Annons

Nej till Copyswedes avgift på externa lagringsmedia

Produkter
(logga in för att koppla)

motlys

Avslutat medlemskap
Som fotografer på fritids-, hobby- och frilansnivå protesterar vi mot Copyswedes fördyrande avgift på externa hårddiskar. Avgiften är orättvis och slår snett mot privatpersoner som fotograferar, filmar och skapar musik. Vi skapar stora mängder data och har stort behov av många externa hårddiskar för både lagring och backup.
Ja, hela utgångspunkten för Copyswedes avgift på externa hårddiskar är fel. Bara för att man är privatperson behöver det inte betyda att externa hårddiskar används för att lagra privatkopierade filer. Priset på extern disk på 1000GB kommer öka med 50% från 400 till 600kr
Konstnärer på olika nivåer och inom olika inriktningar ska självklart ha ersättning för sina arbeten. Men att lägga en hög avgift på externa lagringsprodukter är fel väg att gå.

Vi protesterar mot att denna avgift skall införas.
Givetvis behöver du inte fotografera för att skriva på. Sprid länken vidare på forum, Facebook m.m


http://namninsamling.se/index.php
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag tror det är ett aprilskämt varje gång jag läser om Copyswede. Vad de som tillåter detta inte förstår är att staten förlorar momspengar när konsumenterna köper grejorna utanför Sverige istället. De största förlorarna är svensk handel.
 

MrGiant

Aktiv medlem
Det hela är väl ett sätt att kunna dra in lite pengar när man är för seg och trög för att förstå framtida och nuvarande tekniker.

Se bara på musik och filmindustrin.... dom verkar fortfarande inte ha fattat någonting av hela Napster grejen som var i slutet på 90 talet.... Folk vill inte betala 200 spänn för en cd skiva speciellt när man vet att pengarna inte går till artisterna utan till skivbolagen och dess marknadsföring av redan stora artister. Och när radio spelar sönder samma gamla låtar år efter år...

Att lägga straffavgift på hårddiskar och minnen är ju bara löjligt. Vad blir nästa steg för Copysweden? Lägga avgift på papper eftersom någon kan skriva av ett radioprogram, musiktext eller annat?

Hade för mig att det var lagligt för en privatperson att göra en egen kopia för eget bruk men kan ha fel är inte jurist utan bara hörsägen... Om det är så ska man betala straffavgift för att man gör det man får?

Om det bara är externa hårddiskar så får man väl lösa det med en internhårddisk i en dokningsstaion... bara 2 grejer att köpa :)
 

ganska

Aktiv medlem
Jag betalar gärna denna höjning, om det betyder att jag har rätt att ladda hem och lagra musik på enheterna. Men det får man ju inte, så jag förstår inte avgiften - ska vi betala en avgift på bensin för att folk stjäl bilar?
 

motlys

Avslutat medlemskap
Jag betalar gärna denna höjning, om det betyder att jag har rätt att ladda hem och lagra musik på enheterna. Men det får man ju inte, så jag förstår inte avgiften - ska vi betala en avgift på bensin för att folk stjäl bilar?
Tror du ja......Nej du; avgiften ger dej inte rätt til något alls...."kul" va'?

HÖR svenskar: Var blir era pengar av?
 

Jostein

Aktiv medlem
Nej, det är inte som att avgiftsbelägga bensin för att folk stjäl bilar, utan tvärt om. Men lika dumt är det. Som att lägga avgift på papper för att man kan kopiera. *suck*
 

Pekka M

Aktiv medlem
Hade för mig att det var lagligt för en privatperson att göra en egen kopia för eget bruk men kan ha fel är inte jurist utan bara hörsägen... Om det är så ska man betala straffavgift för att man gör det man får?
Det ÄR lagligt... tack vare att upphovsmännen kan få ersättning via den privatkopieringsersättning som Copyswede samlar in.
Copyswede är alltså den organisation som har till uppgift att samla in dessa pengar, men i grunden finns en av Riksdagen beslutad lag. Den kan ju ändras, men det kan då också innebära att det plötsligt skulle bli olagligt att till exempel göra en kopia till bilen av min köpta CD. Personligen ogillar jag det alternativet mer.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Jag har en viss förståelse för att de vill ha en avgift på hårddiskar och minneskort. Min förståelse är inte stor alls, men den finns. Däremot förstår jag inte alls att de vill ha en privatkopieringsavgift på mobiltelefoner. Eftersom man måste dra en gräns mellan avgiftsbelagd och icke avgiftsbelagd tycker jag att mobiltelefoner faller på icke-avgifts-belagda sidan. Och de gör det tydligt!
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Det mest patetiska är ju att CD-skivor är 80-talsteknik!

