Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Studioblixtar + speedlight?

Produkter
(logga in för att koppla)

Norrskenet

Aktiv medlem
Jag har skaffat mig en adapter till min radiosändare så nu har jag mina två studioblixtar som jag utlöser med radiosändaren. Men hur gör jag med min speedlight? Jag skulle vilja använda den också... Går det?
 

linusericsson

Aktiv medlem
Ja, det går.
Men hur du skall göra beror lite på vilken typ av blixt och vilken typ av radiosändare du har.

Min radiotrigger har en blixtsko som jag kan sätta speedlighten i direkt.
Om din inte har det så behöver du en kabel från radiomottagaren till speedlighten, precis som för din studioblixt. Skillnaden är att kabeln måste passa i blixten, och blixten måste ha en trigg-kontakt för ändamålet (Nikons SB800 och SB900 har sådan, men inte SB600)
Om din speedlight inte har någon trigg-kontakt så måste du istället ha en kabel från radiotriggern till speedlighten som har en blixtsko i ena änden.

Det beror alltså väldigt mycket på vilken typ av radiotrigger och blixt du har...
 

RDL

Aktiv medlem
Enklast är kanske om du låter din hetskoblixt utlösas av de dina kompaktblixtars blixtljus (optisk trigger)

(Kompaktblixt + radiotrigger -> hetskoblixten löses ut av blixtljuset genom optiska slavtriggern)


Canons blixtar är lite speciella, vanliga synkadaptrar brukar inte funka.
Du behöver en sån här:

http://www.ebay.co.uk/itm/SEAGULL-SYK-5-Wireless-Flash-Slave-Trigger-Red-eye-f-Canon-580EX-430EX-II-550EX-/350564061907?pt=UK_Photography_Slaves_Trigger_Systems&hash=item519f3f12d3&_uhb=1
 

Norrskenet

Aktiv medlem
Hmm... Jag tar det där som en "nej" alltså... Jag vill inte köpa mer grejjer, bättre spara ihop till fler studioblixtar då, tror jag. :)
 

RDL

Aktiv medlem
En fördel med endast kompaktblixtar är att de laddar snabbare och du slipper tänka på batterier.

(Speciellt hetskoblixtar är ju rätt jobbiga att hålla på med sina svaga r6 batterier)

Eller så köper du en radiotrigger med hetskokontakt, och låter kompaktblixtarna utlösas av den optiskt.


Hmm... Jag tar det där som en "nej" alltså... Jag vill inte köpa mer grejjer, bättre spara ihop till fler studioblixtar då, tror jag. :)
 

Digitalbrus

Aktiv medlem
Har du din blixt på kameran så utlöses ju studioblixtarna av blixtljuset från den.
Inga kablar, sändare eller mottagare.

//Julle.
 

pellepiano

Aktiv medlem
Att använda ljuset från kamerablixt i bild, är helt värdelöst i studiosammanhang. Man vill ju kunna placera dem där de gör mest nytta för den ljussättning man eftersträvar. Och framförallt kunna använda ljusformare.
 

dj_evil

Aktiv medlem
Jag ska köpa Elinchrom Studioblixtpaket BX-Ri 250/250 och jag vill gärna använda mina canons blixtar med, så hur gör jag då?
 

Fex

Aktiv medlem
När du behöver kamerablixten så kör radiosändaren på den och låt det blixtljuset utlösa dina studioblixtar. Jag gör ofta så när jag fotograferar hemma hos människor och inte vill släpa in mera än en stor blixt men ändå vill ha en extra ljuskälla för exempelvis bakgrund eller motljus.
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Kolla hur väl färgen på din speedlight stämmer med studioblixtarna. Ofta är små blixtar betydligt blåare än studioblixtar, vilket är ganska lätt att fixa med ett gelatinfilter frampå. När jag körde mycket med upplättningsblixt korrigerade jag färgen mot dagsljus, och jag fick lov att lägga på både magenta och gult.
 
ANNONS