Annons

Fota på skid VM, vilka inställningar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Imonfire

Aktiv medlem
skjuter jpeg med en Canon 700D och kit-objektivet, men har även ett Tamaron 70-300 som jag tänkte använda, vilket är ett föredra av objektiven? min tanke är tamaron...

Har av en eos M, med 22mm, men med den sega auto-fokusen är väl det knappast något allternativ...

tacksam för svar och tips!

Med vänlig hälsning
Ejvind
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag kan tänka mig användningsområden för alla kombinationerna.

EOS M med 22mm är ju ett utmärkt alternativ att ha i fickan för landskapsbilder, bilder på åskådare, på krogen, etc.

700D med telezoomen är väl säkert det som är lättast för att fota själva skidåkningen med.

Kit-zoomen kan väl också komma väl till pass.

Varför lämna något hemma?

Så packa ryggsäcken full!

PS. När det gäller inställningar så håll koll på exponeringen, det är ju lätt att få underexponerade bilder i snö-landskap. Se till att använda korta slutartider när du fotar skidåkarna - de har säkert bra fart, så var inte rädd att dra upp ISO.
 

lumor_

Aktiv medlem
Det som kan vara knepigt om man inte är van vid det är just snön och att allt det ljusa ställer till det för kamerans automatik. Om du har möjlighet att testa i snö före så är det en bra idé att även kolla på bildernas histogram på de bilder som är lagom ljusa samt de som blivit för ljusa eller för mörka. När det är ljust ute är det lätt att luras av att bilderna ser mörka ut på displayen (så att man kanske börjar motljuskompensera för mycket) och då är det bra att kunna avläsa histogrammet.
 

lynxx

Avslutat medlemskap
Plåta i RAW på nogåt lämpligt autoläge (eller "sport"-läge för kortare slutartider) så kan du alltid fixa det i efterhand. Man måste inte krångla till det. Kameran har ganska bra koll på läget i allmänhet och slulle den ha fel så.... fixa i LR, PS eller nå't annat bra program.
 

b1967

Aktiv medlem
Vilket objektiv du skall använda beror ju på var du kommer att stå...
Står du precis bredvid spåret är inte teleobjektivet ett så bra val.
Står du långt från spåret är teleobjektivet ett bra val.
 

Jalong

Aktiv medlem
Tänker också åka (nästa vecka), och jag tänker packa ryggan full! Ser ingen vits att lämna något hemma, men jag tror mest på tele, men det är säkert en smaksak. Känsla av att det kommer bli ganska fullt med folk hela spåret runt, så jag tänker vara ute i god tid, leta mig långt ut i spåret och reka innan. Såg VM i Oslo för fyra år sedan och femmilen där var det värsta jag varit med om. Kom inte fram till spåret någonstans! Fick till slut ta fram mitt Tamron 200-500 och leta mig långt upp i skogen för att få fri skottvinkel! För massa år sedan kunde man stå nästan ensam ute i skogen och verkligen höra pulsen på åkarna när de drog förbi på ett par meters avstånd, men så blir det nog inte nu, tyvärr.
 

AFJ

Aktiv medlem
Man måste inte krångla till det. Kameran har ganska bra koll på läget i allmänhet och slulle den ha fel så.... fixa i LR, PS eller nå't annat bra program.
Fotar man en vitklädd skidåkare i snötäckt landskap och litar på kamerans ljusmättning lär man få en bild som är kraftigt underexponerad. Visserligen går det att lyfta exponeringen i efterbehandlingen men nog blir resultatet bättre om man ligger någorlunda rätt redan från början så lite manuellt arbete med exponeringskompensation lär nog betala sig.
 

ixxy

Aktiv medlem
Vilka dagar är ni på plats ?

Då jag bor och jobbar i Falun och har skjutit en del just svenska skidspel, för VM och liknande så får ni om ni vill gärna komma förbi så kan vi titta på hur arenan ser ut och just fotografering i snön.

Jag kommer dock inte vara på arenan iår. inte ens om publik men jag finns inte så långt där ifrån på kontoret.
 

erro.se

Aktiv medlem
Finns det några begränsningar för fotografering när man är där som vanlig publik? Eller är det OK att ta med sig stor systemkamera och långt tele t.ex.?
 

ixxy

Aktiv medlem
Finns det några begränsningar för fotografering när man är där som vanlig publik? Eller är det OK att ta med sig stor systemkamera och långt tele t.ex.?
Ja publiken får ta med sig kamera in. dock om något klassas som farligt för annan person kommer du bli ombedd att lämna arenan eller lämna från dig utrustningen.

