Annons

Vad är vad gällande micro gluggar?

Produkter
(logga in för att koppla)

bonneswe

Medlem
Hej,
Är helt nybörjare gällande 4/3, Micro 4/3, X etc... känner mig som en fisk i grönsaksdisken!

Vilka objektiv passar till vilka kompaktsystemkameror? Är det olika fattningar på alla kameror som på vanliga DLSR? Om jag t ex köper Fujifilm X-T1 kan jag använda bara använda Fujinon XF?

Någon som har bra koll och kan reda ut begreppen för mig?

//4/3 Noob
 

Snapphane

Aktiv medlem
Canon har sitt, Nikon sitt och t ex Fuji sitt. Däremot är 4/3 och Micro 4/3 en standard som gör att t ex Panasonic objektiv för 4/3 passar även på en Olympus kamera för 4/3.
 

BitterMelon

Aktiv medlem
Micro 4/3 (MFT) är en typ av fattning, X (Fujifilms) är en annan. Sony har A- och E-fattning. Canon har EF. Och så vidare. De är normalt sett inte möjliga att blanda, man får hålla sig till det system som kameran stöder.

Om du har en spegellös kamera brukar det dock gå att hitta adaptrar till DSLR-kamerors objektiv, men då tappar du ofta funktioner som autofokus och bildstabilisering.

Om din kamera är MFT så är det MFT-objektiv du ska ha. Alternativt något DSLR-objektiv med adapter eftersom MFT är spegellöst system.
 

bonneswe

Medlem
Som vanligt då alltså...

Micro 4/3 (MFT) är en typ av fattning, X (Fujifilms) är en annan. Sony har A- och E-fattning. Canon har EF. Och så vidare.
Ok, så tillbaka till den vanliga problematiken att de hus och gluggar som önskas aldrig riktigt går hand i hand. Och stämmer min uppfattning att MTF har störst utbud av linser?
 

gorred

Aktiv medlem
MFT har störst utbud av objektiv bland de spegellösa kamerorna. Alla Olympusobjektiv och alla Panasonicobjektiv som heter microfourthirds (m43) passar till alla Olympus- och Panasonickameror som har microfourthirdsfattningen. Sen finns det, som redan sagts, ett stort utbud av olika adaptrar för andra objektiv, men då tappar man för det mesta en del autofunktioner, vilket också påpekats.
Läs till exempel på dpreview.com, där finns alla kameror och objektiv i m43-klassen listade, och där finns också en del skrivet om spegellösa kameror förutom om microfourthirdskameror. Det finns ytterligare uppsjöar med information på nätet.
 
ANNONS