Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Handhavande av blixt, festfoto (Nikon)

Produkter
(logga in för att koppla)

horvendile

Aktiv medlem
Hallå!
I morgon ska jag på en fest i förmodligen rätt dunkel miljö. Jag har tänkt fotografera där. Vanligt fest- och mingelfoto, inget som någon betalar mig för, men jag vill förstås att det ska bli så bra som möjligt. Jag är dock ovan vid blixtfoto, därav frågorna här.

Utrustning jag tänkt ha med: Nikon D800 med 35/2,0D. Blixt SB-700.
Jag har använt den här utrustningen förut för festfoto och hade då problem med att få blixten att lysa tillräckligt svagt. När jag hemmatestar nu i kväll har jag liknande problem.
Kameran står i M-läge. Objektivet oftast på f/2,8. ISO troligen i intervallet 400-1600, beroende på hur ljust (eller mörkt) det är i lokalen. Slutartid troligen 1/30 s.
Jag vill, tro det eller ej, slå blixten rakt på, men bara som upplättning av den eller de personer som är förgrund. Bakgrunden vill jag ska synas, men det är helt i sin ordning att man ser att det är en blixtbild. (Alltså, jag tänker försöka ställa kameran så att bakgrunden exponeras mörkt men ok utan blixt, och sedan låta blixten fixa förgrunden.)

* När jag körde TTL på -3 EV på förra festen blev det för ljust. Jag fick köra med diffusorn för att få ned ljusstyrkan till en bra nivå. När jag testade nu hemma såg det iofs rätt okej ut, men jag är samtidigt lite rädd för TTL - är inte risken att kameran försöker exponera hela bilden med blixten? Jag vill ju bara fixa förgrunden med blixt.
* Om jag ställer blixtstyrkan manuellt på 1/128 (minsta som går) blir bilden gravt överexponerad. Hur kan det komma sig, när TTL inte överexponerar lika mycket? Är inte manuellt 1/128 det svagaste blixten kan prestera?

Och så en fråga till.
Om det nu är så att mitt problem är att blixten är för stark. Och om jag ska slå blixten rakt på. Och om objektivet är litet. Borde jag bara köra på inbyggda blixten i stället? Det drar mer kamerabatteri och jag har inget extra, men skulle kunna göra utrustningen lättare och kanske lösa problemet. Förutom större risk för röda ögon.

Tacksam för hjälp!
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag brukar blanda blixtljus och naturligt ljus med exponeringskompensationen för blixten, jag drar ner blixten till kanske -2 eller liknade
 

antic

Aktiv medlem
TTL kan slå svagare blixt än du kan ställa manuellt.

Kan du inte sänka iso och höja tiden lite för samma bakgrund men mindre risk att blixten blir för stark. Tjuva med lite mindre bländare också?
 

horvendile

Aktiv medlem
Sist körde jag faktiskt först med en bit halsduk innan jag kom på att blixten har inbyggd diffusor som kan stjäla ljus.

Men en fråga som borde stått med i mitt startinlägg, som egentligen var lite av min huvudfråga men som kom bort på vägen var:
är det ett känt fenomen att externa blixten är lite för stark för den här typen av fotografering? Eller gör jag något knas?
 

horvendile

Aktiv medlem
TTL kan slå svagare blixt än du kan ställa manuellt.
Se där. Då verkar inte det vara något knas från min sida i alla fall.

Kan du inte sänka iso och höja tiden lite för samma bakgrund men mindre risk att blixten blir för stark. Tjuva med lite mindre bländare också?
Jo det är väl det som är utvägen kantänka. Jag tycker 1/30 s funkar rätt bra, men som sagt, jag har väldigt begränsad erfarenhet av det här. Och ett steg mindre bländare lär väl inte direkt skada.

Men det är ingen hittills som tycker att inbyggda blixten egentligen är bästa lösningen för det här?
 

SSD

Aktiv medlem
Prova med kamera i bländar prioritering och ställ in den med "slow" och "rear sync". Blixten i vanligt TTL. Fota sedan med ganska högt ISO, typ 4000, och bländare typ 5,6. Du kommer få en lång slutartid men blixten kommer frysa huvudmotivet och du kommer få in naturligt ljus från bakgrund mm. Brukar funka bra för mig :)
 

Paliswe

Avslutat medlemskap
Under förutsättning att minglet är inomhus hade jag använt CLS-systemet, dvs kört SB-700 som lös blixt upp i taket och styrt av den inbyggda blixten.
SB-700 styr man från Commando-menyn och låter den vara manuell. Tid och bländare i läge manuell och den inbyggda blixten i TTL-läge. Sedan kör man ISO 400-800, halv styrka på SB-700 och bländare 4-5,6. Från det justerar man SB-700:s styrka så man får lagom ljus i lokalen. Den inbyggda TTL kan man skruva ner -0.3 eller -0.7 tills man får motivet lagom belyst.
Då får man en allmänbelysning i lokalen och den direkta blixten lättar upp
jag har mingefotograferat på detta sätt många gånger och även i rätt stora lokaler. Det måste dock vara ljust i taket och inte allt för högt i tak. Jag har två sådana externa blixtar numera (SB-600 och SB-900) och lånar ibland en blixt till av en kompis som har samma utrustning. Då kör vi tre blixtar i taket och får helt jämn belysning i en lokal som är 20x40 m.
 

Karl2

Aktiv medlem
Om man råkar ha en studioblixt , så kan den placeras i en vrå och paraplyet riktas snett mot vita taket. Trådlösa blixtutlösaren sitter på kameran. Fotograferingen är också smidig, då man inte behöver bry sig eller släpa på en blixt. Det går att ta massor med fina bilder i de flesta vinklar i hela rummet. Också någon motljusbild kan bli lyckad. Eftersom ljuskällan (paraplyet) är stort blir ljuset och skuggorna mjuka. När man tagit några bilder blir man klar med inställningen. Exempelvis ISO 100 nära blixten och ISO 200 längre ifrån. Övriga inställningar som 1/100 s och f5,6 behöver knappt ändras. Auto ISO skall undvikas, för kameran väljer i lampljuset de högsta värdena. Histogrammet skall kollas någon gång, så att inte högdagrar bränns och skuggor försvinner. En studioblixt är väl vanligen dessutom mycket billigare än de dyra otympliga anläggningarna, som monteras på kameran.
 

afe

Aktiv medlem
Studioblixt för mingelbilder? Det låter synnerligen opraktiskt ...

Jag tror SB-700 blir utmärkt. Försök att balansera blixtljuset med bakgrundsljuset så det inte blir kolsvart.
 

horvendile

Aktiv medlem
Tja, frågan blev akademisk. Kvällen har i stället handlat om

--- Varning, stopp för känsliga läsare ----


hur ofta vätskeersättning bör ges, och om vi törs hoppas (fåfängt hittills) att kaskadkräkningarna upphört, och hur blöjstatus är.
Skulle förstås kunna förevigas med hjälp av SB-700, men jag avstår.
 

eskil23

Aktiv medlem
...hur ofta vätskeersättning bör ges, och om vi törs hoppas (fåfängt hittills) att kaskadkräkningarna upphört, och hur blöjstatus är.
Skulle förstås kunna förevigas med hjälp av SB-700, men jag avstår.
Med undantag av blöjstatus så låter det ju precis som vilken blöt fest som helst...
 
ANNONS