikon z6 och det blev Sverige.
Priset på Sony a7M3 idag med 1,5% valutapåslag blir 16778,00 sek från e-infinity.
Ungefär lika mycket som jag räknar med att få för min svenskköpta, pedantiskt skötta 6 månader gamla med runt 700 tagna bilder...

Svenska menyer använder jag inte, tycker alltid det är enklare att ha på engelska då alla tutorials etc är på engelska, vare sig det handlar om Photoshop eller kameran.

Jag tar såklart en risk på garantin, men samtidigt är det väl ingen som kommer säga nej om jag vill ha den lagad av Sony? Utanför garantin. Om det skulle uppstå något så har man ju 5000kr i buffert innan den är uppe i nypris Sverige.
Gammal 2019-11-03, 11:53
Goooran

landen skrev: Svenska menyer använder jag inte, tycker alltid det är enklare att ha på engelska då alla tutorials etc är på engelska, vare sig det handlar om Photoshop eller kameran.

Jag tar såklart en risk på garantin, men samtidigt är det väl ingen som kommer säga nej om jag vill ha den lagad av Sony? Utanför garantin. Om det skulle uppstå något så har man ju 5000kr i buffert innan den är uppe i nypris Sverige.
Jag använder också engelska menyer, det går ju bra.
Går säkert utmärkt att få den reparerad i Sverige.
Jag har köpt Sony-objektiv från e-infinity och de är registrerade hos sony.se
Den kameran jag säljer idag har ett serviceavtal från Sony som gäller 2023-05-20. Det måste ju vara värt något?
Gammal 2019-11-03, 13:45
PMD

Goooran skrev: Den kameran jag säljer idag har ett serviceavtal från Sony som gäller 2023-05-20. Det måste ju vara värt något?
Ja, om avtalet går att överlåta.
Gammal 2019-11-03, 14:00
Astroscapist

Vad innefattar serviceavtalet och vad kostar det?

/Stefan
Gammal 2019-11-03, 16:00
Goooran

Astroscapist skrev: Vad innefattar serviceavtalet och vad kostar det?

/Stefan
Kostade ingenting, fick det när jag registrerade kameran hos sony.se
Gammal 2019-11-03, 16:07
Goooran

PMD skrev: Ja, om avtalet går att överlåta.
Ja, det är ju det...
Tycker att garantin borde följa prylen, men så är det ju inte.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:15.

Elinchrom ELB 500 TTL