Annons

Tips om diverse till bröllop

Produkter
(logga in för att koppla)
Min kusin har bett mig att foto till deras bröllop i juni. Jag vill såklart att bilderna ska bli så bra som möjligt eftersom detta är ett tillfälle för dem som aldrig kommer igen.

Jag använder mig av en Nikon D50 och är rätt så ny med fotografering med en systemkamera. Jag hade tänkt köpa ett stativ och extrabatteri.

Vad ska jag tänka på? Både inställningsmässigt och ja, allt annat. Jag har ett standardobjektiv, är det värt att spara pengar till ett nytt till brölopet? Vilket ska jag spara till i såfall?

Fotograferar man endast brudpar, präst och de andra som är vid altater eller också även släkt/vänner? Eller väntar man tills efteråt?

Främst ska jag fotografera i kyrkan men även innan (tex vid bröllopsfrisysen och annat) och efteråt.

Tacksam för alla tips jag kan få!
 

js1

Aktiv medlem
Hej,

Det är inte utrustningen som tar bilderna utan fotografen. Det viktigaste är att du lär dig dina prylar, hur dom funkar i olika situationer. Det är absolut grundläggande istället för att slänga iväg en massa pengar på nya prylar. Med ökad kunskap kommer du också själv märka vad just du behöver. Ett extra batteri är naturligtvis en bra investering. Det är inte kul om batteriet tar slut en sån dag.

Annars föreslår jag att du och brudparet beger er till kyrkan nån vecka i förväg och testar lite olika vinklar och framförallt tar lite provbilder för att se hur det ser ut. Kolla även utanför kyrkan eller där festen ska vara om det finns några bra ställen för bröllopsfotot. Planera allt så noga som möjligt i förväg. På själva bröllopsdagen är alla uppspelta och man har inte tid att vela en sån dag. Har man då funderat igenom allt och testat innan känner både du och brudparet er tryggare.
 

MattiasL

Aktiv medlem
När det gäller kyrkan, kanske du får hitta tre ställen att plåta ifrån. Fundera på bröllopsceremonins delar och planera utifrån det vilka bilder du vill ha och hur det ska gå till.
Detta för att kunna vara diskret och effektiv.

Om du ska vara med när det ska göras hår osv, så behöver du kanske inte fundera så mycket på om du är ivägen. Där bör du nästan tänka tvärtom. Vara väldigt rörlig och spontan. Men här bör du också fundera i förväg på vilken sorts bilder du vill ha.

Uppställd porträttfotografering: här är kanske det viktigaste att låta käften glappa så mycket som möjligt för att undvika den tryckta stämning som kan uppstå. Se till att kunna din utrustning utan och innan så du skapar trygghet genom att åtminstone se ut att inte tveka på några inställningar.
 

tettimul

Aktiv medlem
Jag skulle inte satsa på utrustning utan en porträttkurs eller liknande. Det är inte utrustningen som gör skillnad. Man lär sig förvånansvärt mycket på att lära sig av egna och andras misstag.
 

Damoor

Aktiv medlem
har du tillgång till en extern blixt?


1. fotograferar kyrkan och inne i kyrkan, innan gästerna har kommit

2. fotograferar promenaden från bilen > kyrkan, och så måste brudparet vänta i lobbyn

3. fotograferar från altaret, när de går mot altaret mot dig

4. tar bilder från gästerna i kyrkan, från sidan t.ex

5. tar bilder då när dom säger löften osv

6. sätta på ringen - bilder ska fotograferas

7. Kyssen, fotograferas från mitten

8. så springer du fort som satan ut då när de kastar ris osv, ha snabb slutartid annars blir de förjävligt.

9. lite paparazzi bilder när dom har stigit in i bilen

10. vimmelbilder på festen och middagen, osv uppsättning av tallrikar, glas.


Och ja, standardobjektivet funkar bra.
bara att bilderna blir raka/symmetriska och skarpa, och att du fotograferar i RAW. Så har du inga problem :) går ju att snygga till med bildbehandling
 

fredrikru

Aktiv medlem
Hej

Låter riktigt kul. Det viktigaste är att du känner din utrusning mycket väl. Gå gärna till kyrkan och kolla efter bra vinklar och testa att ta lite bilder innan och ta med en laptop så du kan se hur resultatet blir på plats.

Annars så är problemet med bröllop att brudens klänning är vit och ibland rätt reflekterande och brudgummens kläder är ofta svarta. Resultatet blir att man knappas kan utskilja brudgummens svarta kläder.

Utrusnings lista efter prioritet...
(egen åsikt)

1. En bra stark extern blixt+bouncer är nog ett måste för oftast så andvänder man älre mindre kyrkor och dom har oftast inte så stora fönster så man kan inte alltid lita på naturligt ljus. Inbyggda blixen ger inte alltid så roligt resultat.

2. 50mm fast optik

3. Optik med stabilisator

Prata med brudparet och hör efter vad dom önskar sig för typ av bilder.


// Fredrik
 

B_Bob

Ny medlem
Hänger på lite på den här tråden.
Jag har nämligen också fått i uppdrag att fotografera min brors bröllop i maj.

Jag har också en D50 med orginal optik att tillgå och jag får betrakta mig som en nybörjare.

