Annons

objektiv utan elektronik till Olympus E-PL1??

Produkter
(logga in för att koppla)

GustavMood

Medlem
En go vän till mig köpte E-PL1;an för ett tag sedan och hittade en adapter så hon kunde använda sina gamla canonobjektiv på denna. Det fungerade inte då det verkar som att den vill ha optik med elektronik såklart. Säljaren av adaptern påstår dock promt att det ska fungera efter att man ändrat nån inställning i kamerans meny, kan inte hitta denna inställning ( och tror inte att den finns).

Är det någon som vet något om detta!!??
Går det att få det till att fungera??

//Gustav
 

GustavMood

Medlem
Det går helt enkelt inte att ta någon bild. Skärmen visar inte nån bild alls, helt svart. Ljuset som faller på sensorn är noll. det är något som inte "öppnas" när optiken saknar elektronik.
 

HNormark

Aktiv medlem
Jag har ingen Olympus själv, men har läst att det ska finnas ett alternativ i menyn som heter nåt i stil med "ta bild utan objektiv" som man behöver aktivera när man använder objektiv som inte kan kommunisera med kameran.
 

Rickard73

Aktiv medlem
Nu har jag inte min E-PL1 framför mig men jag har för mig att man måste aktivera de menyerna.
Man kommer bara åt basinställningarna i standardläge.
Kan ha helt fel men kan kika när jag kommer hem ikväll.
 

.Z.

Aktiv medlem
Ja om det är som i min e-p1 så finns en verktygsmeny som måste aktiveras för att komma åt vissa inställningar, olympus har verkligen krånglat till det där...

Sent from my HTC Legend using Tapatalk
 

mediabrus

Avslutat medlemskap
Jag vet inte hur det är med PL1, men då jag fick mitt SLR magic toylens 26mm f/1.4 idag så kunde jag använda det direkt till min P2:a utan några ändringar (som man visst ska göra på Panasonics kameror enligt objektivets kortfattade bruksanvisning). Tycker det skulle vara konstigt om det är annorlunda på PL1.
 

fiolmattias

Aktiv medlem
Jag tog precis av objektivet på min E-pl1'a och satte på kameran - och den fungerar. Det är en (oskarp) bild som visas på displayen.
Så om du kan se igenom objektivet när den inte sitter på kameran så kan kameran se igenom den. Kan du inte se igenom objektivet så är det kanske fel på objektivet, bländaren för liten eller objektivlocket på :)
 
ANNONS