Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Strypa inflödet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Strypa inflödet till bildkritikpoolerna till?

  • 1 bild / vecka

    Röster: 281 26.2%
  • 2 bilder / vecka

    Röster: 235 21.9%
  • 3 bilder / vecka

    Röster: 170 15.8%
  • 4 bilder / vecka

    Röster: 36 3.4%
  • 5 bilder / vecka

    Röster: 33 3.1%
  • 6 bilder / vecka

    Röster: 1 0.1%
  • 7 bilder / vecka

    Röster: 66 6.2%
  • 1 bild varannan vecka

    Röster: 28 2.6%
  • behåll som idag

    Röster: 223 20.8%

  • Totala väljare
    1,073

JanOlofHärnström

Aktiv medlem
Jag tror att ni är inne på en farlig väg. Fler restriktioner och "snålhet" bidrar förmodligen till en återhållsam attityd. Det skapar en negativ syn på uppladdning och stimulerar väl inte kommanterandet precis.

Kanske är det så att den strypning som skett inte har varit så lyckosam?

Det är nog bättre att ha en positiv, generös och inbjudande attityd tror jag. Låt folk ladda upp fler bilder och lägga fler bilder i poolerna. Eller helst bara en enda kritikpool. Man måste nog finna andra vägar för att stimulera folk till att titta på, värdera och kommentera varandras bilder. Kanske måste man lära sig att leva med relativt få kommentarer. Antingen är bilderna inte så intressanta eller så "kommer de bort" i det stora flödet.

Ibland upplever jag att det gnälls mycket på vilka bilder och "kvaliteten" på de bilder som laddas upp i stor mängd på FS. I ställer för att gnälla tycker jag att man kan anstränga sig och använda de olika sökfunktionerna och kategoriseringen som finns. Då kan man titta på de bilder man vill se och strunta i de andra. Kanske är det så att strypningen av inflödet bottnar i någon slags idé om att man kan styra över innehåll och kvalitet i någon form.

-Varför inte föreslå t.ex att man inte får ladda upp gulliga hundvalpar eller leende småbarn? Bort med alla suddiga och felexponerade bilder. Rena avbildningar är tråkiga, det ska var känsla i bilderna-.
Det var några tankar och uttryck som många medlemmar faktiskt framhävdat i forumen.

Nej, jag är ingen vän av strypning och restriktioner.
 

KGS

Aktiv medlem
Fotosidan är en alldeles utmärkt community på mycket, men just att exponera bilder tycker jag har kommit lite på skam. Har för mej att det förr fanns ett par rader med nyinkomna bilder överst eller nederst på sidan.

Titta t ex på www.modellbilder.se (som i sin tur har väldigt mycket att lära av fotosidan.se) där exponeras de tio senaste bilderna (bildserierna) och klickar du på valfri bild så får du upp ytterligare några av de allra senaste som sedan kan öppnas för kommentering osv.

Även där är inflödet stort och medlemmar blir ibland ledsna för att exponeringen på förstasidan blir alldeles för kort, men på FS är den i princip obefintlig, eller så är det jag som gör "fel", man kanske borde bokmärka "alla nya bilder" o gå den vägen in på FS istället...
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
HDFS) (KGS skrev:
Fotosidan är en alldeles utmärkt community på mycket, men just att exponera bilder tycker jag har kommit lite på skam. Har för mej att det förr fanns ett par rader med nyinkomna bilder överst eller nederst på sidan.

Titta t ex på www.modellbilder.se (som i sin tur har väldigt mycket att lära av fotosidan.se) där exponeras de tio senaste bilderna (bildserierna) och klickar du på valfri bild så får du upp ytterligare några av de allra senaste som sedan kan öppnas för kommentering osv.

Även där är inflödet stort och medlemmar blir ibland ledsna för att exponeringen på förstasidan blir alldeles för kort, men på FS är den i princip obefintlig, eller så är det jag som gör "fel", man kanske borde bokmärka "alla nya bilder" o gå den vägen in på FS istället...
Vi håller med om att fler bilder skall in på framsidan.

Bokmärk alla nya poolbilder länken:

http://www.fotosidan.se/gallery/listpic.htm?days=3&sort=folder2item.ctime+desc&_folders=1&_catsel=1
 

KGS

Aktiv medlem
elmfeldt skrev:
Vi håller med om att fler bilder skall in på framsidan.