De skulle ju ha kunnat försöka sälja fonografrullar på 50-talet, det är ju ungefär samma sak fast teknikutvecklingen är ändå snabbare nu.

DDen kan ju ändras, men det kan då också innebära att det plötsligt skulle bli olagligt att till exempel göra en kopia till bilen av min köpta CD. Personligen ogillar jag det alternativet mer.
Varför skulle det bli olagligt bara för att de inte fick ta ut sin avgift precis som de behagade? Det hade väl inte varit några svårigheter alls att säga till utsugarna att de får anpassa sig till verkligheten.
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Få se nu.

Om jag köper en 1TB hårdisk för 600kr och fyller den med 300.000 låtar kommer 200kr gå till copyswede.
Jag har ingen aning om hur många som ska dela på dessa 200kr, men det kan ju inte bli många ören per skalle.

Om dom istället skulle ta 50öre per låt, då skulle det inbringa 150.000kr.

Resultat - De fortsätter att ta ca 10kr per låt, och förlorar 149800kr.


Hur som helst är det mycket märkligt att denna organisation överhuvudtaget finns, eller att den är laglig. Ta betalt i förväg utifall att......
 

Pekka M

Aktiv medlem
Få se nu.

Om jag köper en 1TB hårdisk för 600kr och fyller den med 300.000 låtar kommer 200kr gå till copyswede.
Jag har ingen aning om hur många som ska dela på dessa 200kr, men det kan ju inte bli många ören per skalle.

Om dom istället skulle ta 50öre per låt, då skulle det inbringa 150.000kr.

Resultat - De fortsätter att ta ca 10kr per låt, och förlorar 149800kr.


Hur som helst är det mycket märkligt att denna organisation överhuvudtaget finns, eller att den är laglig. Ta betalt i förväg utifall att......
Det är skillnad på privatkopiering och piratkopiering. Den förstnämnda är laglig, den sistnämda är olaglig. Eller har du faktiskt 300.000 låtar (vi säger att det motsavarar ca. 20.000 CD-skivor) som du har köpt (eller tänker köpa) och ska föra över til en hårddisk? Om det handlar om piratkopiering så går inte ett enda öre till någon upphovsman. Rätt enkelt att förstå, tycker jag.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Det är skillnad på privatkopiering och piratkopiering. Den förstnämnda är laglig, den sistnämda är olaglig. Eller har du faktiskt 300.000 låtar (vi säger att det motsavarar ca. 20.000 CD-skivor) som du har köpt (eller tänker köpa) och ska föra över til en hårddisk? Om det handlar om piratkopiering så går inte ett enda öre till någon upphovsman. Rätt enkelt att förstå, tycker jag.
Grejen är ju att det är totalt orealistiskt att någon, om han inte hade piratkopierat, hade köpt så mycket musik att det fyllt en extern hårddisk. Till och med att privatkopiera 20 000 CD-skivor är ju ett heltidsjobb i ett par veckor, var man nu får tag på alla de skivorna och var förvarar man dem?

Grejen är att musklobbyn försöker hävd att all musik som kopieras och laddas ned skulle ha köpts annars men det är ju totalt verklighetsfrämmande att påstå att en student skulle ha köpt musik för mer än hela sin totala livsinkomst om han inte laddat ned istället.
 

MrGiant

Aktiv medlem
Mycket kan man säga i denna "download" debatten men den har gått över styr.

