Annons

Hjälp! hur mycket tar jag som amatörfotograf betalt??

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Bröllopsfotografering på uppdrag kan säkert hamna inom den skatteregel som säger att viss hobbyverksamhet som liknar näringsverksamhet ska likställas med sådan när det gäller beskattning? I så fall bör man ta rejält betalt.

Notera även att varenda öre som man kommer på plus av ordinär hobbyverksamhet beskattas med ungefär 50 %. Även det ett skäl att ta bra betalt.
 

Raiindrop

Ny medlem
Fina bilder. Jag tycker du nog kan ta 4000 kr för en halvdag, precis som jag. I lilla staden där jag bor med endast 60.000 invånare tar de flesta fotografer 15000 kr för samma uppdrag.

/Rommél
tack så mycket :)
Men som jag sa innan så kommer jag finnas till hands mer än 12 timmar första dagen och runt 3 timmar nästa så det blir en hel del.
 

Thomas Olinger

Aktiv medlem
Fundera ut hur lång tid som du kommer att jobba och sätt ett timpris som känns rimligt. Då kommer du att bli förvånad att du landar på säkert 3000 kr, det är ju bara 30 timmar med 100 kr/timme, men så är det ju det där med bilderna också! Ska de vara helt gratis och enbart din tid får kosta pengar? Om du lämnar ut bilderna i digital form så blir det billigt för dem. Du kan ju också sätta ett pris per bild, 3 kr/st och du levererar ca 1000 bilder..."en deal om allt eller inget" där de kan avstå från att köpa bilderna om de inte gillar dem. Då får du inte heller betalt.

Jag har sett prislistor från fotografer och en endaste ynka bild 10x15 kostar nästan 300 kr inkl. moms och då tillkommer oftast också fotograferingstillfället med ca 200 kr. Alltså, det blir dyrt att förse släkt och vänner med bilder från bröllopet med sådana priser.

Sedan ska vi som är glada amatörer inte blåsa marknaden för de riktiga fotograferna genom att ta ut underpriser. Fast det ska inte heller vara ockerpriser bara för att det kanske går.

Sånt här är jättesvårt, men eftersom det är en kompis kompis tycker jag att du ska ta betalt. Hade det varit en kompis skulle jag gjort det gratis, en bekant skulle få betala.

Just det! Dina bilder var väldigt fina. Den första tycker jag var för mörk, men sedan hade du kreativa idéer och fin känsla i dina bilder!
 

Teodorian

Aktiv medlem
Jag har fotat ca 10 vigslar (+ ibland porträtt/fest osv) och jag har inte tagit mer än 2500 i betalt ännu. Ibland gratis, ibland mellan 1000-2500 beroende på vem det är och vad jag ska göra. Jag vet folk som betalat 15 000 kr för sämre jobb än jag gjort, så det där är ju verkligen olika. Jag tar medvetet lite mindre än jag skulle kunna ta för att garantera att jag blir anlitad, och det är ju inte fel om folk rekommenderar en eftersom i alla fall jag inte på något sätt raggar uppdrag.

Minimum är att få pengar för alla omkostnader (resa/mat/boende).
Frågan är vilka drivkrafter en fotograf har för att fotografera ett bröllop och vad grunderna är för hans/hennes val av prissättning.

Om vi bortser från de som fotograferar rent ideellt och inte har några kommersiella ambitioner finns tre nivåer vid prissättningen av ett bröllopsuppdrag:

1) Betydligt lägre pris än marknaden generellt

Här attraherar fotografen priskänsliga kunder enbart på grundval av låga priser. Att få uppdrag och arbeta enkelt står i centrum.

2) Samma prisnivå som marknadens dominerande aktörer

Fotografen lägger sig medvetet i samma prisspann som en majoritet av konkurrenterna. Profileringen av produktutbudet och aktív marknadsföring blir därmed de främsta konkurrensmedlen.

3) Premiumprissättning.

Ett fåtal fotografer kan tack vare gott anseende och förhoppningsvis extraordinär kompetens, utomordentliga tjänster och högklassiga produkter ta ut mycket höga priser av ett relativt fåtal kunder.

