Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad gör en bild bra?

Produkter
(logga in för att koppla)

---

Aktiv medlem
Det vore kul att höra lite med er vilka som är de fem viktigaste egenskaperna i en bild för att ni ska tycka att den är bra.

Mvh/ Kenneth
 

ariadne

Aktiv medlem
förenklingar av såna här slag blir sällan rättvisa. visst kanske man kan få en fingervisning, men ändå inte...
vill inte hacka på din fråga eller så, inget fel att ställa sig frågan, eller att diskutera, men för mig är frågan ungefär lika omöjlig att svara på som "varför älskar du den person"?
visst beror det på vissa egenskaper, men ändå inte. det finns många som är snälla, och roliga, och ödmjuka osv...jag tror helt enkelt att det är något som inte går att säga, eller sätta in i nån sån här modell. liksom det är svårt att säga varför man tycker att päron smakar gott. och inte apelsiner.

tror också det är lättare att tala om bra bilder än riktigt bra bilder. de sträcker sig oftast utanför såna där mallar tycker jag.

men jag ska fundera på vad jag generellt tycker bidrar till en bra bild...
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
* kreativ och nyskapande (unikhet)
* tekniskt bra
* ljuset och dynamiken
* genomtänkt komposition
* ev. budskap som överraskar / berör eller utan budskap som är snygg helt enkelt

(ej rangordnat)
 

---

Aktiv medlem
Hej Anna!

Min undran syftade mest på att se om det finns någon generalisering i tyckandet kring denna fråga. Jag upplever att det kan finnas en sådan som kanske kan vara baserad på vilken generationtillhörighet man befinner sig. Ville se om den kunde fångas upp helt enkelt.

Mvh/ Kenneth
 
Vad som gör en bra bild är helt individuellt...

För mig behöver en bra bild inte vara tekniskt perfekt (skärpa, exponering, osv) utan måste ge en maggropskänsla.
När det känns bra i magen, är det en bra bild för mig. Och då handlar det oftast om att bilden kan förmedla vissa känslor...

Så för mig handlar det (nästan!) bara om känsla.

Mvh
//J
 

_lkerdun

Aktiv medlem
Lustigt nog har jag en artikel skriven i ämnet. Väntar på och hoppas få den publicerad snart.

I mångt och mycket är det en subjektiv fråga inom vissa gränser.

Visst är det upp till var och en att tycka att en överexponerad bild med dålig skärpa på en pojke som räcker ut tungan mot linsen (bara ett för ögonblicket påkommet exempel å det grövsta) är ett bra foto, det vore väl f*n annars, vi lever ju i ett fritt land.
Men, om man nu inte vill tro och fastna i en överygelse i att detta är bra finns ju möjligheter för de flesta att lära sig förstå och tyda vad som bland de flesta former av seriöst, oavsett typ, utövande fotografer finner är just "bra" och vad som är "bra" hos det som är det.

Ett "bra" foto ska gärna ha någon form av tydlig komposition. Det ska vara så pass väl ljussatt, befintligt eller konstljus, att det presenterar motivet tillräckligt väl och önskat ur både fotografens och den tänkta betraktarens perspektiv. Vidare får gärna rätt typ av film vara vald. Hur fotografen tänkt sig perspektivet kameran/motivet bör ha hanterats med rätt brännvidd samt att avståndet mäts korrekt, d.v.s. Att skärpan finns.
 
Senast ändrad:

Staffan

Aktiv medlem
5 snabba

* att den förstärker/matchar sitt sammanhang (t.ex en text om miljöförstöring eller en utställning om gamla bilar...)

* att bilden har de tekniska kvaliteter som budskapet kräver vad gäller t.ex oskärpa och exponering.

* att bilden har en beskärning, komposition och bildelement som matchar bildens budskap

* att om det är en estetiskt ämnad bild, att man inte tröttnar fort på den. Vilka bilder håller i längden?

* att man kan känna fotografens personlighet i bilden
 

Hans-C

Avslutat medlemskap
Innan man kan avgöra om en bild är bra bör man känna till syftet med den. En bild kan ha många olika syften och bör därför vara skapad för att tjäna detta syfte. T.ex kan kreativitet/originalitet bara väldigt negativt för vissa bilder även om jag personligen ser detta som ett plus. En förälder kanske vill ha en standard kompostion på sitt babyporträtt medan en reklamredaktör vill ha en helt annan typ av komposition som träffar/provocerar (hittar inga bättre ord..)
 

---

Aktiv medlem
En viktig tanke som har plockats fram här är syftet med bilden. Borde man som fotograf göra sig mer medveten om vad man fotograferar och varför man fotar just det? Jag tänker i ett större perspektiv än bara det man just för stunden råkar ha framför sitt objektiv.

