Annons

Batterifråga ang analog systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

sommarkatt

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag är nybliven ägare till en Olympus 35-SP (och nybliven medlem här), och upptäckte att locket till hålet för batterierna saknas. Då jag tänkte testa ett sådant där hack med hörapparatsbatterier som ersättning för kvicksilverbatterierna som ju inte längre går att köpa undrar jag om det skulle fungera att lösa det ändå, exempelvis med en liten plastbit och lite tejp? Jag vet inte hur sådana här batterier fungerar, om det alltså bara är plusnoden som behöver ha kontakt?

/J
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag vet inte vad det är för kamera men troligtvis kostar det några hundra att få det gjort om det finns reservdelar.

Men det mesta som är metalliskt leder ju ström.
Så frågan är bara var det gamla locket har sin elektriska fästpunkt.
Kläm i en tillplattad spik eller ngt lämpligt och se om det funkar.

Det råkar inte vara som så att det är en helmanuell kamera?
I så fall driver batteriet bara ljusmätaren.
Läs i filmasken och bedöm ljuset efter sunny-16 eller mät ljuset med annan kamera.
 

Mr_H

Aktiv medlem
Det går väl att lägga lite aluminiumfolie under tejpen om du nu tänker laga provisoriskt med tejp. Folien ger då kontakt mellan batteripolen och kamerahuset. Men jag har inte sett hur kameran ser ut i verkligheten.
 

klerk

Aktiv medlem
Jag ska leta lite. Kanske har jag nåt sånt lock liggande. I så fall kan jag skicka det till dej. Utan kostnad, eftersom jag inte har nån nytta av det. Men jag letar och hör av mej. /Berth
 

sommarkatt

Avslutat medlemskap
Tack för era svar igen! Olympus RC och SP-serien verkar ju ha introducerats på marknaden samtidigt, och det kan ju tala för att sådana delar ser likadana ut. Man skulle kanske kunna jämföra måtten på dem? Och Berth, jag är självklart väldigt intresserat av ditt lock!
 
ANNONS