Annons

FX kräver skarpa objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Falumas

Aktiv medlem
Distortion hos AF-S 50/1.4 är 1.4% på FX och bara 0.6% på DX så det minskar. Så även vinjettering.
Vinjettering är nog alltid mindre på en DX-kamera än vad den blir på en FX-kamera med samma objektiv.

Gällande distortionen så beror det på var distortionen är, oftast är den värst ute i kanterna vilket en FX-kamera blir lidande av.

/Karl
 

flossy666

Aktiv medlem
Vinjettering är nog alltid mindre på en DX-kamera än vad den blir på en FX-kamera med samma objektiv.

Gällande distortionen så beror det på var distortionen är, oftast är den värst ute i kanterna vilket en FX-kamera blir lidande av.

/Karl
Blir inte både barrel och pincushion alltid värre på fx?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Blir inte både barrel och pincushion alltid värre på fx?
Föutsatt att man kör FF objektiv på crop brukar det vara så. Undag finns t ex i de fall ett objektiv har komplicerad distorsion t ex "mustacheformad" på FF där kan endast den tunnformiga vara inom cropområdet vilket ger högre mätvärde för distorsion på crop.
 

flossy666

Aktiv medlem
Föutsatt att man kör FF objektiv på crop brukar det vara så. Undag finns t ex i de fall ett objektiv har komplicerad distorsion t ex "mustacheformad" på FF där kan endast den tunnformiga vara inom cropområdet vilket ger högre mätvärde för distorsion på crop.
Usch då. Ska se till att undvika mustasche-exemplar när jag köper objektiv.
Tack för infon.
 

T.Risberg

Aktiv medlem
De där me "förstoring"

Sätter du ett ff-objektiv på en aps-c kamera lär t ex barrel distortion bli mycket lägre, kantskärpa bättre o s v. Jag förstår inte ditt resonemang.
Hej

Jo de har du helt rätt i.
De jag inte riktigt begriper är hur en APS-C sensor skulle "förstora" felen.
Då måste ju pocket/compact kameror antingen ge helt förskräckligt dåliga bilder eller ha fantastiskt bra optik.
Kanske inte helt jämförbart men du kanske förstår min tanke.

ThomasR
 

Rutquist

Aktiv medlem
Detta är något som man ofta läser och min fråga är varför?
Att fullformat skulle kräva bättre optik var något som man ofta läste på den tiden som fullformat var väldigt nytt. Nuförtiden är det knappast någon som påstår det längre.

Den som vill kan enkelt jämföra MTF-50 värden själv. Dessa anges i LWPH "linjepar per bildhöjd" d.v.s. man tar hänsyn till att bilden från en mindre sensor måste förstoras mer.

Som ett exempel kan vi ta Nikon AF-S 50 mm f/1.4G. På full bländare med DX-sensor får man ca 800 LWPH från mitten och ända ut i hörnen. Med FX-sensor får man ca 1200 LWPH i mitten och 800 LWPH i hörnen. http://www.dpreview.com/lensreviews/nikon_50_1p4g_n15/4

I mitten blir alla objektiv 1.5 ggr skarpare med FX. (1200 LWPH = 1.5 x 800 LWPH).
"Hörnen" är ju längre ut på FX än på DX, så det kan slå åt båda hållen. I det här fallet blev det samma i båda fallen.

Tar man hänsyn till att man med FX ska blända ner ett steg för att få samma skärpedjup som med DX så blir fördelen med FX ännu större.

