Annons

Kamera-express.nl okej?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dataidar

Aktiv medlem
När man beställt och betalat, ska man då få ett mail när de mottagit betalningen? Och sen verkar det inte som att objektivet jag beställt finns i lager, men kommer de sitta inne med pengarna så länge då? Någon som har någon koll på leveranstid för saker som inte är i lager? Sitter här och är orolig att pengarna ska ha försvunnit på vägen nämligen.

Blir väl till att ta och maila dem ikväll.
Hur gick det? Är själv intresserad av att handla från sidan.
 

nivas

Aktiv medlem
När man beställt och betalat, ska man då få ett mail när de mottagit betalningen? Och sen verkar det inte som att objektivet jag beställt finns i lager, men kommer de sitta inne med pengarna så länge då? Någon som har någon koll på leveranstid för saker som inte är i lager? Sitter här och är orolig att pengarna ska ha försvunnit på vägen nämligen.

Blir väl till att ta och maila dem ikväll.
Du får ett e-postmeddelande på Hollänska om att de har mottagit ordern, sedan ytterligare ett med trackingnummer på TNT när paketet är packat och klart för att skickas. Inget meddelande för mottagen betalning men det går naturligtvis att e-posta kundservice och ange fakturanummer och fråga.
 

windmark

Aktiv medlem
Allting har gått bra! Än så länge i alla fall :)
Skickade mail och frågade när de trodde nästa leverans av Nikon 70-300 skulle vara och de svarade att den troligen skulle vara i slutet av denna veckan. Fick däremot igår mail om att paketet har packats och skickats från dem och fick även med ett kollinummer till TNT Post. Det tyder ju på att betalningen kommit fram och att de verkar ha haft exemplar av objektivet inne trots att statusen på hemsidan säger annat. Jag hoppas på att jag får det snart för jag är ivrig (A)

*Edit*
Skickade även, på test egentligen för jag var lite osäker var i skickandet paketet var, ett mail till DPD som någon tidigare i tråden sade har hand om leveransen efter TNT Post. Fick svar efter 2 minuter, helt på riktigt. Det befinner sig i Malmö nu så kan ju hoppas på att jag får det imorn.
 

Clevinger

Aktiv medlem
Tips till er som köper från Kamera-Express och vill ha koll på kollit: I Holland använder Kamera-Express TNT Post (ej att förväxla med budfirman TNT) som inte har samma typ av samarbetsavtal med svenska posten som vissa andra europeiska postverk har.

Därför stämmer bland annat inte kollinummer på paket, utan paketen får nytt kollinummer i någon slags internationell omlastningsprocedur. För detta ansvarar holländska DPD (http://www.dpd.com/nl_en/) som i sin tur skickar grejerna vidare till svenska posten.

Om man mailar det ursprungliga kollinumret (det som står på Kamera-Express bekräftelse) till DPD och ber att få det "svenska" kollinumret så får man det - blixtsnabbt! Sedan kan man ta de nya kollinumret och följa paketet på postens webbplats.

Mailadressen till DPD är info@dpd.nl. De två gånger jag har mailat har jag fått svar inom en kvart.

/Staffan

Jag fick mycket riktigt svar på en kvart. Hur ska kollinumret se ut? Jag fick 4 siffror, mellanslag, 10 siffror, mellanslag, en bokstav. Ska det fyllas i på det sättet på Postens sida?

Fick ingen träff, men det kanske inte kommit till Sverige än...
 

windmark

Aktiv medlem
Nej det har troligen inte kommit in än då ;) Mitt jag fick av DPD är femton siffror långt utan mellanrum och sånt.
Men var lugn, det kommer! Får jag mitt paket imorgon som det ser ut nu så måste jag säga att de är otroligt snabba! Inte ofta jag har haft den servicen med svenska butiker inte.
 

windmark

Aktiv medlem
Ytterligare en statusrapport från mig då. Idag kom objektivet hit, eller jag skulle fått det om jag varit hemma. Leveransen från kamera-express sida har varit fantastisk. Två dagar att leverera fram till dörren är minsann inte dåligt. Nu hade jag oturen att jag inte var hemma när postbilen kom, och chauffören gjorde fel och lämnade inte paketet på posten här utan körde tillbaka till lagret i kungälv. Han försökte inte ens nå mig på telefon. Det här gör att jag inte kan få det förrens på måndag.
 

nivas

Aktiv medlem
Nu hade jag oturen att jag inte var hemma när postbilen kom, och chauffören gjorde fel och lämnade inte paketet på posten här utan körde tillbaka till lagret i kungälv. Han försökte inte ens nå mig på telefon. Det här gör att jag inte kan få det förrens på måndag.
Visst är det lite frustrerande; när man beställer från utlandet så ingår ofta hemkörning. Är man då inte hemma så lämnar Poståkeriet alltid paketet på Posten Företagscenter, som har något mer begränsade öppettider. "Vanliga" inrikes företags- och postpaket hamnar däremot direkt på ditt serviceställe (ICA, OKQ8 osv.).
Total leveranstid blir väl sisådär en vecka, vilket är ganska vanligt från butiker i Europa.
 

windmark

Aktiv medlem
Nu har jag äntligen fått mitt objektiv! Jag kan definitivt rekommendera Kamera-express MEN tyvärr hade jag ännu mer otur vid leveransen. När jag skulle hämta ut mitt paket på ICA ser jag direkt att paketet är skadat. Någon har tappat det vid leveransen (troligen) och hålet sträcker sig ända in genom kartongen till objektivet. Objektivets kartong i förpackningen för leveransen med luftkuddar på 3 av 4 sidor. Den 4e sidan var den som hade gått sönder. Jag bestämde mig dock för att ta hem det och dokumentera noggrant.

