Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

teleobjektiv för fågelfoto till nikon d5200

Produkter
(logga in för att koppla)

middlejoe

Medlem
Hej!

Jag har i dagarna köpt en nikon d5200 och ska köpa till ett teleobjektiv för att också kunna fotografera fåglar när jag är ute i fält.
Har fått råd om både sigma och tamron (för att komma ner lite i pris) men svårt att veta vad som är bäst och mest kompatibelt med kameran? Eller bör man ändå satsa på ett nikon?

Jag är ny på området men vill ändå ha kvalitétsgrejer som levererar skarpa och fina bilder som förhoppningsvis får mig att vilja fortsätta bygga intresset att fortsätta fotografera fåglar framöver.

Daniel
 

ErlandH

Aktiv medlem
Om ekonomin inte är ett problem så lär Nikon 600/4 vara fantastiskt.

Annars är Tamrons nya 150-600 ett utmärkt budgetalternativ. Lättare att bära också.
 

middlejoe

Medlem
Innan jag köpte kameran tittade jag även på canonkameror och på deras 400mm obejtktiv. Eftersom det ligger på över 13000 och modeller från sigma och tamron ligger på hälften av det och ska vara av ok kvalité, så började jag snegla på de istället. Jag vill inte gå över 10000 kr och såklart inte lägga 10000 om det finns ett lika bra för 6-7000.

Har fått råd om 150-600 tamron men tänker att det kanske är väl stort? Räcker inte t.ex. sigmas 120-400?

Hur mäter sig tamron mot sigma och är det något av märkena som fungerar bäst med just min nikonmodell?
 

middlejoe

Medlem
Så t.ex. sigmas 120/400 är inte nog för fåglar? Är det inte att komma nära, eller är skärpan för dålig, eller vad som inte räcker?
 

Peterus

Aktiv medlem
Så t.ex. sigmas 120/400 är inte nog för fåglar? Är det inte att komma nära, eller är skärpan för dålig, eller vad som inte räcker?
Skulle rekommendera så stort telezoom som möjligt, gärna upp till 600 mm.
Ett starkt tele innebär dock inte att man slipper jobba ;)
Gömsle och en hel del tålamod är också bra investeringar.
 

LGNLGN

Aktiv medlem
tänk bort nuvarande kamera

tror att vi är många, inkl mig själv, som i första hand köper kamera som vi i andra hand köper objektiv till.

Tror att vi bör tänka tvärs om och skaffa objektivet som kan överleva minst 1-3 kamerahus. Finns det också i tankarna att gå över till FF inom några år bör objektivköpet inkl även det. Ett 400 mm till en FF är precis på marginalen för fågel

Flera prisvärda tele zoomar verkar mycket bra men tester visar att de kan vara lite mjuka i det yttersta läget. En upp till 400 mm zoom som mestadels kommer att användas i just 400 läget kan därför vara ett "dåligt" köp fast det levererar mycket bra upp till nära 400. Tror att man ska snegla på de som idag går upp till 600 mm. De verkar vara mycket bra ända upp till i alla fall 500 mm.

Tror mycket på min beställning som jag väntar och väntar på. Sigmas 150-600.
 

middlejoe

Medlem
Tack för svaren! Lutar åt tamron 150-600, framförallt då pga priset jämfört med sigman och att den är lättare då jag tänker plåta utan stativ mestadels.
 
ANNONS