När jag köpte kamera för ett antal år sedan, så räknade jag på det, och kom fram till att om man tänker köpa optik för ca 30 000 kr eller mer sammanlagt, så lönar det sig att lägga 10 000 extra på köpa en FX-kamera eftersom man då klarar sig med optik för bara 20 000 kr för samma bildkvalitet. (I alla fall med de objektiv jag tittade på.) Den jämförelsen tar dock inte hänsyn till att kameror tappar sitt värde snabbare än objektiv.
 

erro.se

Aktiv medlem
Tänk dig ett objektiv med ett hypotetiskt fel som skapar en svart cirkel med 1 cm diameter på sensorn. Detta blir 1 cm oavsett vilken sensor som råkar sitta i kameran. På en DX-sensor tar denna cirkel upp relativt sett mer plats än på en FX-sensor, och därmed förstör den en större del av den slutliga bilden.
 

iSolen.se

Guest
Hej

Jo de har du helt rätt i.
De jag inte riktigt begriper är hur en APS-C sensor skulle "förstora" felen.
Då måste ju pocket/compact kameror antingen ge helt förskräckligt dåliga bilder eller ha fantastiskt bra optik.
Kanske inte helt jämförbart men du kanske förstår min tanke.

ThomasR
Om du läser något av mina exempel ovan så förstår du. Om du har samma objektiv på DX och FX, bägge på 24MP, och tittar på ett objekt nära mitten på objektivet så har du tex 10pixlars CA eller annat fel på FX, men DX har högre pixendensitet så felet upptar 15pixlar.

Med tex tunnformad distorsion, det blir samma sak där. En linje avviker 10pixlar i ena fallet som blir 15pixlar i andra fallet. Sammantaget över hela ytan, vilket man gör när man räknar ut mätvärden, blir det lite oväntat istället bättre med DX eftersom man ju klippt bort den värsta biten, hörnen. Men tittar man på den biten som är med på bägge bilderna, så blir det sämre.

Samma sak med ett objektivs skärpa som brukar vara bäst i mitten. Om man kan mäta objektivets oskärpecirlkel till 5 pixlar på FX-kameran, blir det 7.5pixlar på DX. Dvs kravet på objektivet är högre på DX m a p skärpa.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Om du läser något av mina exempel ovan så förstår du. Om du har samma objektiv på DX och FX, bägge på 24MP, och tittar på ett objekt nära mitten på objektivet så har du tex 10pixlars CA eller annat fel på FX, men DX har högre pixendensitet så felet upptar 15pixlar.

Med tex tunnformad distorsion, det blir samma sak där. En linje avviker 10pixlar i ena fallet som blir 15pixlar i andra fallet. Sammantaget över hela ytan, vilket man gör när man räknar ut mätvärden, blir det lite oväntat istället bättre med DX eftersom man ju klippt bort den värsta biten, hörnen. Men tittar man på den biten som är med på bägge bilderna, så blir det sämre.

Samma sak med ett objektivs skärpa som brukar vara bäst i mitten. Om man kan mäta objektivets oskärpecirlkel till 5 pixlar på FX-kameran, blir det 7.5pixlar på DX. Dvs kravet på objektivet är högre på DX m a p skärpa.
Snyggt förklarat! Skall tillägga med hänsvisning till objektiv gjorda för crop samt kompaktkameraobjektiv: i dessa fall är objektiven gjorda för förmatet och då designas de för hög upplösning på en mindre yta. Vad gäller kompaktkameror tillkommer ytterligare två faktorer: 1. många har så små bländaröppningar att diffraktion förtär maximalt uppnå upplösning redan vid maxöppning och detta jämnar ut skillnaden mellan mitt och kanter också då mitten inte är så högupplöst som kunde varit fallet med samma antal mp på en större sensor. 2. Brusreducering förtär ytterligare maximalt uppnåbar upplösning tidigt - objektivet sätter inte gränsen. Att titta på de flesta kompaktkamerabilder i 100% är sällan en trevlig upplevelse.
 

antic

Aktiv medlem
Med tex tunnformad distorsion, det blir samma sak där. En linje avviker 10pixlar i ena fallet som blir 15pixlar i andra fallet. Sammantaget över hela ytan, vilket man gör när man räknar ut mätvärden, blir det lite oväntat istället bättre med DX eftersom man ju klippt bort den värsta biten, hörnen. Men tittar man på den biten som är med på bägge bilderna, så blir det sämre.
Men nej, eftersom vi ser till hela bilden blir distortionen bättre. Sett till det utsnitt som är gemensamt blir det exakt lika. Hur många pixlar det handlar om är totalt irrelevant.
 