Objektivet var helt och inga repor syns, det hålet som blivit var som tur i höjd med motljusskyddet som bara blivit repat något. Världsgaranti kom med förstås så skulle något fel uppenbara sig så ska jag definitivt säga till. Vad jag däremot undrar är hur autofokusen klarar av att paketet tappas. Jag har inte märkt något vidare problem men bör jag begära att de betalar en korrigering?
 

Suss

Aktiv medlem
Finns det anledning att oroas?

Jag tänkte beställa en nikon d90 med 16-85 objektiv men börjar fundera lite... Vad gör man om det inte finns nån "gul garantilapp" i paketet?? Jag vill ju ha garantin!

Sen så stod det inte vad som följer med. Kanske är en dum fråga men är det alla tillbehör som normalt följer med? USB-sladd, bruksanvisning, batteri, laddare, kamerarem mm??

Är det något annat jag bör tänka på när jag beställer??
 

GustavNorberg

Aktiv medlem
någon som har förstått varför inte vanlig betalning via VISA och mastercard är möjlig?

känns som att alla andra seriösa foto-handlare har tillgång till det. '

skumt?
 

Anders Svensson

Aktiv medlem
Betalningsmodellen är en ren försiktighetsåtgärd. Om man handlar via Visa (=kreditkort i allmänhet) kan man neka till att ha fått paketet och då får affären inte betalt förrän det är utrett. I värsta fall (för affären) finns det inget utlämningskvitto från transportören. En ytterligare anledning kan vara att affären inte vill betala avgifterna till kreditkortsföretaget, det minskar marginalerna en aning.

Till Suss: Jag har handlat Nikonobjektiv därifrån, och det var "äkta vara, dvs EU-produkt från generalagetenten och med full garanti. Jag skulle inte tro att det är någon fara att du får en fulimporterad produkt, men maila och fråga. De klarar säkert av ett engelskt email.
 

Anders Svensson

Aktiv medlem
Nu har jag äntligen fått mitt objektiv! Jag kan definitivt rekommendera Kamera-express MEN tyvärr hade jag ännu mer otur vid leveransen. När jag skulle hämta ut mitt paket på ICA ser jag direkt att paketet är skadat. Någon har tappat det vid leveransen (troligen) och hålet sträcker sig ända in genom kartongen till objektivet.
Du borde anmält det till ICA och fått skriftligt på att paketet var skadat. (Det gjorde du kanske?). Om man inte reklamerar transportskador direkt kan det bli litet svårt att göra det i efterhand. Men tveka inte, utan skriv ett brev direkt. Finns det ett märke på objektivet från en yttre skada skall det ersättas.
 

Bjarne

Aktiv medlem
CameraNu.nl okej!

Jag snor tråden lite och berättar att jag köpt ett kit 5DMk2 med 24-105 från CameraNU.nl. Det fungerade utmärkt. Jag beställde på måndagen och paketet kom med lantbrevbäraren på fredagen. Ganska sjysst eftersom det var askmolnsveckan.

Jag kunde betala med VISA, men fick förstås pröjsa de 2% som de tar, men jag tyckte det kändes säkrare än banköverföring. Kostade c:a 500 kr, men jag tjänade ändå 4000 kr jämfört med att köpa i Sverige.

Inte någon gråimport heller, det var europeiska grejer. Hanböcker på tyska, franska, holländska och italienska! Tack och lov att man kan ladda hem manualer på nätet.
 

Clevinger

Aktiv medlem
Och även jag kan berätta att CameraNu är alldeles utmärkta. Garantilappar för såväl hus (D90) som objektiv (18-105). Jag tänkte skriva lite utförligare i den av mig startade CameraNu-tråden så småningom, men först måste jag bekanta mig lite med min nya leksak!
 

Director

Aktiv medlem
Vid registrering

Angående registrering hos kamera-express.nl

Straat* - bör vara gatuadressen
Huisnummer* - bör vara numret på gatuadressen
Plaats* - bör vara ortsadressen

Är detta korrekt?

På CameraNu är det lite annorlunda:

Huisnummer - här finns två fält att fylla i, och jag har fyllt i första fältet med numret på min gatuadress, men vad ska det stå i fält två?

Postcode * - samma sak här. Om jag fyller i mitt postnummer i första fältet, så finns ett fält efter, och här får jag ett felmeddelande om att jag inte fyllt i detta fält. Ska man alltså dela upp sitt postnummer i två delar, t.ex. 111 11?

