Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Platt-TV för bildvisning

Produkter
(logga in för att koppla)

BengtNil

Aktiv medlem
Har sökt i tidigare trådar utan att hittat nån med efterfrågad fakta i, så här kommer en ny.

OM man ska köpa platt-TV, typ 40 tum, tänkt för både tv och bildvisning, vad ska man tänka på? Förstått att det främst är LCD som gäller för bilder men vad gäller avs HD-ready vs full-HD?

Full-HD känns onödigt för mitt tv-tittande men har man igen det för bildvisning?

Några konkreta tips på modeller?
 

Gårdis

Avslutat medlemskap
är inte så insatt men tror att på de flesta hd-ready-skärmarna så kan man visa stillbild i full-hd?

och den högre upplösningen är ju klart skojsigt om man vill visa bilder på en tv.
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
De flesta HD-ready skalar upp till FullHD, men det är ju inte samma sak som riktig fullHD. Ska du visa många stillbilder är nog lcd bäst, då det blir mindre "spöken", dvs temporära inbränningar.

Generellt är LCD lite skarpare än plasma, men plasma har lite mer biokänsla. En plasma känns mer som ett analogt foto med lite korn, medan en lcd är knivskarp som ett digitalfoto på en datorskärm.

Personligen har jag en hd-ready plasma som visar 1024x768. Kopplar jag datorn till den så blir det knivskarpt.
Blir ju säkert lite skarpare med fullHD, men frågan är om det kan kompensera för prisskillnaden.
 

Oscar

Aktiv medlem
Något du bör tänka på att om du även skall använda den som surfskärm .. så köp en stor.. annars blir det jobbigt att läsa på webbsidorna.. jag köpte en 32" .. men borde köpt minst 42".. men å andra sidan är 32 lagom för tv tittande och dominerar inte vargadsrummet som en 42:a skulle gjort.
 

bandola83

Aktiv medlem
Kolla upplösningen på TV-apparaterna!

Bry dig inte om HD-ready eller liknande ord. Bara förvirrande.

TV'n du ska köpa ska minst ha 1366x768 pixlar (ca 1 MP)

Jag hade rekommenderat en TV med 1920x1080 (FullHD) pixlar (ca 2 MP).

Men det hela beror mycket på hur nära du sitter din TV. På en TV med 2 MP kan saker och ting bli väldigt smått när den är kopplad till datorn. Men samtidigt kommer bilderna se fantastiska ut på den. Bilder på en 1 MP TV ser oxå bra ut, men vill man ha det bästa så...

Läs på lite om kontrast och färgåtergivning. Responstid kan kvitta.

Köp aldrig det blilligaste du hittar. Lägg på kanske 1500:- till 2000:- (i dagens läge)
 

BengtNil

Aktiv medlem
Tackar för tips!

Nån som har erfarenheter av t.ex. Samsungs modeller (alltså m.a.p. bildvisning)?

Finns bl.a. två olika modeller som ligger hyggligt till prismässigt:

LE-40R87BD HD-ready ca 10kkr
LE-40M87BD Full-HD ca 14kkr
 

sinduda

Aktiv medlem
tack Robin för en bra söklänk till
1920x1080-länkar!
Jag funderar oxå på möjligheten att kunna visa bilder i högsta möjliga upplösning.
För vanligt TV-tittande är det over-kill vad jag förstått.
MEN när jag snabbt kollar några apparater, ser jag att man måste se upp med att många modeller (de billigaste?) inte hanterar fulla upplösningen från PC-ingången...
 

kzr63g

Medlem
HD ska de va

Jag har en Samsung LE-37M86 äkta HDTV med full upplösning(ca 2 Mb).

Efter att först haft hemska färger så är det nu efter inställning av TV:n fantastiskt att titta på bilder via Datorn och TV:n.

Samsung TV:n är direktanpassad för dator. Det är bara att plugga i VGA-kabeln och sätta om bildskärmsupplösningen på PC:n till 1920x1080 pixel.

Använder en slideshow programvara som visar mina JPG bilder i 1920x1080 fullbild.

Det är (nästan) som att titta på diabilder som på den gamla goda tiden.

Koppla sedan in lite musik (MP3 från datorn kanske) så har du en fullfjädrad visning. Samsung har anslutning av PC-ljud via 3,5mm kontakt.

Det finns massor av slideshow program på nätet att hämta.

Surfa på Internet ger liten text på min 37:a när jag ligger i sängen på ca 2.5m avstånd.

Allan
 

sinduda

Aktiv medlem
Det är 32-tummare med full HD på gång.
Hifiklubben väntar på sådana av märket Sharp.
Det har varit ett lågprismärke för mig. Nån som känner till vad man kan vänta sig av Sharp idag?
 