Falumas

Aktiv medlem
Tittar man på bildnivå, som vi gör i detta fallet är antalet pixlar ointressant. Då är avvikelser i procent/promille av bilden mer intressant.

/Karl
 

iSolen.se

Guest
Men nej, eftersom vi ser till hela bilden blir distortionen bättre. Sett till det utsnitt som är gemensamt blir det exakt lika. Hur många pixlar det handlar om är totalt irrelevant.
Inte lika, DX bilden har lika många pixlar som FX bilden. När du tittar på resultatet blir defekterna förstorade med cropfaktorn.
 

T.Risberg

Aktiv medlem
Densiteten

Om du läser något av mina exempel ovan så förstår du. Om du har samma objektiv på DX och FX, bägge på 24MP, och tittar på ett objekt nära mitten på objektivet så har du tex 10pixlars CA eller annat fel på FX, men DX har högre pixendensitet så felet upptar 15pixlar.

Med tex tunnformad distorsion, det blir samma sak där. En linje avviker 10pixlar i ena fallet som blir 15pixlar i andra fallet. Sammantaget över hela ytan, vilket man gör när man räknar ut mätvärden, blir det lite oväntat istället bättre med DX eftersom man ju klippt bort den värsta biten, hörnen. Men tittar man på den biten som är med på bägge bilderna, så blir det sämre.

Samma sak med ett objektivs skärpa som brukar vara bäst i mitten. Om man kan mäta objektivets oskärpecirlkel till 5 pixlar på FX-kameran, blir det 7.5pixlar på DX. Dvs kravet på objektivet är högre på DX m a p skärpa.
Okej, då var de som jag skrev i mitt första inlägg. Olika densitet (samma Mpix) , större "fel" på APS-C. Samma densitet, samma "fel"

ThomasR
 

iSolen.se

Guest
Tittar man på bildnivå, som vi gör i detta fallet är antalet pixlar ointressant. Då är avvikelser i procent/promille av bilden mer intressant.

/Karl
Tittar man på bildnivå (färdig bild i datorn) och bägge kamerorna är 24MP spelar det ingen roll om man mäter procent eller pixlar, det blir samma sak. 1% blir 60 pixlar på bägge kamerorna (x-led).
 

antic

Aktiv medlem
Men jo. Eftersom vi klippt bort hörnen så är det procentuellt bättre på DX. Herre gud alltså. Du skrev det ju själv för en liten stund sedan.
 

iSolen.se

Guest
Men jo. Eftersom vi klippt bort hörnen så är det procentuellt bättre på DX. Herre gud alltså. Du skrev det ju själv för en liten stund sedan.
Tror du får citera det inläget du kommenterar så det framgår vilken inlägg du har invändning mot. DX borde vara sämre, inte bättre om man mäter skärpa och du pratar om inlägget direkt ovanför.

(betyder "men jo" att du håller med eller inte håller med?)

Är du en porträttfotograf eller landskapsfotograf använder du ytan olika.

Vill du ha max skärpa i mitten? Eller är det viktigaste att det är ok i hörnen?

Läs gärna inlägg #49 igen och se om du har någon invändning mot det.
 

antic

Aktiv medlem
Jag tror jag har fastnat i vinkelvolten. Du ber mig alltså att citera det inlägg jag har invändningar mot efter att jag just har citerat inlägget jag har invändningar mot. Nu lägger jag ner.
 

iSolen.se

Guest
Jag tror jag har fastnat i vinkelvolten. Du ber mig alltså att citera det inlägg jag har invändningar mot efter att jag just har citerat inlägget jag har invändningar mot. Nu lägger jag ner.
Det syns inget citat i ditt inlägg, vad använder du för verktyg? Kolla i en vanlig browser.
 
ANNONS