Samt att publik bara får fotografera för privat bruk. detta finnar jag väldigt intressant. Vi som har ackreditering fotograferar ju rätt mycket i publik ytan.
 

AFJ

Aktiv medlem
Samt att publik bara får fotografera för privat bruk. detta finnar jag väldigt intressant. Vi som har ackreditering fotograferar ju rätt mycket i publik ytan.
Kan arrangören verkligen styra över detta? Jag har ingen aning om hur det funkar men om man betalar för att sitta på en läktare så kan jag förstå att de kan sätta regler.

Men om man går ut i skogen och ställer sig efter spåret, kan då verkligen arrangören sätta reglerna? Är hela spår-området avstängt under tävlingen?
 

ixxy

Aktiv medlem
Kan arrangören verkligen styra över detta? Jag har ingen aning om hur det funkar men om man betalar för att sitta på en läktare så kan jag förstå att de kan sätta regler.

Men om man går ut i skogen och ställer sig efter spåret, kan då verkligen arrangören sätta reglerna? Är hela spår-området avstängt under tävlingen?
Hela spårområdet plus väldigt mycket mer områden är avstängt och publiken får bara vara på vissa ytor medans vi ackrediterade får några få platser till enbart för oss. Sen finns det områden ingen får vara på.
 

AFJ

Aktiv medlem
Hela spårområdet plus väldigt mycket mer områden är avstängt och publiken får bara vara på vissa ytor medans vi ackrediterade får några få platser till enbart för oss. Sen finns det områden ingen får vara på.
OK - vilket jobb att spärra av en skog! :)

Är allt lite sugen på att åka upp och fota en dag...

Förslag på en dag då det åks men då det förväntas lite mindre publik?
 

Imonfire

Aktiv medlem
Vilka dagar är ni på plats ?

Då jag bor och jobbar i Falun och har skjutit en del just svenska skidspel, för VM och liknande så får ni om ni vill gärna komma förbi så kan vi titta på hur arenan ser ut och just fotografering i snön.

Jag kommer dock inte vara på arenan iår. inte ens om publik men jag finns inte så långt där ifrån på kontoret.
Jag kommer bara att vara där nu på lördag, förmodligen inte bästa dagen att foto, då det kommet vara mycke publik, men det får bli det bilder det blir...
 

ixxy

Aktiv medlem
OK - vilket jobb att spärra av en skog! :)

Är allt lite sugen på att åka upp och fota en dag...

Förslag på en dag då det åks men då det förväntas lite mindre publik?
Beror väl lite på vad du vill fotografera. Idag är det ju Vattenfall som bjuder på inträdet och det är kval till stafetterna.

Annars har du programmet på denna länken.

http://falun2015.com/program/

Jag tror det blir mycket folk alla dagarna men Tisdag och onsdag nästa vecka är nog de som faktiskt får minst är min gissning. där med inte sagt att det är så det blir.
 

Imonfire

Aktiv medlem
Tack för all hjälp och alla tips!

Nu verkar det dock som om resan blir inställd, då jag inte fick dom biljetter jag var lovad... och nu är det tydligen slutsålt...

Någon som har 2biljetter över till på lördag?

Med vänlig hälsning
Ejvind
 

Jalong

Aktiv medlem
OK - vilket jobb att spärra av en skog! :)

Är allt lite sugen på att åka upp och fota en dag...

Förslag på en dag då det åks men då det förväntas lite mindre publik?
Hoppas mest på tisdag/onsdag nästa vecka. 10/15 fritt damer/herrar intervallstart. Vardag mitt i veckan och åkarna kommer en och en, vilket jag tycker är ganska lagom när man vill fota dem. Åker upp på måndag och har hyrt rum en vecka. Tänker fota allt jag orkar från morgon till kväll. Min version av drömsemester! Om det inte blir för trångt och stökigt.
 

Jalong

Aktiv medlem
Tack för all hjälp och alla tips!

Nu verkar det dock som om resan blir inställd, då jag inte fick dom biljetter jag var lovad... och nu är det tydligen slutsålt...

Någon som har 2biljetter över till på lördag?

Med vänlig hälsning
Ejvind
Laddat ned appen Falun2015 och vad jag kan se på bankartorna så är det inte betalområde varvet runt. Borde gå att komma åkarna nära även utan biljett.
 
ANNONS