Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera flygplan som går in för landning

Produkter
(logga in för att koppla)

Bo Persson

Avslutat medlemskap
Hej har en fråga angående fotografering av flyg som landar och startar på flygplatser, ni som är vana vid det vilket objektiv använder ni, fotograferar ni på frihand. eller stativ och vilka inställningar använder ni ? .
 

eskil23

Aktiv medlem
Telezoom och monopod (enbensstativ) skulle jag föreslå.
När det gäller inställningar så är nog följande fokus att föredra.
 

PMD

Aktiv medlem
För några år sen ställde jag mig strax bortom banänden på bana 26 på Arlanda för att fotografera startande flygplan. Då använde jag ett Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM. Det passade rätt bra tyckte jag.

Jag hade kameran på ett trebent stativ med en kulled.
 

claeshugo

Aktiv medlem
För några år sen ställde jag mig strax bortom banänden på bana 26 på Arlanda för att fotografera startande flygplan.
Per,

Visserligen OT men bara för att jag är så otroligt nyfiken:

För att stå bortom banänden på RWY26 (som man dessutom sällan startar på) så måste du ju ha RWY 01L/19R i ryggen, dva stå mitt i bansystemet. Hur får man till det? Det skulle jag vilja få..
 

ztenlund

Aktiv medlem
Per,

Visserligen OT men bara för att jag är så otroligt nyfiken:

För att stå bortom banänden på RWY26 (som man dessutom sällan startar på) så måste du ju ha RWY 01L/19R i ryggen, dva stå mitt i bansystemet. Hur får man till det? Det skulle jag vilja få..
Det är väl ingen vågad gissning att det var 08 som avsågs.
 

claeshugo

Aktiv medlem
Nej, men det kan ju ha varit 26. Och vilka häftiga bilder jag tror man får till där så jag är uppriktigt nyfiken.
 

skurken

Aktiv medlem
Nej, men det kan ju ha varit 26. Och vilka häftiga bilder jag tror man får till där så jag är uppriktigt nyfiken.
Start bana 26 händer kanske en gång om året och under extrema vindförhållanden eller banavstängning. Oddsen är nog bättre på 19L om man vill fånga dom bakifrån under start. Man får nog stå på flightspotterplatsen då för att inte hamna för lågt.
 

eskil23

Aktiv medlem
För dem som inte begriper terminologin så kan jag berätta att bana 08 och bana 26 är fysiskt samma landningsbana. Den bara kallas för olika nummer beroende på ifall man landar från öster eller väster.
 

PMD

Aktiv medlem
För att stå bortom banänden på RWY26 (som man dessutom sällan startar på) så måste du ju ha RWY 01L/19R i ryggen, dva stå mitt i bansystemet. Hur får man till det? Det skulle jag vilja få..
Flygplanen startade på bana 08, men jag stod alltså "innan" tröskeln för bana 26 (utanför staketet, förstås).

Det går en väg precis utanför staketet och på andra sidan den vägen finns en kulle som passar bra att stå på om man vill fotografera (eller filma) startande flygplan.
 
ANNONS