Annons

Någon som använt Kronofogden? Hjälp önskas med blankett.

Produkter
(logga in för att koppla)

lottawe

Aktiv medlem
I en ruta som avser "Sökandens fordran vid begärd utmätning" ska jag ange kapital (och just den summan vet jag ju,) men sedan finns en ruta för "Ränta kr." Någon som vet vad jag bör skriva i den?

Ytterligare en ruta som det står "Tillkommer ränta med" finns. Vad är det jag ska ange där?

Oerhört tacksam för hjälp.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Utan att veta, så så skulle jag vilja påstå att det är den kostnaden för utebliven betalning, sk. dröjsmålsränta. Normalt sett ligger den på 8%. Det är alltså, beloppet*0,08 och sedan delar du summan med 365 och multiplicerar med antal förfallna dagar.
 

Saxdalen

Aktiv medlem
Det är rätt. Har Ni avtalat om ränta så skall du säka för den här. Det räknas per dag tills dess full betalning har inkommit.
 

Nordenhed

Aktiv medlem
Ja inte bara 8% utan referensräntan plus 8%.
Referensräntan var 3% i jan-07 så det är alltså 11%.
Men detta om inte annat avtalats.
Vi har på våra fakturor om jag minns rätt en klausul som gör att vi debeterar uppåt 24% på ej i tid betalda fakturor.
Men jag är lite osäker på den exakta räntesatsen som vi kör med.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Referensräntan är 8% enligt mina senaste fakturor och det är den de debiterar om man är sen. Men det är väl upp till var och en att bestämma. Men det ska förstås vara angivet på fakturan.
 

Nordenhed

Aktiv medlem
Men dom vill väl ha sin ordinarie ränta också?
I annat fall kan man ju ett företag förlora på det.
Om man normalt sett har en ränta på 15% sen betalas det inte i tid så kan man ju inte ha enbart 8%, utan då blir det ju 15 +8%.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Okej, enligt wikipedia, så är det referensräntan + 8% = 16% (f.n.) enligt räntelagen. Då har man lärt sig något idag med :)
 

Jeppe

Aktiv medlem
Vad konstigt, på en faktura jag har står det ref 8%, men de kanske menar just referensränta + 8%
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Den där Wikipedia-sidan verkar lite snurrig. Det som är avgörande för när rätten att ta ut dröjsmålsränta infaller (förutsatt att man inte specifikt avtalat om det) är om fordringen har en bestämd förfallodag eller ej. Det lär alla normala betalningskrediter ha.

30-dagarsregeln är ett skydd så att gäldenärer inte överraskade blir skyldiga att betala ränta direkt om en borgenär säger upp en fordran utan förvarning. Om förfallodagen redan är bestämd (t.ex. genom kreditfristen i köpvillkoren) så finns det ju inget behov av sådant...
 
ANNONS