Bokmärk alla nya poolbilder länken:

http://www.fotosidan.se/gallery/listpic.htm?days=3&sort=folder2item.ctime+desc&_folders=1&_catsel=1
Det där är en bättre ingång bildmässigt, än förstasidan, helt klart. Jag hamnar dock ofta mitt i en diskussion (via ett mail om nya inlägg) o sen på förstasidan o sen i nya diskussioner osv...

Andra gör säkert helt annorlunda. Det går kanske att se i loggarna hur folk vanligtvis går in på FS?
 

gunnar_berg

Medlem
en tanke bara,

kunde man inte införa någon form av belöning/bonussystem för de medlemmar som är aktiva med att ge kommentarer...

man kan ju tex varje månad drar en vinnare som exempelvis får ett års gratis medlemskap på fotosidan.

/Gunnar
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
JanOlofHärnström skrev:
Jag tror att ni är inne på en farlig väg. Fler restriktioner och "snålhet" bidrar förmodligen till en återhållsam attityd. Det skapar en negativ syn på uppladdning och stimulerar väl inte kommanterandet precis.

Kanske är det så att den strypning som skett inte har varit så lyckosam?

Det är nog bättre att ha en positiv, generös och inbjudande attityd tror jag. Låt folk ladda upp fler bilder och lägga fler bilder i poolerna. Eller helst bara en enda kritikpool. Man måste nog finna andra vägar för att stimulera folk till att titta på, värdera och kommentera varandras bilder. Kanske måste man lära sig att leva med relativt få kommentarer. Antingen är bilderna inte så intressanta eller så "kommer de bort" i det stora flödet.

Ibland upplever jag att det gnälls mycket på vilka bilder och "kvaliteten" på de bilder som laddas upp i stor mängd på FS. I ställer för att gnälla tycker jag att man kan anstränga sig och använda de olika sökfunktionerna och kategoriseringen som finns. Då kan man titta på de bilder man vill se och strunta i de andra. Kanske är det så att strypningen av inflödet bottnar i någon slags idé om att man kan styra över innehåll och kvalitet i någon form.

-Varför inte föreslå t.ex att man inte får ladda upp gulliga hundvalpar eller leende småbarn? Bort med alla suddiga och felexponerade bilder. Rena avbildningar är tråkiga, det ska var känsla i bilderna-.
Det var några tankar och uttryck som många medlemmar faktiskt framhävdat i forumen.

Nej, jag är ingen vän av strypning och restriktioner.
Detta är en enkät för att ta reda på vad folk önskar, så att vi får ett beslutsunderlag.

Jag har full respekt för de åsikter du för fram i citatet och tycker inte att det är något märkligt med en sådan ståndpunkt. Likväl som jag har respekt för att du inte tycker så. Vår uppgift blir att lista ut hur vi smartast jämkar (eller inte).
 

ArtbyRyman

Aktiv medlem
Har nu inte läst alla spalt-CM här men för en gång skull ska jag tycka något om denna hysteri om kommentarer mm..

Är det VERKLIGEN kommentarena som är problemet?
Så vitt jag sett skriver majonäsen ändå bara "Fin bild"...är inte det tillräckligt det?

Vill ju inte vara sån men en helt okänd människa kan ändå inte ge mig den cred jag önskar ...Så då är det ju bara "roligt" att de iaf skriver att den är fin.

Samt frågar jag mig om det är rätt att ex: en 18årig student lägger in bilder i Mycket Erfaren poolen, Fotointresserad from 2004 mf mf..

Ibland tycker jag inte ens själv jag hör hemma där..Men uppfyller ju era kriterier för det.
Jävligt rörigt alltihopa på senare tid....

Är det inte snarare så att det är bildkvaliten som är lidande över alla dessa hundratals skräpbilder vi lägger ut här? Är inte det viktigare än allt kommenterande, kommer inte de samma av Fina bilder?

Skulle ju kunna skriva hundratalet kommentarer till alla denna massa med ?-bilder som finns här. Ex: Släng den, Varför har du tagit denna, den är ju värdelös. osv..men det gör man ju inte =).

Röstar gör jag för 1 kritikbild/3dag ...då hinner den ses och kommenteras om nån nu vill det.Och du blir tvungen att lära dig välja ut en "bra" bild??? Istället för att trycka ut massa mediokra.

