** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Hur ska jag få mina pengar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Lycka till på fortsatta uppdrag.. och du, glöm inte att höja priserna rejält!
Jag hade själv problem med att ta "rätt" betalt i början av min karriär som egenföretagare. Till slut var det en kund (!) som gav mig något att fundera på...
Om man är för billig upplevs man oftast som oseriös. Tänk så här, om du ska köpa en riktigt bra 42" TV till hemmet, hur gör du då? Jag går i alla fall inte fram till en TV som kostar 995 kr på Mediamarked eftersom man genast tror att något är sämre med den jämfört med en TV för 7000 kr.
Höga priser förknippas ofta med kvalitét, givetvis med måtta på priserna.
 
Det låter som hårklyveri i mina öron, det håller kanske i en juridisk förhandling men inte alls om man använder normalt vardagsspråk. Det är klart att kunden förväntar sig att få bilder om han ber någon fotografera, inte bara att någon är med på festen och tar bilder som man aldrig får se. :)

Det här är väl ett klassiskt fall av att inte komma överens om alla relevanta detaljer i förväg...
Det är ju precis min poäng. Man har bara kommit överens om att fotografen ska ta bilder på en viss plats under en viss tid, inte om att det ska levereras bilder och i så fall hur många, på vilket vis och till vilken kostnad.

Lika "klart" som att kunden förväntar sig en leverans av bilder är det ju att fotografen förväntar sig betalt för efterarbetet.
 
Jag hade själv problem med att ta "rätt" betalt i början av min karriär som egenföretagare. Till slut var det en kund (!) som gav mig något att fundera på...
Om man är för billig upplevs man oftast som oseriös. Tänk så här, om du ska köpa en riktigt bra 42" TV till hemmet, hur gör du då? Jag går i alla fall inte fram till en TV som kostar 995 kr på Mediamarked eftersom man genast tror att något är sämre med den jämfört med en TV för 7000 kr.
Höga priser förknippas ofta med kvalitét, givetvis med måtta på priserna.

Jämförelse är inte korrekt, man kan naturligtvis hitta ung fotoentusiast, som trådstartaren, som är villig att göra fotograferingen gratis, nästan gratis, eller till "självkostnadspris", vad den nu ska vara.
Och bilderna kan vara riktigt bra.
Men man riskerar att bilderna inte är så bra som man hoppats på.
 
Det är ju precis min poäng. Man har bara kommit överens om att fotografen ska ta bilder på en viss plats under en viss tid, inte om att det ska levereras bilder och i så fall hur många, på vilket vis och till vilken kostnad.

Lika "klart" som att kunden förväntar sig en leverans av bilder är det ju att fotografen förväntar sig betalt för efterarbetet.

Jo, men man får lägga det mesta av kraven på fotografen tycker jag, det är denne som ska vara proffsig och ha koll på avtal och affärsvillkor - inte minst sina egna - kunden får man förutsätta inte vet hur det brukar gå till, och han/hon kan ju speciellt inte veta hur just du prissätter ditt arbete om du inte berättar det.

Jag tycker som sagt inte att det är rimligt att tro att kunden bara betalar för att fotografen ska fotografera - jag skulle som kund förvänta mig att det ingår bilder jag kan använda också om det inte sägs något annat. Det går inte att hänga upp det här på någon ordagrann tolkning tycker jag, det verkar bara småaktigt och ett sätt att krypa ur när man missat att redovisa vad man egentligen vill ha betalt.

Som sagt, ge den här kunden vad han förväntat sig, ta det som lärpengar och gör rätt nästa gång.
 
Senast redigerad av en moderator:
ANNONS