Damocles

Aktiv medlem
Sharps modeller är rätt bra. Ser jäkligt bra ut. Det som varit problem med är att baklyset ger ljud ifrån sig som är delvis beroende av nivån på lyset, etc. SÅ lyssna i ett tyst rum på tv'n först.

Sedan brukar de som saluför samsung även ha sharp så gå och titta på modellerna i egen hög person.

Själv tänkte jag byta upp mig til en 40" Full-HD nu när priset har gått ner och slänga in 32"aren i sovrummet. Ville inte att den skulle täcka fönstret, men nu bygger jag mig en möbel med hiss i så TV'n kommer ur vägen helt när den inte används.
 

iSolen.se

Guest
BengtNil skrev:
Tackar för tips!

Nån som har erfarenheter av t.ex. Samsungs modeller (alltså m.a.p. bildvisning)?

Finns bl.a. två olika modeller som ligger hyggligt till prismässigt:

LE-40R87BD HD-ready ca 10kkr
LE-40M87BD Full-HD ca 14kkr
Köpte just Samsungs LE-40F för detta ändamål som till att börja med är full HD dvs 1920x1080 vilket går åt vid bildvisning men har också den bra 25000:1 kontrasten vilket ger ett otroligt punch i färgerna jämfört med de med lägre kontrast. Det är F-serien som gäller.

Sen blev det en Playstation 3 istället för en multimediadator. Den kan visa bilderna (och film och musik) som ligger på min PC, via trådlös WLAN eller vanlig LAN-anslutning. Går att spela mp3 och titta på bilder samtidigt.

Ovan är det bästa elektronikköp jag gjort på många år. Så otroligt nöjd.
 

Lennart Bergvall

Aktiv medlem
Det är viktigt att TV´n klarar att skala bilden på ett riktigt sätt. För inte så länge sedan var det inte mer än hälften av alla platt TV som klarade att hantera PC-signaler på ett korrekt sätt. Nu har det kommit en ny märkningsstandard. Köper man en Full HD (1920x1080 bildpunkter) ska den vara märkt "HD ready 1080p" för att den garanterat ska klara signalhanteringen från olika bildkällor. Själv har jag en Sony 40 tum (1388x768). Den är dålig på signalhanteringen. Med PC´n kopplad till skärmen får jag sämre resultat än jag fick med min gamla PC-skärm med upplösning 1200x840. Jämför jag med min nuvarande PC-skärm med upplösningen 1600x1200, ligger TV-skärmen långt efter. För att få ut den uppsösning som skärmen ger, måste jag skala bilden själv i photoshop. Då får jag skapligt resultat. Men det kostar tid, och jag måste ha dubbla uppsättningar bilder.
Jag hade satsat på full-hd märkt enligt den nya standarden.
Hälsningar Lennart
 

Walkerboh

Aktiv medlem
LCD:
Fördelar: Skarp, lättare att flytta
Nackdelar: en pixel kan inte bli svart, drar mycket ström.

Plasma:
Fördelar Mjukare i bilderna, riktig svärta, drar mindre ström.

Nackdelar: svårare att flytta (känsligare), dyrare om man vill ha 1080p upplösning.

Förklaring till till att plasma drar mindre ström:
Plasman har som regel en högre effekt angiven typ 300-400 watt medans en lcd brukar ligga på 150 watt. Av det kan man tro att plasman drar mer ström , det är ett påsående som oftast är fel. En plasma drar typiskt 400 watt när alla pixlar är tända dvs VITA. Det är de i stort sett aldrig. En LCD däremot drar alltid 150 watt beroende på att bakgrundsbelysningen alltid är tänd och lyser med samma intensitet.
Vid normal tv och film tittande så ligger plasma nästan alltid på en lägre förbrukning än lcd pga ovanstående.
 

iSolen.se

Guest
Walkerboh skrev:
LCD:
Fördelar: Skarp, lättare att flytta
Nackdelar: en pixel kan inte bli svart, drar mycket ström.

Plasma:
Fördelar Mjukare i bilderna, riktig svärta, drar mindre ström.

Nackdelar: svårare att flytta (känsligare), dyrare om man vill ha 1080p upplösning.

Förklaring till till att plasma drar mindre ström:
Plasman har som regel en högre effekt angiven typ 300-400 watt medans en lcd brukar ligga på 150 watt. Av det kan man tro att plasman drar mer ström , det är ett påsående som oftast är fel. En plasma drar typiskt 400 watt när alla pixlar är tända dvs VITA. Det är de i stort sett aldrig. En LCD däremot drar alltid 150 watt beroende på att bakgrundsbelysningen alltid är tänd och lyser med samma intensitet.
Vid normal tv och film tittande så ligger plasma nästan alltid på en lägre förbrukning än lcd pga ovanstående.
LCD med hög kontrast är i praktiken helt svarta. Det ser jättebra ut.

Plasma åldas och färgåtergivningen ändras över tiden.
 
ANNONS