Det är ju iaf så att "kompisarna" kommenterar varandra fram och tillbaka..

Kanske det behövs ett intagningsprov om 10-20bilder för varje kritikpool som till Fotohögskolan.
NI red/experter får avgöra om man går in i den poolen eller inte. Ansökan om poolresa en gång i kvartalet.

Då kanske Terje, von Scheele och de andra orka lägga upp lite av sina bilder i en Inspirerande pool för de verkliga proffsen...som vi andra wannabes kan glo på..

Långt blir det..hejs.
 

Arleklint

Aktiv medlem
Jag undrar om denna tanke att strypa inflödet något som tänks vara istället för den uppdelning i intresseområden som talats om, eller är tanken att man skall göra båda förändringarna?

Jag röstade på oförändrat flöde och tror att en uppdelning i intresseområden löser problemet med kommentarer.

Om flödet stryps tror jag risken är stor att många söker sig till andra siter.
 

MrTellus

Aktiv medlem
Hej allihop!

Jag hittade Fotosidan.se 06-07-10 satt och läste både forumet och hemsidan, och fastnade direkt. Det var ju en guldgruva för en nybörjare som mig, har typ lärt mig vart avtryckaren till kameran sitter och springer runt med boken ” Digital Photography for Dummies” i bakfickan när jag fotograferar. Eftersom jag tyckte att sidan var så bra vart jag en betalande medlem (100:) 06-07-12, för det är värt dom pengarna när folk orkar svara på mina dumma frågor i forumet och eventuellt ger mig tips på korten jag lägger upp.

Men nu blir jag lite besviken på diskussionerna som går, angående kommentarerna till bilderna. Jag ger just nu bara kommentarer till bilder som jag tycker är vackra, snygga, söta mm, pga. Att jag är en VÄRDELÖS fotograf så jag kan inte ge tips på vad dom kan göra bättre, så ser jag en bild som i mitt tycke är bra då skriver jag en kommentar och säger det. Men jag ger ingen kritik , det känns inte rätt. Och jag tror att det är flera som känner som mig, så det tror jag är den stora anledningen till att folk ger för lite kommentarer till bilderna.

Nu har jag sett i denna tråd att man vill ha något system för att godkänna kommentarerna som man får, om dom har varit givande eller ej. Så att den som fick godkänt kan ladda upp en ny bild.

Vad är ett givande kommentar? Är det när någon säger att bilden ser fin ut, eller är det en kritik på vad man kan göra bättre? För är det en kritik/tips så är det bara för mig att radera min profil, eftersom jag inte har den kunskapen ännu att ge bra tips eller kritik.

Jag såg i en liknande tråd, där någon tyckte att det inte var några problem med för många bilder, det var bara för många skitbilder, dålig kvalitet så att ingen ville ge en kommentar. Så det måste vara mina bilder han/hon har sett. Eftersom jag ÄR en nybörjare så ser jag det som lite svårt att ta kort som en yrkesfotograf, det var därför jag vart medlem här, för att kunna få lite hjälp med att bli en bättre fotograf.

Nu är jag klar, nu har jag fått framfört mina tankar angående bildkommentarerna. Hoppas att ingen tog illa vid sig, och att ni förstod vad jag menade.
Jag har röstat på 2 bilder per vecka till bildkritikpoolerna

Mvh Magnus Samuelsson
 

evalisen

Aktiv medlem
MrTellus skrev:
Hej allihop!

Jag hittade Fotosidan.se 06-07-10 satt och läste både forumet och hemsidan, och fastnade direkt. Det var ju en guldgruva för en nybörjare som mig, har typ lärt mig vart avtryckaren till kameran sitter och springer runt med boken ” Digital Photography for Dummies” i bakfickan när jag fotograferar. Eftersom jag tyckte att sidan var så bra vart jag en betalande medlem (100:) 06-07-12, för det är värt dom pengarna när folk orkar svara på mina dumma frågor i forumet och eventuellt ger mig tips på korten jag lägger upp.

Men nu blir jag lite besviken på diskussionerna som går, angående kommentarerna till bilderna. Jag ger just nu bara kommentarer till bilder som jag tycker är vackra, snygga, söta mm, pga. Att jag är en VÄRDELÖS fotograf så jag kan inte ge tips på vad dom kan göra bättre, så ser jag en bild som i mitt tycke är bra då skriver jag en kommentar och säger det. Men jag ger ingen kritik , det känns inte rätt. Och jag tror att det är flera som känner som mig, så det tror jag är den stora anledningen till att folk ger för lite kommentarer till bilderna.

