Annons

Makroblixt

Produkter
(logga in för att koppla)

swd-photo

Aktiv medlem
Hej
Skulle behöva lite råd om köp av makroblixt.
En billig och bra för fotografering av insekter och blommor.
Det skall vara till Canon.
Har nån prövat på andra märken än Canons egna grejer.
Skriv gärna några rader och berätta.
H. Stefan
 

LGNLGN

Aktiv medlem
tillräckligt bra

Min fru och jag har använt ett "billigt" alternativ till ringblixt,
Dörr DAF-14 TTL. Kostar ung 900 kr! Finns säkert flera men den här funkar mycket bra!

Vi använde varsin när vi hade Canon och numera har min fru en med samma märke och modell men till en Nikon kamera. Själv kan jag inte längre använda ringblixt över huvud taget pga av att diametern på mitt 180 mm macro är för stor. Kör numer med twinblixt

Det man tappar med en billigare ringblixt är att det inte finns några inställningsmöjligheter på själva ringblixten. Det har dock ingen stor betydelse då jag antar att du har en systemkamera av något slag och att du istället i den kan ställa in bl a ljusstyrkan för blixten. Vi hade motsvarande 2/3 bländarsteg mindre ljus från blixten när vi använde den till Canon. Det får man prova sig fram med

TTL är viktigt men det skulle förvåna mig om det finns någon ringblixt som inte har det.

När jag köpte den ville jag använda uppladdningsbara batterier naturligtvis. De jag satte i kärvade och den funkade inte. Fanns inte riktigt med plats. Lite besviken.... Prövade även de jag hade köpt tidigare på IKEA. De var någon del av en mm mindre i diameter och de funkade bra.

Lycka till
 

Ventures

Aktiv medlem
Eftersom man vanligen har tid på sig när man fotar makro skulle jag säga att det går bra med en blixt som gärna kan ställas in manuellt (man provar sig fram) och helst kunna avfyras "off the camera " med antingen synk-kabel eller något trådlöst. En diffusor får man av t.ex. en tom vit plastburk. Ringblixtar och dylikt ger inte något naturligt ljus, tycker jag.
Köp begagnat och testa.
 

benganboy

Aktiv medlem
Eftersom man vanligen har tid på sig när man fotar makro skulle jag säga att det går bra med en blixt som gärna kan ställas in manuellt (man provar sig fram) och helst kunna avfyras "off the camera " med antingen synk-kabel eller något trådlöst. En diffusor får man av t.ex. en tom vit plastburk. Ringblixtar och dylikt ger inte något naturligt ljus, tycker jag.
Köp begagnat och testa.
Köpte en beg ringblixt till minolta-sony för under 1000:- den har 4 segment som man kan använda separat, och få mera liv i bilderna. Det finns kanske något liknande till canon.
 

swd-photo

Aktiv medlem
Tack för era rader, har tittat lite på Nissin MF18 Macro och Sigma EM-140 DG TTL kanske nån kan berätta nåt om dessa blixtar gentemot Canons egna blixtar.
H. Stefan
 

Cambo

Aktiv medlem
Tack för era rader, har tittat lite på Nissin MF18 Macro och Sigma EM-140 DG TTL kanske nån kan berätta nåt om dessa blixtar gentemot Canons egna blixtar.
H. Stefan
Jag har en Nissin MF18 och den verkar ju bra för syftet. Går att sära på de båda ljuskällorna och en väldigt enkel hantering. Det går att välja olika ljusstyrkor på vänster o höger sida, men det kanske går på Canons också.
 

swd-photo

Aktiv medlem
Jag har en Nissin MF18 och den verkar ju bra för syftet. Går att sära på de båda ljuskällorna och en väldigt enkel hantering. Det går att välja olika ljusstyrkor på vänster o höger sida, men det kanske går på Canons också.
Tack för det. Det är bra att Det går att välja olika ljusstyrkor på vänster o höger sida och så är den mycket billigare än Canons.
 
ANNONS