Mvh/ Kenneth
 

magnus67

Aktiv medlem
Om fotografens syfte/budskap med bilden går fram till så många betraktare som möjligt är den väl bra. Jag tror det är lättare att gör en bra bild om man tänker igenom syftet med den (men det är inte alltid så enkelt).


Chanserna för att ett eventuellt budskap går fram ökar om:

- Den tekniska kvaliten är tillräckligt hög.
Vad som är tillräckligt varierar från bild till bild, en actionfylld situationsbild kan till exempel klara sig med bristande skärpa medan ett studioporträtt knappast kan göra det.

- Det finns en komposition.
Diagonaler, gyllene snitt eller nåt som hjälper betraktarens blick.

- Bilden är enkel (ren)
"Less is more", kanske en floskel, men jag tror på den.

- Bilden överraskar eller är unik
För att synas i det ständigt ökande mediebruset är nog detta (tyvärr) ett krav.


Sen finns det säkert undantag och saker jag glömt.
 

forstheim

Aktiv medlem
En bra bild är en bild som berör betraktaren. Svårare än så är det väl egentligen inte. Däremot är det betydligt svårare att svara på hur eller med vilka metoder man ska bygga upp bilden för att nå fram. Om maggropskänslan, som Jessica nämnde, säger att bilden är bra..då är det en bra bild. Vad som är bra är alltså helt subjektivt..
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Bildkreator skrev:
Det vore kul att höra lite med er vilka som är de fem viktigaste egenskaperna i en bild för att ni ska tycka att den är bra.

Mvh/ Kenneth
Det känns i magen, och förhoppningvis i hjärnan. Påverkar bilden mig blir jag förstummad. Ett tag.

....sedan försöker jag förstå vad som gör den bra. Och det kan jag inte svara generellt på. Men jag ska fundera ett tag och återkommer kanske till den här tråden.
 

ariadne

Aktiv medlem
Hej Anna!

Min undran syftade mest på att se om det finns någon generalisering i tyckandet kring denna fråga. Jag upplever att det kan finnas en sådan som kanske kan vara baserad på vilken generationtillhörighet man befinner sig. Ville se om den kunde fångas upp helt enkelt.

Mvh/ Kenneth


det finns helt säkert gemensamma nämnare, generaliseringar, det är väl bara det att det bär mig emot lite att lyfta fram dem. de finns där ändå så man måste inte förstärka dem ännu mer, det måste finnas utrymme kvar utanför generaliseringarna också.

oj vad kritisk och tjurig jag låter. inte min mening, men ni kanske hajjar vad jag menar.

jag funderade dock lite igår och kom fram till att ärlighet är en viktig aspekt. att det man försöker närma sig på nåt sätt är ett äkta och ärligt försök. det behöver inte komma från den djupaste källan i hjärtat men iallafall från hjärtat. det är tilltalande.
 

Millacamilla

Aktiv medlem
Det här är ett mycket intressant ämne! Jag är glad att det tas upp här, för det är viktigt att försöka steget längre som fotograf (hur kommer betraktaren att se på min bild, varför väljer jag att visa objektet ur den här vinkeln? etc).

Tips på en intressant bok i ämnet: Susan Sontags "Om Fotografi". Finns att köpa på typ ADLibris för en 100 lapp.
 

---

Aktiv medlem
ariadne skrev:


det finns helt säkert gemensamma nämnare, generaliseringar, det är väl bara det att det bär mig emot lite att lyfta fram dem. de finns där ändå så man måste inte förstärka dem ännu mer, det måste finnas utrymme kvar utanför generaliseringarna också.

Tanken med att belysa generaliseringarna istället för att inte lyfta fram dem, är att medvetandegöra sig om dem. På så sätt kan man kanske på ett klarare sätt reflektera över dem och sitt eget förhållningssätt till bildskapande.

Mvh/ Kenneth
 

jpersson

Aktiv medlem
Bildkreator skrev:
En bra idé är för mig en god tanke, ett bra uppslag.
De flesta känner väl igen bra idéer när vi ser dem men det betyder inte att de är lätta att definiera. För mig har en bra bild ofta en ''bra'' grundidé och ett ''bra'' genomförande.
 

ariadne

Aktiv medlem
"Tanken med att belysa generaliseringarna istället för att inte lyfta fram dem, är att medvetandegöra sig om dem. På så sätt kan man kanske på ett klarare sätt reflektera över dem och sitt eget förhållningssätt till bildskapande.

Mvh/ Kenneth"

är det viktigt att på ett klart sätt kunna reflektera över sitt bildskapande?
jag väntar själv med att svara, jag bara undrar:)
 
ANNONS