Nu har jag sett i denna tråd att man vill ha något system för att godkänna kommentarerna som man får, om dom har varit givande eller ej. Så att den som fick godkänt kan ladda upp en ny bild.

Vad är ett givande kommentar? Är det när någon säger att bilden ser fin ut, eller är det en kritik på vad man kan göra bättre? För är det en kritik/tips så är det bara för mig att radera min profil, eftersom jag inte har den kunskapen ännu att ge bra tips eller kritik.

Jag såg i en liknande tråd, där någon tyckte att det inte var några problem med för många bilder, det var bara för många skitbilder, dålig kvalitet så att ingen ville ge en kommentar. Så det måste vara mina bilder han/hon har sett. Eftersom jag ÄR en nybörjare så ser jag det som lite svårt att ta kort som en yrkesfotograf, det var därför jag vart medlem här, för att kunna få lite hjälp med att bli en bättre fotograf.

Nu är jag klar, nu har jag fått framfört mina tankar angående bildkommentarerna. Hoppas att ingen tog illa vid sig, och att ni förstod vad jag menade.
Jag har röstat på 2 bilder per vecka till bildkritikpoolerna

Mvh Magnus Samuelsson
Hej Magnus!

Jag tror att dom allra flesta uppskattar dina kommentarer hur du än skriver dom.
Jag gör det och jag vet många med mej som gör...
Och om du tycker något borde ändras i en bild, var INTE rädd för att säga det. Jag tror alla vill höra just dina tankar om sin bild. (ja nästan alla ialla fall)
Gå på din egen känsla när du skriver kommentarer, du kommer lära dej mycke under resans gång. :eek:))
 

P-E Claesson

Aktiv medlem
Är jag välkommen på fotosidan?

Ja, mina pengar är det. Men är mina fotografier det då? Det verkar inte så. Det verkar som att man måste ha sjuttielva års erfarenhet och helst en massa utbildning m.m. för att vara värd att visa nått här. Men de som är så JÄDRA bra då? Vad ska de med kritikpolerna till? Är det inte vi som inte vet vad som är en bra bild som behöver responsen från andra? Det är en sjuk diskution när man klagar över att bilderna är tråkiga. Som sagt, är bedömningspoolerna till för oss som behöver vägledning för att lära oss mer eller som kanske behöver få beröm för att överhuvudtaget förstå att man är på rätt väg, eller är det för gräddan som redan vet vad de går för och inte alls behöver hjälp från andra? Andra som dessutom kan vara rena nybörjare om man helt plötsligt börjar ställa krav på att alla ska skriva X antal omdömmen för att få lägga ut nya bilder. Det klagas över kvalitén i kritikpoolerna, men varför ska de etablerade proffsen använda kritikpoolerna för att visa upp sina bilder? Om de vill ha kritik så ska de såklart använda dem, men de kanske inte behöver kritiken längre?


Den första fotosida jag hittade på nätet var Fotomania. Jag reggade mig och började lägga ut bilder. Men det var frustrerande med deras låga ratio och efter ett tag var den första "filmrullen" på 12 bilder full. För att få mer plats måste man tjäna poäng. Det märks när man lägger bilder där, man får alltid komentarer på dem. Problemet som nybörjare är att man dels har focus på sitt eget skapande och att försöka hitta ett eget bildspråk, att försöka förstå vad som tilltalar andra m.m. Vilken typ av kommentarer är man kapabel att komma med när man är grön då? Jo det är ju kommentarerna om "gullig pippi" "fin modell" "mysig solupgång" e.t.c. D.v.s. precis det som man via reglerna blir ibankad att man INTE får skriva (precis som här på FS). Kritiken ska ju vara konstruktiv. Men hur ger jag konstruktiv kritik när jag inte har ordning på alla begrepp? Resultatet på Fotomania är att man lägger ut sina bilder tills det är stopp, sedan har man ingen större orsak att hänga där. Sidan verkar ju inte växa specielt bra heller.