Problemet är att bröllopsfotografering är en icke standardiserad komplex mix av tjänster (fotografering, bildbehandling, rådgivning mm) och produkter (förstoringar, bröllopsalbum, CD/DVD med bilder mm) med varierande, oförutsebar och svårjämförbar kvalitet.

Valet av prisnivå har också ovillkorligen ett direkt samband med fotografens värdering av sig själv, sin kompetens och tid. Den som säljer sig billigt är osäker på sitt eget värde och är rädd för att inte få uppdrag. Att lägga sig i mittfåran med flertalet andra är tryggt men det gäller att erbjuda något mervärde för att kunna bli framgångsrik. Endast de fotografer som blivit framgångsrika kan ta ut de högsta priserna och göra det över tid (jämför med erkända och populära konstnärer).
 
Senast ändrad:

Stinanylén

Aktiv medlem
Jag lägger mig inte i prisfrågan, sånt vet jag inget om. Men jag tycker du verkar vara en väldigt duktig fotograf och brudparet kan vara glada att få dig!
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Och du känner till sånt?
Det beror helt o hållet på. Mitt jobb som är ganska stortm får man 27 kr/mil fast de räknat dock i km.
Skatteverket får man dra 17 kr/mil i skatten, dvs 25 kr/mil inkl skatt,

Gå inte o tro att du kan få kunden att betala av din splitternya BMW med 500 hästar hahahaha. Då kan de ju får betala mer i milersättning än självauppdraget.

Nä du. som jag skrev MINST 25 kr/mil. Många tar 30 kr/mil. Det företag jag arbetar för fick man innan 29 kr/mil innan bensinpriset sjönk därmed de 27 kr/mil jag nämnde.

/Rommél
Jag har en Volvo 945, den är snart 15 år gammal.
Om vi sänker bensinpriset till nivån för 5-6 år sedan så kostade den 32kr/mil att köra OM vi INTE räknar med värdeminskningen.
 

fredtiger

Aktiv medlem
Klart du ska betalt om det inte är vänner till dig. Öva kan man göra på många sätt (och säkert roligare än att tillbringa helgen bland främmande människor och mingelfota).

Förmodligen känner du dig tillräckligt kompetent för uppdraget eftersom du tackat ja. Om man inte anser sig kunna leverera bra bilder på en så pass viktig dag så tycker jag att man ska säga nej (istället för att "ställa upp gratis eftersom förväntingarna då blir lägre"). Så skulle i vart fall jag resonera.

Du är 18 år gammal, student och kommer förmodligen att få betalt i handen (inte svarta pengare så länge du inte tjänar över ett visst belopp... om jag har rätt för mig?).

Alla utgifter betalda och 1500kr - 3000kr tycker jag låter rimligt. Då skulle jag såklart lämnat över färdigbearbetade bilder. Eventuellt satt samman ett bildspel på fem minuter med musik (som en liten bonus).

Lycka till!


//Fredrik
 

niclaslind

Aktiv medlem
Fina bilder här ovan.

Jag är själv i samma sits, jagar mina första bröllopsuppdrag. Självklart måste man ta betalt för att man är där att fotar; om än bra mycket lägre summor än vad proffsen tar. Allt annat vore att dumpa marknaden och att ge bort sin (om än) ringa kompetens..

Vid sidan av de traditionella porträttbilderna är det långt ifrån alla brudpar anlitar en heldagsfotograf på bröllopsdagen. Där kan man som nybörjare vara ett bra alternativ till ingen fotograf alls.

En bra lösning som nybörjare kanske kan vara att ta betalt per bild och istället sätta ett lågt pris på själva fotandet.
Brudparet behöver således endast betala för bilder dom verkligen gillar. Vidare är det mycket viktigt att brudparet är medvetna om fotografens kunskapsnivå så alla parter vet vad dom ger sig in i.


Det primära syftet för mig är att lära mig, inte att tjäna tusenlappar.
Mina egna tankar om prissättning (tar gärna emot synpunkter):
-----------
I egenskap av nybörjare har själv funderat i banor kring 2000kr inkl moms för en heldag och då ingår en fotobok för ca 500kr i framkallningskostnader + allt arbete som ligger bakom för att framkalla en sådan. Kvar i lön efter skatt och alla kostnader blir då endast ett par hundralappar.

