Annons

Hur ska jag få mina pengar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kimmu

Medlem
Jag blev inhyrd till att fotografera på ett festarrangemang för några veckor sedan.
Enligt telefon- och mail-överenskommelse med en av arrangörerna skulle jag få 300 kr för att fota. När jag kommer till festen meddelar jag (eftersom han verkade missförstå vad detta innebar) att jag tar även 100kr/timme för efterarbete av bilderna. Han gick med på detta muntligt.
Bearbetningen tog ca 7 timmar, så jag skulle få 1000 kr totalt.

Jag mailade killen flera gånger under 2,5 veckor utan att få något svar. Jag sa att han kunde sätta in beloppet på mitt konto, och därefter skulle han få bilderna skickade till sig. Klargjorde också att ville han inte ha tillgång till bilderna skulle jag ändå få 300 kr för att jag var på plats och fotade.

Jag fick inget svar på länge, även en kille som gick in som "agentur" för mig fick inget svar när han ringde denna killen. Till slut kom ett mail till mig med texten "Vi sa 300, inte 1000". Inget mer.

Jag förklarade återigen hur det låg till, men har ännu inte fått något svar på detta.
Han har även haft en riktigt rutten attityd mot mig, otrevlig när man lyckats få kontakt med honom, och självklart i det att han inte svarat på flera mail.

Hur ska jag gå tillväga för att få mina pengar? Finns det någonstans jag kan vända mig, eller får jag kämpa på, tjata, trötta ut dem (istället för att de tröttar ut mig), använda traditionella "hot", eller hur ska jag göra?

Har sett att man som privatperson kan få en faktura skickad till uppdragsgivaren, men med beräkning på den skatten känns det ganska onödigt på dessa "ynka" 1000 kr.

Så, någon som råkat ut för detta och kan redogöra för hur ni gick till väga?

Jag känner mig ju sjukt utnyttjad och kränkt av detta, och kommer (när jag vet vart jag ska vända mig) lämna klagomål på hur de agerat mot mig. Det känns inte rätt någonstans. även om det inte rör sig om några stora summor pengar, så tycker jag inte att man behandlar folk på det här viset... :(
 

Per

Aktiv medlem
Om ni kommit överens om att du skulle komma och fota för ett visst pris så är det ganska fräckt att väl på plats berätta att det kommer att kosta över tre gånger så mycket om kunden faktiskt ska få någon produkt också (du snuvade på så vis köparen möjligheten att ta ställning till andra fotografers bud). Det borde du ha nämnt tidigare, och om du råkat glömma det så tycker jag du ska stå för ditt första bud.

Sen tycker jag också att både 300 och 1000 kr låter galet lite i ersättning för ett fotojobb, men det är förstås helt upp till dig och din kund.
 

Kimmu

Medlem
Ja jag vet, men det var något jag helt glömde bort vid första tillfället jag pratade med honom. Men när jag pratade med honom på plats så sa han att han gick med på 100kr/timme efterarbete också, hade han inte gjort det hade jag självklart gått med på grundpriset i så fall, men iom att han ändå gick med på det tycker jag att han ska stå vid det ordet.

Och jo självklart är det sjukt lite betalt, men jag har inte den bästa utrustningen, och det är mitt första fotojobb som jag någonsin sätter ett pris på, vanligtvis fotar jag gratis på vänners festarrangemang mot gratis inträde, så min tanke var - ett lågt pris eftersom jag är långtifrån professionell...
 

Peterus

Aktiv medlem
Vissa erfarenheter får man kanske ta som "läropengar", dvs gör inget jobb utan skriftligt kontrakt/avtal.

Har killen fått tillgång till bilderna?
Har de publicerats?

/Peter
 

Kimmu

Medlem
Jo, det är klart, men att han inte ens kan skicka iväg de 300 vi faktiskt redan från början kom överens om känns ju verkligen inte rätt.

Han har ännu inte fått tillgång till bilderna och jag har inte själv lagt upp dem någonstans ännu, just för att han inte ska kunna få tillgång till dem utan att komma ordentligt överens med mig först.
 

vifra

Aktiv medlem
Trist historia.
Du skulle fotografera för 300kr. Kunden accepterade muntligt, en kostnad för efterarbete, men visste någon av er hur många timmar det skulle ta?
Uppdraget gick ut på att du skulle fotografera en tillställning, men sen då? Var tanken att du skulle lämna ut bilderna? I så fall, försök få dina 300kr och lämna ut bilderna obearbetade. För det var väl egentligen det som överenskommelsen gick ut på?
Dom 700kr får du ta som lärpengar, tyvärr.
 

