Annons

Sthlm på några timmar, ultimata gränder att fotografera

Produkter
(logga in för att koppla)

virvar

Aktiv medlem
Kommer till Stockholm runt påsk med färja och frugan vill shoppa och jag fotografera.
Vad är de bästa ställen att gå runt och kika och ta bilder antingen ifrån Slussen mot city eller T-Centralen tillbaka mot Stadsgården? Älskar gränder och gamla hus, och intresanta detaljer i omgivningen samt gatufoto. Hur pass väl vågar man knäppa av bilder av folk i Sverige numera med alla nya lagar osv, vad ska man tänka på eller vad kan man säga ifall någon kommer och skriker?
Har inte bestämt mig ännu om det bilr kamera med 120 eller 135 film i med mig.
 

od_foto

Aktiv medlem
Vanligt gatufoto väcker normalt inga problem. Lite tele så att du inte behöver krypa inpå, så märker de flesta inte ens att de blir plåtade. Men det är inget förbjudet att ta vanliga privata gatubilder, så länge inget används i kränkande syfte (jag kan inte den exakta ordalydelsen, men jag tror att du fattar).

Kommer du med Viking? I så fall akn du ju enkelt ta dig direkt upp på söder (alltså ovanför stadsgårn). Gå i en så rät 90 graders vinkel som möjligt från färjan och upp på Södermalm. Där finns det flera kvarter med fina kulturhus (röda stugor i stadsmiljö) och sen kommer du fram till utsikten från Stigbergsgatan, där alla turistbussar stannar om sommaren. Vidare in mot Slussen och sen ner till Gamla Stan. Om du gillar gränder är nog detta den optimala vägen.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Med tele är inte det längre gatufotografi vi talar om.
Jag upplever det som att sålänge man är lugn, positiv, glad och ärlig med sitt fotograferande så är det oftast inga problem. Blir någon arg och inte vill vara med på bild är det bara att ta bort bilden och sen byta minneskort i kameran. Sen kör du en recovery på minneskortet när du kommer. Personen du fotade är nöjd och tror att bilden inte finns kvar, medans du är nöjd som har din bild kvar. Annat blir det ju om du fotar med film.. då kan man inte ta bort bilden. Kan bli lite problematiskt.. Men sålänge man utstrålar lugn, positivitet och trygghet så lugnar det allra flesta ner sig ganska snabbt.

Det viktigaste av allt är dock att man själv inte är det minsta blyg eller skäms för att man fotograferar.. Då känner alla människor inom 100 meters avstånd det och deras blickar dras till dig.. Rätt sjukt att vi människor kan känna sånt, men det gör vi.
 

od_foto

Aktiv medlem
Jo, jag gatufotar i allra högsta grad med mitt 18-135 och det är ingen som har klagat på det hittills, så om du har någon annan uppfattning om gatufoto, fine, men säge inte att jag har fel, säg bara att vi tycker olika.
 

iSolen.se

Guest
Med tele är inte det längre gatufotografi vi talar om.
Jag upplever det som att sålänge man är lugn, positiv, glad och ärlig med sitt fotograferande så är det oftast inga problem. Blir någon arg och inte vill vara med på bild är det bara att ta bort bilden och sen byta minneskort i kameran. Sen kör du en recovery på minneskortet när du kommer. Personen du fotade är nöjd och tror att bilden inte finns kvar, medans du är nöjd som har din bild kvar. Annat blir det ju om du fotar med film.. då kan man inte ta bort bilden. Kan bli lite problematiskt.. Men sålänge man utstrålar lugn, positivitet och trygghet så lugnar det allra flesta ner sig ganska snabbt.

Det viktigaste av allt är dock att man själv inte är det minsta blyg eller skäms för att man fotograferar.. Då känner alla människor inom 100 meters avstånd det och deras blickar dras till dig.. Rätt sjukt att vi människor kan känna sånt, men det gör vi.
Personen kanske inte blir så nöjd när han/hon hittar bilden i gatofoto på fotosidan/facebook sen.

Radera bilden ordentligt, men först efter att ha förklarat vad du håller på med.
 

virvar

Aktiv medlem
Personen kanske inte blir så nöjd när han/hon hittar bilden i gatofoto på fotosidan/facebook sen.

Radera bilden ordentligt, men först efter att ha förklarat vad du håller på med.
Hur raderar man när man använder film (läs original inlägget tack)? Facebook använder jag inte och på fs bloggar jag inte.

Tack för tipset om Söder, hade faktiskt tänkt på detta.
 

iSolen.se

Guest
Hur raderar man när man använder film (läs original inlägget tack)? Facebook använder jag inte och på fs bloggar jag inte.

