Annons

Kompakterna G12, S95, S100 , Nikon P7100 eller Panasonic Lumix DMC-FZ150

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
I've been sorely tempted by this camera but was turned off by the reports of the simple viewfinder. As far as I understand it doesn't zoom nor does it show different frames for different zooms.
Sökaren zoomar med när man vrider på zoomringen.

In other words, it is similar to the Canon G12 - a straight thru finder?
Ja, de är rätt lika. Även sökaren i G12 är en zoomande sökare, men varken X10 eller G12 visar någon som helst informatio i sökaren. X10 är aningen bättre i och med att det sitter en liten grön lampa bredvid sökaren som blinkar till när autofokusen har fokuserat. Den lampan ser man i ögonvrån när man tittar i sökaren.
 

AFJ

Aktiv medlem
Vrider den zoomringen till läge "off" av sig självt då? :)

Jag gissar att den inte gör det vilket väl innebär att det är något slags vilolåge den "stänger ner" till och inte till helt avstängd. Hur snabbt kommer kameran igång efter att ha hamnat i viloläget?
I manualen står att när kameran stängs av med "Auto Power Off" så skall man vrida zoom-ringen till off och sedan tillbaka igen för att aktivera kameran.

Som redan påpekats går det också att dra igång kameran igen genom att hålla inne avtryckaren i någon sekund så är kameran igång igen.
 

AFJ

Aktiv medlem
Vad gäller sökare eller inte på kompakt så var en av anledningarna att jag köpte just X10 att den har en sökare. Jag tyckte jag saknade det på min S95.

I praktiken verkar det dock bli så att jag inte använder sökaren i alla fall. Den är i och för sig användbar men knappast någon fröjd att använda. Kan tänka mig att det kan komma till pass soliga sommardagar och om man skall fota något som rör sig med seriebildstagning, t ex en springande hund eller ett lekande barn så är det oftast lättare att följa med sökare än med display.

Jag hade gärna sett att sökare på X10 var snäppet bättre i kvalité. Att den inte visar någon information och fokusbekräftelse är förstås en begränsning men inget avgörande.
 

AFJ

Aktiv medlem
Skillnaden i den tekniska bildkvaliteten kan man nästan helt bortse ifrån när man ska köpa en kamera i det där prissegmentet om man exempelvis inte BARA MÅSTE ha maximal ljusstyrka i vidvinkligaste läget på zoomen.
Jag har en annan uppfattning. Skillnaderna i bildkvalité på kompakter är större än vad de är på systemkameror. Ljusstyrkan i vidvinkelläget variera en del men är tämligen lika. Det är i teleläget de stora skillnaderna finns och dessa har väldigt stor betydelse! Att som t ex X10 ha 2.8 i teleläget ger ca 2 stegs fördel mot många andra kompakter. Med en kompakt går det nästan alltid att fota fullt öppet - skärpedjupet blir ändå tillräckligt stort för det flesta typer av bilder. Det gör att man t ex kan använda ISO 800 på en X10 när man kanske måste använda ISO 3200 på andra modeller. Det ger en påtaglig skillnad i bildkvalité.

Till trådskaparen - jag skulle INTE köpa en G12 idag utan att först ha jämfört den med Fujis X10. Jag är Canon människa och X10 är min första Fuji och jag gillar den skarpt. Den är inte perfekt men näst intill.
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Jag har en annan uppfattning. Skillnaderna i bildkvalité på kompakter är större än vad de är på systemkameror. Ljusstyrkan i vidvinkelläget variera en del men är tämligen lika. Det är i teleläget de stora skillnaderna finns och dessa har väldigt stor betydelse! Att som t ex X10 ha 2.8 i teleläget ger ca 2 stegs fördel mot många andra kompakter. Med en kompakt går det nästan alltid att fota fullt öppet - skärpedjupet blir ändå tillräckligt stort för det flesta typer av bilder. Det gör att man t ex kan använda ISO 800 på en X10 när man kanske måste använda ISO 3200 på andra modeller. Det ger en påtaglig skillnad i bildkvalité.

Hej!

Jag har precis just nu gjort en liten (fotosidannörd;-)) koll på min välanvända Canon G9:a och funnit detta:
Jag har letat efter övergången när den största bländaren går från 3,5 till bländare 4,0 på mitt objektiv som sitter på ovan nämnda kamera.
Jag delade 35 mm med 7,4 mm eftersom 7,4mm som är det vidvinligaste läget på kameran och fick ett värde på ~4,7 att multiplicera med. Övergången infinner sig nånstans mellan brännvidderna 22-25 mm vilket omräknat blir 103 mm respektive 117 mm bränvidd omräknat i småbildsformat. Zoomen är tyvärr inte helt steglös.

