Annons

Nikon D5100 för 2500 :-

Produkter
(logga in för att koppla)

Soffia

Aktiv medlem
Jag har sedan många år fotograferat med min Nikon D70S, men känner att jag har "vuxit ur" den kameran. Mitt favoritområde är att fotografera natur, det blir även en del porträtt.

Om jag själv fick välja hade nästa köp varit D800, men då jag studerar känns 20 000 :- för en kamera just nu, lite för mycket.
Jag har fått ett erbjudande på Nikon D5100 för 2500 :-, en kamera som innan inte varit något aktuellt val. Står nu i valet och kvalet om jag ska köpa D5100 för 2500 :- (helt ny) eller stanna kvar med D70S så länge. Som jag har förstått det är D5100 en avancerad systemkamera men mer för familjen/ens första kamera än en man uppgraderar sig till.
D70S var ju lite mer än en "familjekamera" när den kom.

Hur ser ni på D70S VS D5100? Vilken är bäst?
D70S är betydligt äldre så det kanske lönar sig att för stunden köra en "familjekamera" som är nyare än att hålla kvar vid en äldre lite mer "avancerad" kamera som D70s?

Syftet är ju att nästa kameraköp ska bidra till en fortsatt utveckling inom fotografering.


Tacksam för svar!
 

eskil23

Aktiv medlem
D70s är en rätt gammal kamera vid det här laget, så bildkvalitetsmässigt ligger D5100 långt före. Den har en 16 Mpix CMOS-sensor mot D70:ans 6 Mpix CCD, den har högre ISO (6400 mot 1600), fler bilder per sekund (5,5 mot 3), fler fokuspunkter och inte minst artikulerad skärm.

Det den saknar är dubbla inmatningsrattar, fokusmotor och mekanisk bländaravkännare. Dessutom har den inte lika snabb slutare (snabbaste slutartid är 1/4000 mot D70:ans 1/8000).

Om du vill ha en nyare kamera på samma nivå så borde det gå att få tag på en D7000 för 4000-5000 kr eller en D90 för samma pris som D5100:an.
 

kephart

Aktiv medlem
Tycker nog också du ska gå på D7000 såvida du inte har problem med tyngden och storleken på huset (saknar smidigheten från min d40).

Om du vill utvecklas så är två rattar en viktig detalj. Tråkigt att tappa det skulle jag säga. Fokusmotor i objektivet ökar också utbudet på objektiv markant. Billigare blir de också. D7000 kan också mäta med äldre objektiv.

Inlägget skrivet med mobil
 

unoengborg

Aktiv medlem
Tycker nog också du ska gå på D7000 såvida du inte har problem med tyngden och storleken på huset (saknar smidigheten från min d40).

Om du vill utvecklas så är två rattar en viktig detalj. Tråkigt att tappa det skulle jag säga. Fokusmotor i objektivet ökar också utbudet på objektiv markant. Billigare blir de också. D7000 kan också mäta med äldre objektiv.

Inlägget skrivet med mobil
Den har dessutom bättre sökare där man faktiskt ser vad man gör, och möjlighet att styra flera blixtar.
 
ANNONS