Jag ska byta upp min utrustning rejält så det blir en stor beställning (med mina mått mätt), varför jag funderar på att köpa hälften från CameraNu och hälften från Kamera-express.nl ifall det skulle bli strul. Men det kanske inte spelar någon roll, vad tror ni?

Det skrivs en del här om att Kamera-express skulle vara osäkrare än CameraNu och handla med gråvaror, men frågan är om det finns några belägg för det? Priserna dessa två emellan är väldigt snarlika.

Tack på förhand!
 

Dataidar

Aktiv medlem
Jag har precis gjort en större beställning (2650 euro) och väntar hem varorna i dagarna. Har tjänat minst 6 kkr på att beställa därifrån. Kamera-express har bara fått goda vitsord var jag än kollat varför jag vågade mig på denna beställning. Själv hade jag resonerat att det är bättre att ta allt på ett ställe som jag känner mig trygg med. Dessutom slipper du då dubbla frakter. Jag uppdaterar när (om...) jag fått hem grejerna.

Jag tolkade holländskan på kamera-express på samma sätt som du gjort nedan med hjälp av google translate.


Angående registrering hos kamera-express.nl

Straat* - bör vara gatuadressen
Huisnummer* - bör vara numret på gatuadressen
Plaats* - bör vara ortsadressen

Är detta korrekt?

På CameraNu är det lite annorlunda:

Huisnummer - här finns två fält att fylla i, och jag har fyllt i första fältet med numret på min gatuadress, men vad ska det stå i fält två?

Postcode * - samma sak här. Om jag fyller i mitt postnummer i första fältet, så finns ett fält efter, och här får jag ett felmeddelande om att jag inte fyllt i detta fält. Ska man alltså dela upp sitt postnummer i två delar, t.ex. 111 11?

Jag ska byta upp min utrustning rejält så det blir en stor beställning (med mina mått mätt), varför jag funderar på att köpa hälften från CameraNu och hälften från Kamera-express.nl ifall det skulle bli strul. Men det kanske inte spelar någon roll, vad tror ni?

Det skrivs en del här om att Kamera-express skulle vara osäkrare än CameraNu och handla med gråvaror, men frågan är om det finns några belägg för det? Priserna dessa två emellan är väldigt snarlika.

Tack på förhand!
 

Director

Aktiv medlem
Låter bra!

Tack för ditt snabba svar Dan!

Jag kanske ska våga mig på att göra en och samma beställning från dem. Jag ska dock byta upp mig från en 350D till 5D Mark II (har spart till detta i ett par år), så det krävs nya objektiv och hela baletten. Min beställning blir på drygt 5 800 Euro, så man vill ju känna sig säker.

Georg
 

Clevinger

Aktiv medlem
[
På CameraNu är det lite annorlunda:

Huisnummer - här finns två fält att fylla i, och jag har fyllt i första fältet med numret på min gatuadress, men vad ska det stå i fält två?

Postcode * - samma sak här. Om jag fyller i mitt postnummer i första fältet, så finns ett fält efter, och här får jag ett felmeddelande om att jag inte fyllt i detta fält. Ska man alltså dela upp sitt postnummer i två delar, t.ex. 111 11?

Jag ska byta upp min utrustning rejält så det blir en stor beställning (med mina mått mätt), varför jag funderar på att köpa hälften från CameraNu och hälften från Kamera-express.nl ifall det skulle bli strul. Men det kanske inte spelar någon roll, vad tror ni?

Det skrivs en del här om att Kamera-express skulle vara osäkrare än CameraNu och handla med gråvaror, men frågan är om det finns några belägg för det? Priserna dessa två emellan är väldigt snarlika.

Tack på förhand!

Jag har bara fyllt i den första rutan på "huisnummer". Gissar att ruta två avser våning. Postnummer har jag delat upp som du skrev, 3 + 2 siffror.

Personligen hade jag valt CameraNu, av den enkla anledningen att min beställning var helt problemfri (framförallt gillar jag att de är jättesnabba på att svara på mejl, alltid bra om något går snett) och att jag har läst en del negativa omdömen (förvisso bara ett fåtal) om Kamera-express.
 

Director

Aktiv medlem
Tack för svaret!

Jag har bara fyllt i den första rutan på "huisnummer". Gissar att ruta två avser våning. Postnummer har jag delat upp som du skrev, 3 + 2 siffror.

Personligen hade jag valt CameraNu, av den enkla anledningen att min beställning var helt problemfri (framförallt gillar jag att de är jättesnabba på att svara på mejl, alltid bra om något går snett) och att jag har läst en del negativa omdömen (förvisso bara ett fåtal) om Kamera-express.
Nu gick det bättre att registrera sig. Kanhända är det lite säkrare att handla av dem. Något dyrare blir det totalt för mig, men det är marginellt när man ska ut med så mycket pengar. Betydligt billigare än att handla i Sverige i alla fall.

Georg
 

Dataidar

Aktiv medlem
Update beställning från Kamera-Express:
Banköverföringen bekräftad och paketet skickat i går. Skickade beställningen i fredags så jag tycker att det är ganska snabbt marscherat så här långt.

Känns som när man väntade på jultomten när man var liten...
 
ANNONS