När Napster fanns laddade jag ner massor.
Vilket resulterade i att jag köpte minst 2-3 skivor i månaden av det jag hade laddat ner. Eftersom att skivbolagen procuderar så mycket dynga just nu som dess utom spelas sönder på radio så vill man inte kasta bort pengarna.
Nu har jag inte laddat ner "olagligt" på många år och jag har inte heller köpt mer än max 1 skiva per år...

Om fler är som jag så kan ju Copysweden och skivindustrin fundera på varför dom inte säljer skivor eller andra produkter...

Löjligt argumet att ta betalt ifall att....
Om jag inte kopierar svenska artister hur delar Copysweden ut pengar?
Får Håkan Hellström likan många kronor som något okänt Death Metal band som släppt lika många skivor?

Luktar bluff och båg på lång väg...
 

arldic

Aktiv medlem
Privatkopiering existerar i prinicip inte idag

Det som stör mig mest är de vill ta betalt för privatkopiering, jag vet ingen som privatkopierar idag.
En del piratkopierar och andra köper/betalar för sig, men privatkopieringen har upphört!
 

Pekka M

Aktiv medlem
Grejen är ju att det är totalt orealistiskt att någon, om han inte hade piratkopierat, hade köpt så mycket musik att det fyllt en extern hårddisk. Till och med att privatkopiera 20 000 CD-skivor är ju ett heltidsjobb i ett par veckor, var man nu får tag på alla de skivorna och var förvarar man dem?

Grejen är att musklobbyn försöker hävd att all musik som kopieras och laddas ned skulle ha köpts annars men det är ju totalt verklighetsfrämmande att påstå att en student skulle ha köpt musik för mer än hela sin totala livsinkomst om han inte laddat ned istället.
Tack för ett sakligt argument! Det handlar onekligen om svåra gränsdragningar. Visst tror även jag att man förösker hitta alternativa ersättningskällor för illegalt spridd musik (och annat), men att erkänna det vore ju inte direkt bra. :)
Vad ska man förresten med 300.000 låtar till. Bara att lyssna igenom dem borde ta cirka två år.

Löjligt argumet att ta betalt ifall att....
Om jag inte kopierar svenska artister hur delar Copysweden ut pengar?
Får Håkan Hellström likan många kronor som något okänt Death Metal band som släppt lika många skivor?
Fördelningen av pengarna när det gäller musik överlåter Copyswede åt STIM, SAMI och IFPI som har bättre koll på det. Men Death Metal-bandet fick väl i alla fall lite pengar när du köpte deras skiva (hoppas jag). :)
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Tack för ett sakligt argument!
Tack detsamma!

Men

Det handlar onekligen om svåra gränsdragningar.

Jag vet faktiskt inte om jag tycker att det är svåra gränsdragningar. Finns det ett enda dokumenterat fall där en privatperson köpt motsvarande 20 000 CD-skivor i något medium, LP, kassett eller vad som helst?

Inte det?

Isåfall är det ju totalt befängt att hävda att alla som köper en 1 TB extern hårddisk skulle ha gjort det om de inte kunnat spela in 300 000 låtar från radio och lånade skivor på sin hårddisk.
 

christian veltman

Aktiv medlem
Är det inte märkligt att så många amatörer har åsikter om detta?
Jag syftar inte på bilkvalité utan det fakto att man inte uppbär upphovsrättsliga ersättningar
för ett arbete man utfört.

Varför uteblir yrkesfotografer i dessa diskutioner?
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Men snälla nån. Nej, jag har inte 300000 låtar, siffran är motsvarar helt enkelt ungefär 1TB.

Det var hur som helst hypotetiskt.
Jag gjorde mig litet lustig över att överprissättningen på bl.a. musik leder till förluster större än en vettig prissättning skulle göra.
Jag gjorde mig lustig över hur befängt det är att tvinga mig betala extra för en hårddisk "utifall att" jag privatkopierar. Det är ju ingen hejd på galenskapen.
Hur kan det ens vara lagligt?

Hela idén med privatkopiering är befängd i sig. Ingen ska bry sig i att jag gör en kopia av min köpta skiva åt mig själv. Lika lite ska någon bestämma att jag enbart får lyssna på skivan 50ggr.

Finns motsvarande avgift för bildskärmar? "Ska du titta på min bild får du betala för det".
 
ANNONS