Annons

Ska det se ut så här?

Produkter
(logga in för att koppla)

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Det har byggts kod för att visa ett sk "tag cloud" förra veckan ser jag; de mest populära taggarna på inläggen får störst fontstorlek.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tag_cloud

Men det ser ut att behöva justeras lite, speciellt om man som du inte använt det till korta innehållsetiketter utan längre texter. Förslagsvis får man möjligheten att stänga av det då.

Jim som byggt funktionen kommer fixa vidare med det imorgon.
 

lottawe

Aktiv medlem
Aha, det betyder att de där orden näst högst upp till höger när man går in under bloggsidan baseras på etiketterna alltså? Inga nyckelord ur inläggen?

I min blogg ser det bedrövligt ut och det finns nog risk att besökare kan tro att jag skriker åt dem med den storleken som är på alla etiketter nu. Det vill jag inte att de tror.

Tror inte ens att alla etiketer ryms i fältet längre heller och så har de förlorat sin bokstavsordning också. Så jag är alltså kanonglad att det jobbas vidare på. Och minskas just bland de på något vis om än som tillval:) Tack!

EDIT: Tillägger att jag kör bloggtitlarnassom etikettnamn. Inget längre än att de rymdes på max 2 rader i listan förr.
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Tanken med etiketter är att man använder dem för att göra ett eget kategoriseringssystem, för sina egna blogginlägg - vid sidan av Kategori som ju är gemensamt för alla som bloggar.

Så tex i min blogg har etiketterna "infrarött" på de inlägg om IR-foto jag skrivit - då kan någon som är intresserad av det ta fram alla mina inlägg om just detta enkelt.

Så jag skulle rekommendera dig att använda dem på det sättet istället. Finns intresse med en lista över alla ens blogginläggs rubriker så kan vi kika på det, som en separat funktion att slå på i bloggen. Det blir ju dock väldigt många med tiden, visa enbart 20 senaste eller så?
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Etiketter skall ses som korta nyckelord, så använd korta etiketter/taggar (ord) för summera innehållet i ditt blogginlägg.

Man kan alltså säga att du använt etiketterna "fel" och det har inte upptäckts förrän vi nu börjar presentera dem.

Du borde kunna justera detta genom att fixa vissa av inläggen och lägga ord som etiketter istället.

Se exempel på hur det blir om de etiketter används rätt:

http://www.fotosidan.se/blogs/index.htm
http://www.fotosidan.se/blogs/photo/index.htm
http://www.bloggar.se/

(det blir alltså ännu ett till sätt som besökare kan hitta dina blogginlägg)

Det jag kan tänka mig att vi kanske lägger till är att slå av / på visande av etiketter i sin blogg (som helhet).
 

lottawe

Aktiv medlem
Jo apropå det så har jag tidigare önskat möjlighet att kategorisera etiketterna annorlunda: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=89892

För om jag inte missat något nu senaste tiden (vilket kan vara möjligt att jag har) så är ord allt man kan lägga in. Och om jag har 20 inlägg som handlar ex. om bröllop så blir det svårt att särskilja dem bara på det ordet som nu väl? Eller skulle jag kunna lägga etiketten på något vis så de öppnas på samma sida eller annat smart sätt?

Ska läsa länkarna nu.

EDIT:
Christer, lista och visa 20 låter bra tycker jag..
Och en fråga till. Om jag nu går in och raderar alla etiketter jag lagt (det är bara på utvalda inlägg, (inte på rubbet jag skrivit) då förlorar jag all chans att mina också skulle kunna dyka upp bland orden där under Tag cloudsen på bloggsidan alltså? Alla som syns där måste ha etiketterats som jag förstår det? Och resten av inläggen försvinner i mängden?
 
Senast ändrad:

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Lägger du Bröllop på alla inlägg om det ämnet och Bröllopet är ett av de mer använda etiktterna (i din blogg) så kommer alltså Bröllop få en stor font och komma tidigt i ditt tag-cloud. Klickar jag som besökare på Bröllop så visas alla dina bröllopsblogginlägg upp. (Om andra bloggar använder ordet Bröllop så kommer dessa att synas i den summerade listan på bloggframsidan. Det molnet visar alltså mest använda ord bland alla bloggars etiketter)

Så tag-cloud är det sätt som vi kommer visa upp Etiketter på.

Jämför det hela med nyckelord på bilder.

Sortering av bloggrubriker blir isåfall ett nytt önskemål.
 

lottawe

Aktiv medlem
Topp! Jag håller redan på att ändra till ord:)
Och det där med annan kategorilista känns mindre viktigt, det var förut när orden mer bara stod där innan jag fattade grejen (idag) som det kändes vettigt. För min del kan jag dra tillbaks den önskan nu.. Detta ni gjort är nog ändå bättre.
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Observera att ditt "moln" är mellanlagrat, så det tar ett tag innan du ser att dina ändringar får effekt där.

Vill du ange fler etiketter på en gång, skriv in dem med komma mellan. Man kan alltså inte ha kommatecknet med i en etikett fn.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Testa. Jag tror det kommer bli bra.

Sen funderar vi på att visa upp X antal blogginlägg på medlemmens publika profil. Så att det händer lite mer där.
 

lottawe

Aktiv medlem
En praktisk fråga också. Finns det något smart sätt som gör att jag kan radera alla fraser jag lagt till som jag inte vill använda nu? En Ta bortknapp eller något sådant med den funktionen?

Har sökt, men hittar inget sätt.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Hm vet inte.

