Annons

Auto-ISO på Sony?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Jag skriver en liten text för nybörjare och vill att den ska vara generell för de stora märkena. Kan någon av er Sonymänniskor göra mig en tjänst genom att berätta översiktligt hur automatisk ISO-inställning fungerar på Sony?

T.ex.

Finns inställning av längsta godtagabara slutartid?
Finns inställning av ISO-spann?
Fungerar auto-ISO i M-läget?

Om det är mycket olika för de olika modellerna, vill jag ha uppgifter om instegsmodellerna, vilket ju är vad nybörjrana brukar använda.

Tack!

Per.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Alla Sonys systemkameror (DSLR, SLT och NEX) har Auto-ISO.
A700, A850, A900 och A77 har inställbara gränser för Auto-ISO.
Det går inte att ställa in någon slutartidsbegränsning för Auto-ISO. Är väl bara vissa Nikon-modeller där detta går?
Det finns inget Auto-ISO i M-läget.

För egen del skulle jag inte vilja ha någonting Auto i M-läget. :)
.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Tack, Gunnar, det var vad jag behövde veta.

Lennart, tack du också, men tabellen var inte den mest lättanvända jag sett! :)

Per.
 

Fogel70

Aktiv medlem
En lite tråkig detalj är att Sony valt att begränsa högsta ISO på auto-ISO till mycket lägre än högsta manuellt valbara ISO (tror Sony har så på alla sina systemkameror). Oftast är det inget jätteproblem, men det finns situationer där det kan vara irriterande att inte auto-ISO kan välja högre ISO, speciellt på kameror där övre gräns på auto-ISO är valbart.

Har lite svårt att förstå varför Sony ofta inför omotiverade begränsningar i grundläggande funktioner, samtidigt som "specialfunktioner" ofta är de mest avancerade i branschen. Jag tror det kanske skulle behövas lite fler fotointresserade ingenjörer på Sonys utvecklingsavdelning.
 

Ljusdans

Aktiv medlem
En lite tråkig detalj är att Sony valt att begränsa högsta ISO på auto-ISO till mycket lägre än högsta manuellt valbara ISO (tror Sony har så på alla sina systemkameror). Oftast är det inget jätteproblem, men det finns situationer där det kan vara irriterande att inte auto-ISO kan välja högre ISO, speciellt på kameror där övre gräns på auto-ISO är valbart.

Har lite svårt att förstå varför Sony ofta inför omotiverade begränsningar i grundläggande funktioner, samtidigt som "specialfunktioner" ofta är de mest avancerade i branschen. Jag tror det kanske skulle behövas lite fler fotointresserade ingenjörer på Sonys utvecklingsavdelning.
Återupplivar en gammal tråd istället för att starta en ny.

Lyckas inte hitta någon inställning för maximal tillåten auto-ISO på NEX-6.

Manuell ISO går till 25.600, men den automatiska stannar på ISO3200. Går inte att tvinga upp högre ens genom att lägga handen för objektivet.

Har googlat lite, men hittar inget uppmuntrande. Någon som har något tips?
 

Atropine

Avslutat medlemskap
Återupplivar en gammal tråd istället för att starta en ny.

Lyckas inte hitta någon inställning för maximal tillåten auto-ISO på NEX-6.

Manuell ISO går till 25.600, men den automatiska stannar på ISO3200. Går inte att tvinga upp högre ens genom att lägga handen för objektivet.

Har googlat lite, men hittar inget uppmuntrande. Någon som har något tips?
A700, A850, A900 och A77 har inställbara gränser för Auto-ISO.
Valbart intervall finns finns för närvarande bara för ovanstående kameror, samt relativt färska A99.
 

MattiasBredberg

Aktiv medlem
Alla Sonys systemkameror (DSLR, SLT och NEX) har Auto-ISO.
A700, A850, A900 och A77 har inställbara gränser för Auto-ISO.
Det går inte att ställa in någon slutartidsbegränsning för Auto-ISO. Är väl bara vissa Nikon-modeller där detta går?
Det finns inget Auto-ISO i M-läget.

För egen del skulle jag inte vilja ha någonting Auto i M-läget. :)
.
Väcker också den här tråden.

Det verkar som om den något nya A58:an har möjligheten till auto-ISO i manuellt läge, vilket väl är premiär för bland Sonys icke-spegellösa i alla fall?

Efterlängtat av mig iaf.
 
ANNONS