Digitalbrus

Aktiv medlem
7 timmar låter väldigt mycket, han kanske räknade med 1-2 timmar.

På 7 tim hinner jag att grundredigera oerhörda mängder av raw filer, så många tror jag inte du tog.

Jag brukar ta betalt per bild som redigeras om det är önskvärt, att ta betalt per tim
är luddigt tycker jag, ev säger jag också hur lång tid det tar, tar det längre, då bjuder jag på det.

Jag kanske gör t.ex 100 bilder på 2 tim, en annan kanske behöver 5 tim, en annan 1 tim, exempel då ;-)

MVH Julle.
 

Kimmu

Medlem
Vifra; jag nämnde för killen att det kan ta ca 5-7 timmar (av erfarenhet av tidigare bildredigering jag gjort för liknande grejer.) så han hade ju iaf en aning, eller hur?
Men jo, jag får ju förmodligen ta det som lärpengar, så får han väl några oredigerade bidler ifall han verkligen insisterar på det (jag avskyr dock att lämna ut oredigerade bilder, perfektionist som jag är, trots att de ser rätt bra ut utan redigeringen...)

Digitalbrus; jag tog ca 900 bilder, och med en inte jättestabil dator tar det ett tag att ta sig igenom den mängden bilder. Det tar alltid så lång tid för mig med den mängden bilder. Vattenstämplar, storleksanpassning, det tar lite tid, även på 164 färdiga bilder... Iaf för mig... ;)
 

Digitalbrus

Aktiv medlem
Hej.

Kör du en och en i PS, då tar det tid.

Har du testat att spela in ett Macro och köra på det?

Smidigt om alla ska ha samma storlek och vattenstämpel.

Bara ett tips om du inte tänkt på det.

MVH Julle.
 

KGS

Aktiv medlem
Kör ett script i PS som skalar ner alla bilderna till 320x240 px o ge honom dem. Då har du levererat. Vill han ha större och redigerade filer så kommer ni överens om vad de ska kosta. Fast jag tror inte du ska räkna med mer jobb från den kunden...
 

Kijana

Aktiv medlem
Inte för att jag har problem med kunder, men jag vill gärna veta hur man ordnar ett sådant skript eller makro. Vad är det bäst på och har det några begränsningar?
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Öppna valfri bild.

Gå till makro (Action på engelska)-fliken. Kolla i hjälpen var du hittar den.

Skapa ett nytt makro.

Tryck på spela in.

Gör det du vill att makrot ska göra.

När du är klar trycker du på stopp.

Sen kan du köra makrot på en annan bild.



Om du vill att makrot ska spara varje bild får du inte ändra filnamnet. Då kommer den spara i samma namn hela tiden och det blir mindre bra.

Finns även en del smått och gott färdigt under Arkiv - Automatisera.
 

Frocli

Aktiv medlem
Jag blev inhyrd till att fotografera på ett festarrangemang för några veckor sedan.
Enligt telefon- och mail-överenskommelse med en av arrangörerna skulle jag få 300 kr för att fota. När jag kommer till festen meddelar jag (eftersom han verkade missförstå vad detta innebar) att jag tar även 100kr/timme för efterarbete av bilderna. Han gick med på detta muntligt.
Bearbetningen tog ca 7 timmar, så jag skulle få 1000 kr totalt.

Jag mailade killen flera gånger under 2,5 veckor utan att få något svar. Jag sa att han kunde sätta in beloppet på mitt konto, och därefter skulle han få bilderna skickade till sig. Klargjorde också att ville han inte ha tillgång till bilderna skulle jag ändå få 300 kr för att jag var på plats och fotade.

Jag fick inget svar på länge, även en kille som gick in som "agentur" för mig fick inget svar när han ringde denna killen. Till slut kom ett mail till mig med texten "Vi sa 300, inte 1000". Inget mer.

Jag förklarade återigen hur det låg till, men har ännu inte fått något svar på detta.
Han har även haft en riktigt rutten attityd mot mig, otrevlig när man lyckats få kontakt med honom, och självklart i det att han inte svarat på flera mail.