Ps. om vi verkar lite osynkade så beror det på att Christer mest står vid en tjärn och flugfiskar medan Jim, jag och ingrid slavar. :)

Ps2. mkt av det nya kommer faktiskt från Ingrid som ser till att det händer lite :)
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag vet iallafall vad som inte finns :)

Det finns ingen "underhåll etiketter"-funktion, så det kanske bör läggas till tex om man vill rätta stavning eller ändra lite på en etikett man använt på flera inlägg.

Föreslår dock vi rensar bort oanvända etiketter (som tex dina nu blir) automatiskt tex varje natt, det är ju så lätta att återskapa om man vill använda dem igen.
 

lottawe

Aktiv medlem
Perfekt om det går att lösa med radering av oanvända:)

Men nu har jag en fundering till.. Funkar inte svenska tecken i listningen med kryssrutan eller vad är det som gör att mitt ord Bröllop vägrar att dyka upp som kryssalternativ trots att det ordet med tycks funka annars?
 

lottawe

Aktiv medlem
Äh, glöm frågan om å,ä,ö.. JAg fick in ett annat liknande ord med ö i så det var inte orsaken. Men en del ord jag skriver vägrar att dyka upp bland kryssrutorna i alla fall. Upptäckte att ordet Natur inte heller går hem där..

Men njut av fisket ni. Det funkar nog att skriva i fältet så länge väl, bara ordet är detsamma var gång det ska in va?
 

lottawe

Aktiv medlem
Jag fattade nog grejen till slut och fick ordning på listan i min egen blogg, men det tycks finnas några buggar.. Som någon kanske vill kika på när all fisk rensats?

Vissa ord dyker inte upp med valmöjlighetsruta under mina inställningar trots att de skrivits in och även syns i molnet i bloggen.

Molnet som visar etiketter från alla fotosidans bloggar tycks inte fungera helt. Dels verkar inte storleken utifrån antal inlägg med etiketten stämma (Se ex. AIK och Trams framför Islandshästar) och så finns många ord som aldrig kommer upp i det molnet heller samt en del med fraser som det bara finns ett inlägg till dyker upp då och då. (Bl.a. Bloggtävling i Måla med Ljus och ett om Bildjournalistiska boktips ur Spånerier.)

Ibland dyker det upp etiketter med kommatecken mellan flera ord i molnet som hanterar alla bloggar. Då är det alltid ord som börjar med gemen efter kommatecknet. (Mina som skrivits med versal som första bokstav efter kommat tycks dock bli separata ord.)

Men funktionen med moln är topp! Kul att kunna bläddra bland allas inlägg så, men ännu roligare om alla ord kommer med antar jag.

EDIT: Men ett förslag.. Jag har en rubrik som jag nog döper om senare som nu heter "Min vardag" och sådana inlägg kanske är onödiga i molnet som hanterar allas bloggar? Kanske utesluta etiketter med ord som "Jag" "Min" o.s.v. ur det molnet men låta de orden finnas kvar i bloggarna de läggs bara? Om det inte är dyngavancerat plock. (Jag kan ju ändra, men jag gissar att många andra också kommer att använda sådana ord ibland och kanske inte tänker på det med egot som kan tyckas bli i det gemensamma bloggmolnet isf?)
 
Senast ändrad:

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
"Personliga taggar" borde rimligen inte vara så många att de dyker upp i det gemensamma molnet, så där behövs nog inget specialhack.

Däremot så får vi kika på de andra rapporterna.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
lottawe skrev:
Vissa ord dyker inte upp med valmöjlighetsruta under mina inställningar trots att de skrivits in och även syns i molnet i bloggen.
Nu har jag skruvat om det så att alla etiketter som du har använt i din blogg syns i listan. Tar du bort en etikett så den inte finns med i något av dina inlägg kommer den också att försvinna från listan.
lottawe skrev:
Molnet som visar etiketter från alla fotosidans bloggar tycks inte fungera helt. Dels verkar inte storleken utifrån antal inlägg med etiketten stämma (Se ex. AIK och Trams framför Islandshästar) och så finns många ord som aldrig kommer upp i det molnet heller samt en del med fraser som det bara finns ett inlägg till dyker upp då och då. (Bl.a. Bloggtävling i Måla med Ljus och ett om Bildjournalistiska boktips ur Spånerier.)
Bloggindexets moln räknar bara med de inlägg som publicerats under den senaste veckan. Annars blir det ju som andra evighetstopplistor att någon som är hyperaktiv i början kan leva på gamla meriter länge, inte så dynamiskt och kul. Klick på en etikett söker däremot fram alla inlägg med den etiketten, och det vill man väl?

Så du kan inte "kontrollera att den räknat rätt" genom att bara klicka och räkna utan måste i så fall också kolla när de olika blogginläggen publicerats.
lottawe skrev:
Ibland dyker det upp etiketter med kommatecken mellan flera ord i molnet som hanterar alla bloggar. Då är det alltid ord som börjar med gemen efter kommatecknet. (Mina som skrivits med versal som första bokstav efter kommat tycks dock bli separata ord.)
Funktionen med att kunna skriva in flera etiketter med kommatecken mellan är ny sen i fredags. Så gamla etiketter kunde vara massa ord staplade på varandra.

Idag har jag gått igenom alla etiketter med kommatecken i och delat upp dem i separata, så såna skall inte längre dyka upp i molnet.
 

lottawe

Aktiv medlem
Så bra! Och det lät ju så klart rimligast att molnet bör funka på tidsbegränsning också.. Kul grej att bläddra i.
 
ANNONS