Tack för tipset om Söder, hade faktiskt tänkt på detta.
Läs citatet tack :)

Jag kommenterade Daniels rekommendation att inte radera trots önskemål om radering.
 

alf109

Aktiv medlem
Jag har ägnat mig ganska mycket åt gatufotografering och plåtar med film. Om man är smidig med sitt fotande händer det ytterst sällan att någon reagerar, och de som gör det är oftast nyfikna på vad man håller på med. Om man då uppträder vänligt så skall det ganska mycket till innan någon blir förbannad. För övrigt har du din fulla rätta att fota vad, vem och hur som helst på allmän plats.
 

virvar

Aktiv medlem
Vad tror ni om brännvidder på Söder eller Gamla stan, har 18, 28 och 50 (1.2, 1,8 och 3.5 macro) och 100/2 till mina Olympus.
Om man lämnar Rolleiflexen hemma och kör med 2 hus som ena har sv och andra med färgneg och 18/3.5 samt 28/3.5 och 50/1.2 och möjligtvis 100/2 objektivet. Borde vara ganska bra uppsättning att klara sig med?
Vill inte att det blir för mycket grejor att runda runt med.
 

od_foto

Aktiv medlem
Jag skulle ju ta med 100 just för människor. Kör ofta med min Macro 60mm, när jag är på stan, för den ger både lagom distans, samtidigt som den är ljussark där solen intre riktigt orkar ner mellan husen men eftersom jag har digitalt och inte fullformat så motsvarar det ju lite mer i brännvidd om du plåtar film (visst tänkte jag åt rätt håll nu, ibland gör jag täankevurpor kring detta?) Skulle jag ta med ett till skulle det bli normalen eller 18mm och lämna 28 hemma. Svartvita bilder med vindvinkel på kullerstenarna i Gamla Stan kan bli jättesnyggt.
 

virvar

Aktiv medlem
På min senaste dagstrip till Tallinn för 2 veckor sedan så saknade jag nåt över 18mm (har ju trots allt 100 graders vy) så jag tror nog att 28 kan åka med. Nu hittar jag inte mina anteckningar ifrån senast med vad jag tänkte då. 100/2 Zuikon är fin att fota scener med folk i, tror nog att det blir en OM-2 och OM-2n med 18/28/50/100 settet, borde klara mig ok med detta.
Nu har jag nästa problem, måste hitta ett till Niggeloh rem till andra kameran... Blir att kika igenom Ebay hastigasts.

Edit inlägg:
På senaste resan hade jag en Rolleicord och en Olympus med 18/3.5 50/1.2 100/2 och 18mm blev inte så använd pga den för vida vyen. Iof vågar jag inte lämna denna hem ifall man skulle behöva denna, den är ändå liten och lätt.
 

virvar

Aktiv medlem
Nu har jag nästa problem, måste hitta ett till Niggeloh rem till andra kameran... Blir att kika igenom Ebay hastigasts.
Hittade på amazon.de billigare än samma bolag erbjöd genom ebay.de
http://www.amazon.de/gp/product/B000WGTUUI/ref=oss_product

Har haft en äldre modell köpt i för runt 10 år sen, är min bästa kamera-rem, kan verkligen rekommendera dessa. Har provat väldigt många av dessa typer och bara Niggeloh står upp för sig, tar verkligen av vikten, är mjuk och halkar inte av.
 

od_foto

Aktiv medlem
Jag kom på att jag glömde säga varför jag pratar mig så varm för en längre brännvidd, men det är ju just för att när man plåtar både folk och t.ex. blommor, så får man en mjukare bakgrund med lite tele, så ansiktena kommer helt enkelt fram bättre. Annars älskar jag att plåta miljöer med vidvinkel, just för detaljrikedomens skull. Fyra gluggar är ju ändå inte tokmycket att ta med om du är här just för foto. Gör en koll med Kameradoktorn i Stockholm, de kanske har din rem, så kan du promenera ned mot dem från city, och sedan tillbaka genom östra sidan av Gamla Stan (förutsatt att du tar västra på vägen norrut förstås).

Jag har varit guide i Gamla Stan och skulle vilja slå ett slag för Prästgatan. En lång gata som går parallellt med turiststråket Västerlånggatan. Prästgatan är dock mycket lugnare. Här och där i husen finns den gamla stadsmuren kvar (Västerlånggatan hette en gång i tiden "Långa Gatan Västan Mur") och de flesta av husen är inte heller förstårda av butiker i gatuplanet. Om du tittar uppåt kan du hitta hissbommar under taken på flera av dem också. Själva gatan böljar upp och ner, följer öns ursprungliga terräng och den är behaglig att gå på både för att det blir fina bilder och för att det är ro för själen. I den mörka norra återvändsgränden hette dock kvarteret tidigare "Helvetet" och där bodde stadens bödel :) En annan fin gata är "Köpmangatan" som går österut från Stortorget. På Köpmangatans ena sida står husen spikrakt, återuppbygggda efter en brand, på andra sidan böljar de in och ut långs med gatan och är betydligt äldre. Köpmangatan är en av Stockholms äldsta kända gatunamn, och gatunumren går för ovanlighetens skull inte från slottet, utan blir istället lägre längre bort från detta, och det beror på att gatluckorna, som var den tidigaste sotrens butiker, hade dessa nummer, och så har numreringen blivit kvar. (I Stockholm har du annars nästan alltid lägsta portnummret mot slottet.) På själva Stortorget var ju Stockholms blodbad en gång, men numera är det en fredlig plats, dock ofta med flokliv, så där kan du säkert stanna till och hitta en del kul gatubilder. Andra fina gator är t.ex. "Kindstugatan", som också ligger innanför långgatorna. Vill du plåta någon "turistgrej" så ska det väl vara den smalaste gränden i stan, Mårten Trotzigs gränd. Herr Traubzig ägde hus vid gränden, men han fick aldrig njuta utav detta, utan blev ihjälslagen en mörk natt för några hundra år sedan.

Hoppas du hittar lite fina motiv, oavsett var du går.
 
ANNONS