Annons

Canon G12 - konsertfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

j2^

Aktiv medlem
Ah! Optisk sökare; vad är skillnaden? För en totalt oinvigd :)

Kollade på Flickr och sökte dels på G12 och S100 med sökord "concert".
Måste säga att jag blev imponerad av S100.
Optisk sökare är vad du finner på äldre kameror. Digitala sökare är när du ser motivet enbart på en skärm på kameran.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Ärligt talat en G12 för konsert. Själv körde jag mycket på iso 3200 och bl 2,8 med proffsgrejer vid konsertfoto och långt ifrån alla bilder blev bra. Dessutom redigerade jag bilderna en hel del. Allt hänger på vilka krav man har.
 

Blundie

Aktiv medlem
Hm:) på dig låter det som att det är omöjligt att få bilder av bifogad kvalite utan att vara "fotograf". Det låter ju inte helt optimalt, isf är det ju ingen ide för oss att köpa en G12:a eftersom en "fotograf" aldrig kommer ta bilderna.

Eller har vi helt enkelt olika referensramar kring vad som är en ok bild?

Inser att jag är inne o trampar i ett forum för skickliga fotografer (samt de som anser sig vara sådana).
Det beror ju helt på vilken kvalité man är ute efter förstås. Om man bortser från mitt resonemang så får man nog räkna med facebook-kvalité på bilden som bäst (med ett väldigt litet antal undantag). Förmodligen är de nog lite sämre pga det luriga scenljuset. Jag är mycket tveksam till att det kommer bli någonting användbart om man inte ställer in kameran manuellt innan konserten börjar åt dem som ska ha kameran under konserten.

Jag insåg inte att du inte var fotointresserad innan så det är mycket möjligt att våra referensramar skiljer sig åt. Märk väl det jag skrev ovan dock. Jag skulle aldrig lite på något annat än manuellt läge vid konsertfoto såvida det inte är en spotlight på en stillasittande grupp eller artist (typ). Jag misstänker att du behöver prova själv först innan du förstår riktigt vad jag menar är jag rädd. Testa för all del men investera inte i mer än en kamera innan ni ser vad ni kan vänta er för kvalité.
 

j2^

Aktiv medlem
Jag skulle aldrig lite på något annat än manuellt läge vid konsertfoto såvida det inte är en spotlight på en stillasittande grupp eller artist (typ).
Där är vi däremot ganska oeniga. Jag använder nästan uteslutande halvautomatik när jag plåtar konserter, Auto-ISO är en av mina bästa vänner ;)
 

Tissemon

Ny medlem
BIldmässigt, ja troligen.

G12 har ju dock Optisk sökare. Den elektroniska sökaren på S100 kan bli lite svårarbetat i fientliga ljussituationer, men det är nog ett mindre problem.
Rent spontant skulle jag nog också rekommendera S100, just för att den är liten och smidig och har grym optik och sensor. G12:an har dock en annan fördel, och det är inte den optiska sökaren om ni frågar mig (för den är så fjuttigt liten så jag förstår inte riktigt hur någon kan använda den) utan den vridbara skärmen.
Just vridbar skärm kan vara guld värd om man det är väldigt trångt i publiken och man behöver sträcka upp armarna och ta en bild över publiken.

Bildmässigt och med auto-allt på (vilket jag antar att det kommer bli i 95% av tiden) så är nog S100 och G12 väldigt lika. Så det handlar väl mer om ifall man vill ha vridbar skärm eller liten kamera i slutändan.
 

Blundie

Aktiv medlem
Där är vi däremot ganska oeniga. Jag använder nästan uteslutande halvautomatik när jag plåtar konserter, Auto-ISO är en av mina bästa vänner ;)
Auto-ISO har jag inget större problem med. Det funkar helt okej för det mesta för mig. Semi-automatiken gillar jag inte däremot. Det är mest för att jag vill veta att jag har tillräckligt kort slutartid och samtidigt vill jag inte att kameran plötsligt ger mig f/8 om jag använder S-läget :). Auto-ISO har jag testat som sagt och det funkar fint och är väl användbart när ljuset skiftar kraftigt, snabbt och ofta.

Å andra sidan vill jag minnas att du har en hel del fler plåtningar i ryggen så jag kanske kommer tillbaka om x antal år och använder semi-automatiken :)
 

j2^

Aktiv medlem
Det är mest för att jag vill veta att jag har tillräckligt kort slutartid och samtidigt vill jag inte att kameran plötsligt ger mig f/8 om jag använder S-läget :).

Å andra sidan vill jag minnas att du har en hel del fler plåtningar i ryggen så jag kanske kommer tillbaka om x antal år och använder semi-automatiken :)
Mjo, det är ju 100+ konserter vid det här laget. :)

Sättet jag hanterar skenande bländarvärden är genom gaffling. Något som jag ju kommer att få lära mig av med när jag går över till D800.
 

j2^

Aktiv medlem
..och såklart, jag har mappat en av min kameras funktionsknappar till att snabbt kunna koppa bort Auto-ISO utan att behöva rådda i menyer.
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Fujifilm X10 eller Sony RX100 eller Canon G1X

Fujifilm X10 har en lite större 2/3" EXR CMOS sensor, samt ett väsentligt ljusstarkare objektiv än Canon S100, speciellt i teleläget. Dessutom har den en optisk sökare.

Ska du ha något bättre, antingen nya Sony RX100 eller Canon G1X, men köp hellre en spegellös systemkamera än den stora kameran. Sony RX100 dock är inte mycket större än Canon S100.
 
ANNONS