Hur ska jag gå tillväga för att få mina pengar? Finns det någonstans jag kan vända mig, eller får jag kämpa på, tjata, trötta ut dem (istället för att de tröttar ut mig), använda traditionella "hot", eller hur ska jag göra?

Har sett att man som privatperson kan få en faktura skickad till uppdragsgivaren, men med beräkning på den skatten känns det ganska onödigt på dessa "ynka" 1000 kr.

Så, någon som råkat ut för detta och kan redogöra för hur ni gick till väga?

Jag känner mig ju sjukt utnyttjad och kränkt av detta, och kommer (när jag vet vart jag ska vända mig) lämna klagomål på hur de agerat mot mig. Det känns inte rätt någonstans. även om det inte rör sig om några stora summor pengar, så tycker jag inte att man behandlar folk på det här viset... :(
Instinktivt: Som kund skulle jag bli lika förbannad, som din kund blev.
Säger du 300, då är det 300. Det är billigt, men det du som sa det. Att på platsen säga tilläggspris är redan oförskämt, för han inte längre har möjlighet att anlita någon annan.

Sedan debitera 7 timmars efterarbete... Herregud, bli inte överraskad om du inte får det. Jag skulle inte heller betala.

Det du skulle kunna gjort, att skicka honom en mail i efterhand att jobbet är enormt mycket större än du trodde i börja, du gjorde 1500 bilder, varav 50 st är kanonbra. Du hade en hel dag arbete, och resultatet är riktigt bra.

Du skriver att eftersom du är oerfaren sa du för lågt pris, och det får bli läropeng, skicka den överenskommen 300 kr.
Men om han är nöjd med bilderna, så skulle du inte bli förolämpad om han skickade 1000 kr i stället för 300.

Fick jag en sådant mail, och bildarna är verkligen bra, så skulle jag faktiskt betala tusenlappen. Men alla skulle förstås inte göra det.
 

Gunnar-E

Aktiv medlem
Tyvärr kommer det nog vara svårt att få ut några pengar här. Har inte själv råkat ut för något sådan, men känner andra som har råkat ut för samma sak. Jag tror att det beror på att utbudet av fotografer i dag är stort. Det finns många som blir glada över ett fotojobb och kan tänka sig att göra jobbet för en liten summa vilket pressar ner priserna. Det gör i sin tur att det finns en hel del köpare som inte är beredd att lägga någon större summa för ett fotojobb. Man vill gärna ha bilderna nästan gratis.

Är man dessutom oerfaren att göra affärer går man ofta i fällan. Ofta gör dessa oseriösa köpare ett gott intryck, men det är ofta mycket snack och liten verkstad.

Det är därför viktigt att det skrivs ett kontrakt där man skriver ner vad man kommer överens om. Tycker köparen det är onödigt, så bör man bli misstänksam och fråga sig själv om köparen är seriös.

Kanske kan någon här på FS ge tips om någon länk där man kan läsa om hur man gör upp ett kontrakt.

/Gunnar
 

Anders Östberg

Guest
Jag tror du får sätta dig in i andra sidan här... som kund skulle jag tycka att det är du som gjort fel, det går inte att komma med ytterligare kostnader i sista sekunden. Hade jag själv som fotograf inte gjort klart i förväg för kunden vad alla kostnader är utan bara sagt "300 kronor" så skulle jag bitit i det sura äpplet och stått för övrig tid själv och bara fakturerat 300 kronor. Sedan är det upp till dig vilken kvalitet du vill leverera för dom pengarna - grundbehandlade bilder via ett batchscript om du känner att du kan stå för den nivån, annars ordentligt behandlade bilder som du betalar tiden för själv.
 

ErlandH

Aktiv medlem
... så skulle jag bitit i det sura äpplet och stått för övrig tid själv och bara fakturerat 300 kronor. Sedan är det upp till dig vilken kvalitet du vill leverera ...
Vad jag förstår var den ursprungliga överenskommelsen att Jenny skulle få 300 kr för att fotografera. Hon har alltså inte lovat att leverera några bilder öht.

För övrigt undrar jag om Jenny provat med att prata med uppdragsgivaren. Det brukar vara lättare att komma överens då än när man bara väntar på mejl.
 