Skillnaden mellan en ovan nämnd X10 och min G9 torde bli ca 0,7 stegs skillnad. Jag anser fortfarande med en idiots övertygelse att denna skillnad i de flesta fall är för liten att ta i beaktande vid ett kameraköp. Jag anser att det är viktigare med exempelvis TTL mätning vid M-läge som P7100 erbjuder och som både min G9 och G12 saknar som istället erbjuder tre fasta lägen på blixtuteffekten av vilka två nästan är värdelösa och den sista nätt och jämnt duger för blandljus/upplättningssyften.
Visst har G9an dåliga hög-ISO egenskaper men söker man efter det så ska man inte köpa sig en kompaktkamera i första hand, för mig är G9an en kompletterande kamera men jag anser att den duger gott fortfarande om man låter den jobba inom sina gränser.

Hans
 

larsborg

Aktiv medlem
TACK Lars!

Visst är jag van att fota med bildskärm, är mestadels den jag tittar på/i när jag fotar men ibland använder jag den optiska sökaren när jag inget kan se på bildskärmen. Jag tror nog dock att jag skulle kunna klara mig utan "sökaren", särskilt om kameran har vinklingsbar "skärm", är dock inte många kompaktare som har det dessvärre. Ja, en kompakt rackare som får plats i byx- eller jackfickan vore ju inte heller helt fel för då lär den ju hänga med ut på skogsturerna.

Jag har kollat på den kameran som du har (HX9V) men optikens ljusstyrka verkar ju inte vara bland de bättre. Bra upplösningsstorlek på bilderna ser den ju dock ut att ge! Den optiska zoomen går ju inte heller av för hackor men tummar det på bildkvalitén? Priset för kameran är ju klart TREVLIGT! Hur tycker du att närbilder på t.ex. blommor eller småkryp etc blir med denna kamera?

Jag gillar Sonys prylar, har ju både en kamera och videokamera från Sony idag.

Vad gäller Canon SX230 HS så är där detsamma vad gäller optikens ljusstyrka som på HX9V:n, likaså vad gäller upplösning på bilderna och den optiska zoomen. NICE PRICE där också!

Vänligen
Jeanette
Ja, ljusstyrkan kan verka medelgod, på HX9V, men eftersom du har brännvidder mellan 24-384mm, blir det mycket glas, som ljuset skall gå igenom, inte mycket att göra åt, fysiska lagar gäller, men kameran har stabilisering inom hela brännvidd registret, så relativt långa tider på 24-50mm är inga problem handhållet, även på 384mm fungerar det också handhållet, men då med snabbare tider.
Mängder av funktioner, automatik, manuell, - dock ingen radio inbyggd tyvärr!

HX9V har utnämnts till ”Compact Camera of the Year, EISA Award”

Kolla en test, en fingervisning hur HX9V presterar:
http://www.imaging-resource.com/PRODS/HX9V/HX9VA.HTM
Ägare åsikter om HX9V:
http://forums.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1009&/sony-talk-forum
 

AFJ

Aktiv medlem
[Övergången infinner sig nånstans mellan brännvidderna 22-25 mm vilket omräknat blir 103 mm respektive 117 mm bränvidd omräknat i småbildsformat. Zoomen är tyvärr inte helt steglös.

Skillnaden mellan en ovan nämnd X10 och min G9 torde bli ca 0,7 stegs skillnad. Jag anser fortfarande med en idiots övertygelse att denna skillnad i de flesta fall är för liten att ta i beaktande vid ett kameraköp.
X10 har 2.8 vid motsvarande 112 mm så om du har 4.0 vid motsvarande så är väl skillnaden ett helt steg. Om vi antar att vi fotar "familjefoto" inomhus utan blixt så kan det innebära att den ena kameran klarar sig med ISO 800 och den andra måste ta till ISO 1600. Min erfarenhet är att det ofta är en mycket stor skillnad i kvalité för varje steg när man börjar röra sig uppåt i ISO-skalan.

Nu var min kommentar inte riktad mot just Canons G-serie - den har ju en förhållandevis ljusstarkt och bra optik. Det finns dock andra modeller som är svagare. Om jag t ex jämför med min S95 så blir det ännu större skillnad då den har 4.9 vid motsvarande 105 mm och då börjar det bli en mycket påtaglig skillnad.

