Annons

Fotosidans Forum > Utrustningsfrågor > Canon - kameror , objektiv, tillbehör > Canon kryper till korset - ny firmware med 24fps i 2019 års kameramodeller

Besvara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2019-10-10, 12:52
nivas

Det absolut vanligaste borde ju vara att man filmar med 25 eller 30 fps?
Hur vanlig är t.ex. 90D bland filmentusiasterna?
Gammal 2019-10-10, 13:13
ztenlund

Bengf skrev: Dom riktiga filmentusiasterna pratar inte dom nästan enbart 60P-10bit.
Det är bara nästan alla filmer och en hel del högkvalitativa tv/streaming-serier som produceras med 24 bilder/sek. Man kan ju även notera att man typiskt sett behöver mer ljus för 60 bilder/sek eftersom man då använder en kortare slutartid, helt oaktat hur mycket data det blir o dyl.
Gammal 2019-10-10, 14:21
Third eye

60 och 120 fps använder jag nästan enbart för b-roll slowmotion, timelinen i PP är fortfarande 24 fps.
Gammal 2019-10-10, 17:40
gamleJ

Tänk så mycket dålig press de fått pga att de utelämnade 24fps. Jag älskar att de tvingas pudla i efterhand. Kanske blir de lite försiktigare framöver med sina snudd på korkade begränsningar. Nästa spegelfria fullformatshus tror jag måste överraska positivt gällande funktioner om de ska kunna dra nytta fullt ut av det de gör bra gällande objektiv mm. De har segmenterat för hårt vid sina nysläpp och byggt upp en negativ förväntan. Kommentarer i stil med, -”undrar vad de ska handikappa huset med denna gången?” är inte ovanliga. Så är det visserligen för alla tillverkare men Canon leder definitivt när det gäller konstiga hål i specifikationslistan. Det största slukhålet är avsaknaden av ibis som nog kostat Canon många osålda hus och därmed marknadsandelar.
Gammal 2019-10-10, 17:50
Third eye

nivas skrev: Det absolut vanligaste borde ju vara att man filmar med 25 eller 30 fps?
Hur vanlig är t.ex. 90D bland filmentusiasterna?
Antagligen inte poppis alls då den både är ny och saknar 24fps, till skillnad från 80D som har det och är hyggligt poppis som lågbudget filmkamera.
Gammal 2019-10-10, 18:07
Bengf

ztenlund skrev: Det är bara nästan alla filmer och en hel del högkvalitativa tv/streaming-serier som produceras med 24 bilder/sek. Man kan ju även notera att man typiskt sett behöver mer ljus för 60 bilder/sek eftersom man då använder en kortare slutartid, helt oaktat hur mycket data det blir o dyl.
Jodå som nästan filmgalen förr om åren så är jag medveten om bio-filmens 24, jag hade en superåtta Chinon filmkamera en gång i tiden, gick att välja in 48 fps med den och då blev det slow motion. har ju följt Sonys kameror och där skriker man efter 10 bit 60P sedan A6300, Jordan på DPR talar ofta om det samma, Fuji X-T3 skriver man fulländad numera vad gäller Video, i absoluta toppen med Panasonic GH5, Canon har ju varit sena med 4K bland konsument kameror, och ofta fått kritik för lite softade video bilder, men är väl bättre numera.
Gammal 2019-10-10, 18:28
fotobollfoto

bach7617 skrev: Jag skrev så då jag antar precis som nämnts i Third Eyes kommentar #11 att det var ett strategiskt val som Canon fått så mycket negativa reaktioner på så att de ändrade sin firmware. Att krypa till korset är ju ett talesätt - att man ångrar sig, en underkastelse av högre makt (konsumenterna) om man så vill. Det var bara en rubrik liksom.
Som sig själv känner man andra, är också ett talesätt.

Jag har svårt att tro att Canons strategier involverar att lura sina viktigaste intressenter. Snarare tror jag att Canon vill bygga en långvarig relation.

Jag tror att de gjort undersökningar i målgruppen och kommit fram till att den faktiska efterfrågan på 24 fps är så liten att de valde att ta bort den.
För många konsumenter kanske 24 fps tom ställde till problem när de skulle visa filmen på en icke kompatibel tv.

Kanske.

Men när internetdrevet går så måste man naturligtvis backa på den tanken. Makten i internetdrev är ju närmast oändlig. Hur få de än är som driver.
Gammal 2019-10-10, 18:36
gamleJ

Lura och lura. De vill tjäna pengar och har tagit det en bit för långt.
Gammal 2019-10-10, 18:53
Third eye

fotobollfoto skrev: ... Jag tror att de gjort undersökningar i målgruppen och kommit fram till att den faktiska efterfrågan på 24 fps är så liten att de valde att ta bort den....
Jag hittar det inte, men det finns citat där strategin var just att styra konsumentgruppen till de dyrare semiproffs och proffs-husen, enkel mjukvara plockade bort en stor grupp konsumenter som uppskattar just 24fps som en möjlighet, det ihop med Canons fokussystem.
Den är såklart inte i paritet med gruppen som bara använder huset till att fota, men det är inte ett "litet internetdrev" med några få personer direkt då det byggts upp en hel sidogren baserat på film med hyggligt billiga systemkameror och dess fördelar med storlek och objektivmöjligheter.
Gammal 2019-10-10, 19:51
PMD

Eos 90d
Third eye skrev: Antagligen inte poppis alls då den både är ny och saknar 24fps, till skillnad från 80D som har det och är hyggligt poppis som lågbudget filmkamera.
EOS 90D får ju 24 bps nu, snart.
Gammal 2019-10-10, 21:13
Third eye

PMD skrev: EOS 90D får ju 24 bps nu, snart.
Precis, och då blir den mer poppis än innan för fler filmare...superbra :-)
Gammal 2019-10-11, 04:07
apersson850

Ja, det finns så olika prioriteringar. Jag har aldrig använt 24 bilder/s. Däremot 100 bilder/s i en del sammanhang.
Filmar jag i full HD, vilket är det enklaste som min 1DX Mark II är kapabel till, får jag komprimera hårt i slutändan för att resultatet ska bli litet nog.

Däremot använder jag alltid GPS, ofta Ethernet och ibland WiFi på mina kameror. Somliga använder aldrig det.
Gammal 2019-10-11, 06:25
fotobollfoto

gamleJ skrev: Lura och lura. De vill tjäna pengar och har tagit det en bit för långt.
Ja såklart att de vill tjäna pengar, och tur är det.

Tjänade de inte pengar skulle de inte överleva, och då skulle vi som investerat våra pengar i ett Canon-system inte längre ha en leverantör av nya grejer till det systemet. Vi skulle snart behöva byta system.
Gammal 2019-10-11, 06:53
gamleJ

fotobollfoto skrev: Ja såklart att de vill tjäna pengar, och tur är det.

Tjänade de inte pengar skulle de inte överleva, och då skulle vi som investerat våra pengar i ett Canon-system inte längre ha en leverantör av nya grejer till det systemet. Vi skulle snart behöva byta system.
Absolut men Canon har inte varit i kris utan vill bara ha ännu bättre siffror. I jakten på bättre siffror skjuter ibland företag sig i foten. Det är den typ av vådaskott det handlar om här och då är det i min mening bra att Canon får en näsbränna.
Gammal 2019-10-11, 07:31
fotobollfoto

Hur stor andel av instegskunderna är det som saknar 24 och har framfört sin klagan?
Besvara

Bokmärken

Taggar
canon , canon90d , canonr , video

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:59.

Elinchrom ELM8