Funderar seriöst på att införskaffa en blixt (sb 600) efter att ha läst en hel del tips på diverse forum. Inte enbart för bröllopets skull.

Är det även värt att skaffa sig ett ljusstarkt objektiv typ 50mm? Vilket? Det får ju inte bli allt för dyrt då jag är en glad amatör som även har andra utgifter =/.

Vad bör jag tänka på vid användande av den "nya" blixten?

Det är tyvär inte alls säkert det är sol och klar himmel i Maj, så det kanske blir enbart innomhus bilder.

Tacksam för svar.
 

lottawe

Aktiv medlem
haxan_fialia skrev:

Fotograferar man endast brudpar, präst och de andra som är vid altater eller också även släkt/vänner? Eller väntar man tills efteråt?
Det pratar man rimligtvis med brudparet om innan så man kan leverera såna bilder de vill ha.

haxan_fialia skrev:
Vad ska jag tänka på? Både inställningsmässigt och ja, allt annat.
Damoor Valentino (Damoor) svarar då bl.a:
"8. så springer du fort som satan ut då när de kastar ris osv, ha snabb slutartid annars blir de förjävligt."[/i]

Jag vill påpeka att uppförandet och hur du rör dig som fotograf är jätteviktigt. Inget brudpar vill ha en klumpig fotograf som springer, klampar runt i klackar som låter eller som kan störa akten på andra sätt. Att veta hur ett bröllop går till, ha programmet för just det aktuella bröllopet mm underlättar liksom att ha pratat med paret om att man vill förflytta sig för bra bilder så de vet hur arbetet kommer ske. Just vid utgången kan ofta fotografen smyga efter paret ut. Då kan man ju dessutom ta bilder på utgången. Ofta går paret in en bakväg för att komma ut en gång till efter alla gäster också.

Jag skulle personligen inte fotografera åt släkten alls. Är hellre gäst då och värdet i bröllopsfotografering uppskattar jag till högre än vad presentkostnad är. Det är både uppmärksamhets- och tidskrävande att plåta bröllop så alltså tipsar jag släkt och vänner om någon annan duktig.

PS. Joakim, bilder utomhus går att ta i alla väder. Jag har plåtat bröllopsbilder delvis utomhus i snöande två gånger i vinter samt i grådis och slask senare nu i mars.
 

lottawe

Aktiv medlem
fredrikru skrev:

1. En bra stark extern blixt+bouncer är nog ett måste för oftast så andvänder man älre mindre kyrkor och dom har oftast inte så stora fönster så man kan inte alltid lita på naturligt ljus. Inbyggda blixen ger inte alltid så roligt resultat.
Det finns inga kyrkor, kapell där ljuset för dokumentärfoto är perfekt tror jag, men faktiskt tycker jag inte blixt är bästa medicinen heller. Höga isotal tycker jag funkar bättre..

Och på tal om fönster.. Mycket värre än dunkla kyrkor är att få in starkt solljus från typ fönster som dessa med en meter mellanrum i hela kapellet. Men det går det med..
 

Bilagor

hornavan

Aktiv medlem
Jag ryser när jag ser den här typen av frågor. Någon har skaffat en kamera och dennes kompisar skall gifta sig. Snälla kan inte du ta bilderna?
Alla har varit med om det och många har blivit ovänner för livet för att det av en av tusentals orsaker inte blev något eller inte blev bra.
Trots att jag fotat bröllop i mer än 30 år blir jag ändå förvånad hur fort förändringar inträffar som ställer stora krav på fotografen.
Det finns inget fotouppdrag som är så svårt som bröllop och ändå är det det första updraget för många blivande fotografer. Det finns tusen saker som kan gå fel. Alla är nervösa och det sprider sig till fotografen och vips så blir allt fel. Jag vill inte verka negativ, men täk över saken ordentligt. Det blir för många en mardröm. Jag skulle kunna skriva en bok om allt som inte går somo det är tänkt i bröllop. Sist svimmade en brudtärna i kyrkan. Värst var brudparet som skiljde sig innan den löst ut bilderna!
OM du trots allt bestämmer dig för att genomföra fotograferingen så försök hitta en fotointresserad kompis som kan hjälpa till. Dt är skönt att veta att man är två som diskuterar och genomför jobbet.
Lycka till om du tar det!
 

hornavan

Aktiv medlem
Kom ihåg att det i de flesta fall för att spara pengar som brudpar frågar släkt och vänner. Det är lättare att säga nej när man vet det.
 

B_Bob

Ny medlem
hornavan skrev:
Jag ryser när jag ser den här typen av frågor. Någon har skaffat en kamera och dennes kompisar skall gifta sig. Snälla kan inte du ta bilderna?
Alla har varit med om det och många har blivit ovänner för livet för att det av en av tusentals orsaker inte blev något eller inte blev bra....

Tanken var nog inte att du ska tala om hur olämpligt det är?
Här frågar man efter tips och vad man bör tänka på.
Kan du inte hålla dig till det ämnet så skriv inte!
Och att man skulle bli ovänner för livet låter som en lätt överdrift.
För övrigt så finns det de brudpar som kanske lägger sina tusenlappar på något annat än en professionell fotograf.

Tips efterfrågas, onödiga inlägg undanbedes.
 
ANNONS