Sedan får paret beställa lösa bilder och förstoringar om de så önskar.
-----------

Ett annat alternativ är ju som sagt att ta en symbolisk summa för själva fotandet på runt 500kr inkl moms och sedan sälja lösa bilder därefter.


Tankar kring detta?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
0 Vidare är det mycket viktigt att brudparet är medvetna om fotografens kunskapsnivå så alla parter vet vad dom ger sig in i.

1 En bra lösning som nybörjare kanske kan vara att ta betalt per bild och istället sätta ett lågt pris på själva fotandet.

2 Det primära syftet för mig är att lära mig, inte att tjäna tusenlappar.

-----------
3 I egenskap av nybörjare har själv funderat i banor kring 2000kr inkl moms för en heldag och då ingår en fotobok för ca 500kr i framkallningskostnader + allt arbete som ligger bakom för att framkalla en sådan. Kvar i lön efter skatt och alla kostnader blir då endast ett par hundralappar.

4 Sedan får paret beställa lösa bilder och förstoringar om de så önskar.
-----------

5 Ett annat alternativ är ju som sagt att ta en symbolisk summa för själva fotandet på runt 500kr inkl moms och sedan sälja lösa bilder därefter.


Tankar kring detta?[/B]
0 Enkelt åtgärdat. Ta med brudparet ut och fotografera dem i 1 timme. Gör klart för dem att det är helt OK att tacka nej, antingen tackar de nej eller ja.

1 så köper dem 2 bilder... idiotiskt.

2 Det framgår med tydlighet.

3 se 2.

4 se 1

5 se 1

Jag förstår att ni inte har familj och att ni har hur mycket tid ni vill att slå ihjäl. Men så är det inte för merparten i vårt land och priser blir därefter.
Men jag tror tyvärr att du kommer att känna att du gör dig själv en björntjänst men det är inte värre än att du kan rätta till det till nästa gg.
 

niclaslind

Aktiv medlem
Men jag tror tyvärr att du kommer att känna att du gör dig själv en björntjänst men det är inte värre än att du kan rätta till det till nästa gg.
Vad anser du som en skälig ersättning för en förstagångsfotograf? Jag har inga "reklambilder" att visa upp.
Hur skulle du lägga upp betalningen?
Ta med i beräkningarna att det skattas ca 50%...
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Vad anser du som en skälig ersättning för en förstagångsfotograf? Jag har inga "reklambilder" att visa upp.
Hur skulle du lägga upp betalningen?
Ta med i beräkningarna att det skattas ca 50%...
Det finns nog få som kan ge ngn annan ett råd i denna frågan.

Jag hade luskat runt lite och kollat efter vad andra tar.

Som jag skrev tidigare så ta med paret och gör en testplåtning. Det kanske är DU som vill backa till slut.

Men de här trenderna att ge bort sin tid till ngn man inte ens känner tycker jag är lite konstig.
Visst ringer en kompis & säger att fotografen är sjuk så skulle jag ställa upp direkt.

De väljer DIG inte adam, inte Angelica, inte Bertil, inte Erik...
Kanske sneglar de på priset, vem vet?
Men de väljer DIG för att du är du, glöm inte det.

JAG hade inte gjort det för mindre än 6 om nu hälften skall skattas bort. Men å andra sidan kan jag välja att gå till jobbet ett dygn i stället. Jag tjänar inga pengar på foto, möjligtvis minskar jag mina kostnader lite grand.

hmm det påminner mig om en bild jag bode fått betalt för i höstas... får nog stöta på Öland nästa vecka.
 

altrax

Aktiv medlem
Vad är relevant för dig tänk så... bestäm ett pris helt själv oavsett vad andra tycker.

Visa vad du går för, fråga inte alltid utan lär av din misstag i så fall.
Bry dig inte så mycket om pengar i början. Försök utveckla ditt fotande... Ha roligt framför allt.
 
ANNONS