Annons

Konstig dist i bilder!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej vänner! jag sitter i Lightroom och redigerar bilder men får nån skum dist i färgerna, specifikt i dom mörka delarna i bilden?

har sökt runt hela internet efter detta men det känns bara som det är jag som råkar ut för detta!

har fotat 1/10 sek. vid f/5,6, ISO 800 (Canon 7D II)

kör VSCO's filter för den mysiga känslan i bilderna

Ni ser problemet i tröjan...

Har sökt hela internet efter detta, hoppas någon har den magiska lösningen!

Bästa
 

Bilagor

Senast ändrad:

Grimmer

Aktiv medlem
Med tanke på hur mörkt allt är förutom ansiktet så lär du ha dragit i reglagen ganska hårt. För mig är han i mittens tröja i stort sett helt svart. Jag kan se några nyanser på sin höjd.
Sen är färgen i ansiktet på killen till vänster på tok för kraftig. Det, plus att blänket i pannan gör att det ser ut som att du mörkat ner det partiet kraftigt. Blänket har väl inte gått att dämpa då det gissningsvis har bränt ut i "originalbilden"

Fast vad du menar med distorsionen i färgerna vet jag inte.
 
Det ser ut som posterisering för mig, vilket betyder att du antingen har dragit för hårt i reglagen eller komprimerat bilden för hårt.
har ju bara lagt på ett VSCO-filter i Lightroom plus "delad toning" för lila effekten i bilderna, sen står nästan alla reglage på 0... sen att jag kanske trycker lite för hårt med blixten i mina bilder, men jag är i lärlingskurvan av nattklubbsfotografi, men att efterproduktionen skulle sätta käppar i hjulet var jag inte med på!

vad är rätt komprimering då? har inte så stor koll på den biten! Tack för svar och hjälp
 
har ju bara lagt på ett VSCO-filter i Lightroom plus "delad toning" för lila effekten i bilderna, sen står nästan alla reglage på 0... sen att jag kanske trycker lite för hårt med blixten i mina bilder, men jag är i lärlingskurvan av nattklubbsfotografi, men att efterproduktionen skulle sätta käppar i hjulet var jag inte med på!

vad är rätt komprimering då? har inte så stor koll på den biten! Tack för svar och hjälp
Edit: kan detta ha med raw och jpeg? men har för mig att jag testade båda med samma resultat?
 

martinator

Aktiv medlem
har ju bara lagt på ett VSCO-filter i Lightroom plus "delad toning" för lila effekten i bilderna, sen står nästan alla reglage på 0... sen att jag kanske trycker lite för hårt med blixten i mina bilder, men jag är i lärlingskurvan av nattklubbsfotografi, men att efterproduktionen skulle sätta käppar i hjulet var jag inte med på!

vad är rätt komprimering då? har inte så stor koll på den biten! Tack för svar och hjälp
Rätt komprimering är ingen komprimering... psd eller tiff är två "okomprimerade" format som stödjer lager, kanaler mm.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Ser det ut så här i Lightroom eller efter du exporterat bilden? Tror inte det har med varesig komprimering eller efterbehandling att göra. Problem med någon form av färgrymdskonvertering eller skärmprofil (förutsatt att det är en skärmdump) är min gissning.
 

iSolen.se

Guest
Hej vänner! jag sitter i Lightroom och redigerar bilder men får nån skum dist i färgerna, specifikt i dom mörka delarna i bilden?

har sökt runt hela internet efter detta men det känns bara som det är jag som råkar ut för detta!

har fotat 1/10 sek. vid f/5,6, ISO 800 (Canon 7D II)

kör VSCO's filter för den mysiga känslan i bilderna

Ni ser problemet i tröjan...

Har sökt hela internet efter detta, hoppas någon har den magiska lösningen!

Bästa
I all välmening, innan du börjar labba med efterbehandligen bör du lösa problemet med blixten. Inget filter kan lösa problemet med reflexen.
 
ANNONS