Nåväl, låt oss inte fördjupa oss alltför mycket i siffrorna och självfallet kan vi ha olika prioriteringar. För min del är dock optikens ljusstyrka en viktig faktor på en kompakt och det är ett faktum att på denna punkt skiljer sig de olika modellerna ganska mycket åt.
 

matti

Aktiv medlem
Olympus XZ-1 har f/2,5 vid 112 mm! Även en mycket bra skärm i dagsljus (OLED). Finns också en fin högupplöst elektronisk sökare som tillbehör. Jag skulle välja den före G12 & P7100.

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
 

Nettizz

Aktiv medlem
Jag kan bara svara kort nu för datorn har redan stängts av pga strömavbrott (blåser ju så in i norden!) och flimrat till 4 gånger redan. Satt och skrev ett långt inlägg för en timme sedan men det försvann i.o.m. att datorn stängdes ned - Argh!!! #)%(¤?)&``?=¤#¤!"

Jag har lagt G12 på hyllan och jämför vidare bland mina "favoriter "Olympus XZ-1, Canon S100 och Nikon 7100. Ska ta en extra titt på Fujin också.

Vänligen
Jeanette
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
X10 har 2.8 vid motsvarande 112 mm så om du har 4.0 vid motsvarande så är väl skillnaden ett helt steg. Om vi antar att vi fotar "familjefoto" inomhus utan blixt så kan det innebära att den ena kameran klarar sig med ISO 800 och den andra måste ta till ISO 1600. Min erfarenhet är att det ofta är en mycket stor skillnad i kvalité för varje steg när man börjar röra sig uppåt i ISO-skalan.

Nu var min kommentar inte riktad mot just Canons G-serie - den har ju en förhållandevis ljusstarkt och bra optik. Det finns dock andra modeller som är svagare. Om jag t ex jämför med min S95 så blir det ännu större skillnad då den har 4.9 vid motsvarande 105 mm och då börjar det bli en mycket påtaglig skillnad.

Nåväl, låt oss inte fördjupa oss alltför mycket i siffrorna och självfallet kan vi ha olika prioriteringar. För min del är dock optikens ljusstyrka en viktig faktor på en kompakt och det är ett faktum att på denna punkt skiljer sig de olika modellerna ganska mycket åt.
Hej!

Självklart!
Det är nog ingen i det här forumet som inte har sina bländarvärden på sina fem. Såna här forum är ofta för långsamma och trubbiga verktyg för att verkligen låta folks kunnande att komma till sin rätt.

Saken är den att jag nästan uteslutande använder blixt i någon form, jag har ofta som mål att försöka få blixtljuset att smälta in i den befintliga belysningen, jag tycker färger och skärpa blir bättre då.

Jag anser bara att man ska inte bara läsa siffror utan försöka hitta en kamera som passar ens sätt att fota och då anser jag att vissa kameror faller genom helt, som G9/GXX, men som i övrigt är bra kameror, det finns fällor som sagt.

PS.Olympus ZX-1är väl bra för den kan väl dessutom trådlöst styra tillbehörsblixtar eller...!?

Hans
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Precis! En mycket trevlig egenskap hos XZ-1:an! Olympus "lillblixt" 360R eller vad den heter är också riktigt trevlig. Kompakt (använder 'bara' 2 batterier) men ändå tilt och vridbar.
Hej!

Det är just den typen av tilltag från kameratillverkare som verkligen får en att snörpa på munnen när man precis har upptäckt hur bra ens kamera är och det kommer en som är ännu bättre....jag väljer att för tillfället göra en struts och helt ignorera tilltaget från Olympus och betraktar det som en olyckshändelse och väntar till dess att Nikon vaknar och korrigererar sin tabbe...;-)

OT: Jag ser att du använder Nikon oxå, fungerar den trådlösa blixten på Olympus lika bra som på Nikon, jag har för övrigt en D300/SB-800 kombi.

Hans
 

matti

Aktiv medlem
OT: Jag ser att du använder Nikon oxå, fungerar den trådlösa blixten på Olympus lika bra som på Nikon, jag har för övrigt en D300/SB-800 kombi.

Hans
Jag har inte XZ-1:an själv utan har enbart kikat, klämt och testskjutit några rutor med en som en kompis i fotoklubben har. Blixtbilderna kompisen tagit med extern fristående blixt ser dock kalasfina ut vg exponering :)

Själv tänker jag framöver köra m4/3 som 'kompaktkamera'. Skall köpa en Panasonic GX1 så fort de kommer ut i Sverige. Har redan köpt ett Panasonic Leica Summilux 25/1,4 (begagnat) att sätta på den :)

mvh / Matti

PS! Gällande just XZ1:an...objektivet verkar också snorskarpt plus som sagt ljusstarkt...men så är ju också Olympus erkänt bra på att bygga gluggar...bara de 'vill' ;) DS!
 
Senast ändrad:
ANNONS