Walle

Aktiv medlem
Digitalbrus; jag tog ca 900 bilder, och med en inte jättestabil dator tar det ett tag att ta sig igenom den mängden bilder. Det tar alltid så lång tid för mig med den mängden bilder. Vattenstämplar, storleksanpassning, det tar lite tid, även på 164 färdiga bilder... Iaf för mig... ;)
Dels så kan man ju naturligtvis inte ta betalt för orimlig tid orsakad av en instabil dator. Det är väl inte kundens fel att du inte har ordentlig ordning på dina verktyg? Det är som om jag skulle säga till min kund (entrepenadbranchen): "Sorry, det tar en halv dag extra för min grävmaskin får motorstopp var 10de minut". Ingen klok människa skulle gå med på att betala för extratiden orsakad av eftersatt underhåll.

Och dels så redigerar du väl inte 900 bilder?? Ska du leverera så många? Det är knappast normalt. Det normala är väl snarare antingen att man låter kunden välja ur ett urval ur de bilderna man har tagit, som sedan redigeras. Alternativt att fotografen själv väljer ut de bästa bilderna. Men att leverera 900 manuellt redigerade bilder låter helt tokigt i mina öron. Av 900 bilder måste det ju vara enormt många som är snarlika, eller? När jag plåtade ett heldags- och helnattsevent (ca 15 timmars plåtande) så tog jag ca 900 bilder, varav ca 50 presenterades för kunden (kunden ville inte göra urvalet själv).
 

Anders Östberg

Guest
Vad jag förstår var den ursprungliga överenskommelsen att Jenny skulle få 300 kr för att fotografera. Hon har alltså inte lovat att leverera några bilder öht.
...
Det låter som hårklyveri i mina öron, det håller kanske i en juridisk förhandling men inte alls om man använder normalt vardagsspråk. Det är klart att kunden förväntar sig att få bilder om han ber någon fotografera, inte bara att någon är med på festen och tar bilder som man aldrig får se. :)

Det här är väl ett klassiskt fall av att inte komma överens om alla relevanta detaljer i förväg, och då är det bara att göra det bästa möjliga i efterhand. Går det att prata med kunden så kanske man kan komma överens och åtminstone dela på extrakostnaderna på något sätt, men jag skulle själv inte acceptera att någon först säger 300 kronor och sedan i sista sekunden säger att det tillkommer en hel arbetsdag redigering.

Jag skulle leverera OK bilder, ta dom 300 kronor som var överenskommet och sätta upp resten av tiden som lärpengar.
 

Anders Östberg

Guest
...
Och dels så redigerar du väl inte 900 bilder?? Ska du leverera så många?
...
Jag har sett exempel på när man säljer CD/DVD med hundratals bilder från t.ex. folkraceevenemang, pris 150 kronor eller så, men då är det förstås en dump från minneskorten utan någon som helst redigering eller urval. Jag skulle själv aldrig för mitt liv skicka med alla dubletter och misslyckade bilder på det sättet och låta kunden sortera, men det finns uppenbarligen dom som inte skäms att göra så. :)
 

ulricahdesign

Aktiv medlem
Jag måste också ställa mig på kundens sida i det här fallet.
Det spelar ingen roll om du glömt bort att säga något om priserna första gången ni pratades vid, det är det som ni talat om då som gäller.

Såna här uppdrag och diskussioner är som gjorda för konflikt, och om ni nu var överens om att FOTOGRAFERA för 300 kr så hade du i efterhand, inte på själva fotodagen, skickat ett mejl och skrivit att du kan erbjuda att dom får ett antal bilder för en summa. Då hade det varit en helt ny överenskommelse och inget du "glömt", utan ett nytt erbjudande.

Jag skulle råda dig till att sätta dig ner och skapa ett kontrakt där du tänker på allt du vill erbjuda och till vilka priser, sen använder du dig av det kontraktet, oavsett vilket pris som gäller! Då vet kunden exakt vad ni kommit överens om, du är också förberedd på vad som förväntas av dig och vad du får i ersättning.

Lycka till på fortsatta uppdrag.. och du, glöm inte att höja priserna rejält! Om du känner dig osäker i början så försök hellre att hänga på andra fotografer som "andre-fotograf" och samla erfarenhet och kunskap så du sedan kan ta ut ordentliga priser på dina uppdrag.
 
ANNONS