Varför behöver Jag FS? Jag behöver en plats där jag kan få respons för mina bilder. Jag behöver det NU när jag är i lärostadiet, inte när jag blivit proffsfotograf. Även om jag gillar mina bilder så har jag problem med att jag alltid hittar en massa tekniska fel på dem. För mig är det viktigt att få testa bilderna på andra människor för att se om andra människor ser samma saker som mig, om de har tipps eller om de helt enkelt bara gillar bilderna. Utan feedbacken skulle min utveckling gå för sakta och kanske skulle jag ge upp p.g.a överdriven självkritik. Publiceringen i kritikpoolen är just nu en av de viktigaste morötterna för mig att försöka göra bättre bilder. Jag har ett långsiktigt mål, men på vägen dit är kritikpoolerna verkligen ett bra instrument både för min utvecklings skull och som en kortsiktig motivation.

Begränsas möjligheterna med kritikpoolerna så minskas hela vitsen med att vara med här. Det kan väl inte vara meningen?

Nej, låt oss inte få försämrade möjlighet till respons. Å varför inte göra det rena berömet legalt? Så att alla kan berätta vad de tycker om en bild även om de inte i tekniska ordalag kan förklara varför? Man kan faktiskt gilla saker utan att man förstår dem, och för mig så är det värdefult att veta om folk gillar mitt foto även om de är dåliga på att förklara varför.

Nu är det ju inte så ovanligt med o-konstruktivt beröm, men vissa här irriteras ju väldigt på det, och det är väl därför man som oerfaren INTE kommenterar. Man saknar sakkunskap och känner sig inte välkommen eller ens tillåten att kommentera på den nivå man klarar av.

Nä, tvinga inte fram kommentarer, och börja för sjutton INTE att kvalitéklassa dem! Gör tvärtom istället och låt folk få vara opretantiösa och okonstruktiva så de vågar börja kommentera. Undantaget är väl rent ELAKA kommentarer. De försigkommer väl mest i erfarenpoolen, där vissa verkar tolka hård kritik som att man kan vara spydig och oförskämd mot varandra. Vid hårdare kritik kan man höja kraven på saklighet och konstruktivitet.

Att ni ens funderar över att strypa inflödet på bilder måste ju betyda att ni anser att många av dagens bilder inte hör hemma här. Vilka är det som ska bort då?

Är det mina bilder? Är jag en av dem som måste "strypas"? Kommer jag nånsin att platsa här? Är jag ens välkommen här? Varför ska jag betala pengar om jag inte är välkommen med mina bilder?

Varför fota överhuvudtaget?

Så tänker jag när jag ser era funderingar på att strypa inflödet.

Hur många procent av Fotosidans medlemmar lägger regelbundet ut bilder till bedömning? Är det verkligen en STRYPNING av flödet vi ska efterstäva? Vore det inte bättre om fler vågade visa sina alster?
 

Grönbeck

Aktiv medlem
Jag tror inte att en strypning av inflödet till kritikpooler är rätt väg att gå. Jag tror snarare att, i stil med vad Janne Arleklint säger, den rätta vägen vore att stimulera kommenterandet genom att väcka intresset för det. Intressestyrning av någon form, att på något sätt styra in folk mot deras intresseområden och göra det roligt att titta på bilder. Det skulle skapa ett större intresse för att också kommentera dem.

Bara en sådan sak som att få in fler bilder direkt på förstasidan, den är som redan nämnts på tok för textbaserad. Man leds in i forum och i artiklar, men inte till bilderna. Genom att exponera bilder i större utsträckning skulle kanske intresset för att se på bilderna stimuleras, hand i hand med det intresset skulle antagligen intresset för att kommentera gå.

Att stimulera kommenterandet genom att erbjuda bonusar för många kommentarer, eller locka med högre uppladdningsfrekvens för många skrivna kommentarer skulle ofelbart leda till en markant ökning av antalet kommentarer. Men denna ökning skulle bestå i kommentarer som är totalt meningslösa för samtliga inblandade, i jakten på många kommentarer skulle det vara för lätt att bara pumpa ut meningslösheter. Att betygsätta kommentarer skulle heller inte leda till något bra, människor är i grund och botten ganska barnsliga och jag tror tyvärr att alltför många människor skulle "tummen ner" för en kommentar som påpekar brister i deras fotograferande... Om det idag klagas på för mycket "medhårskommenterande" så är det ändå ingenting mot vad som skulle bli fallet om den stora massan ansåg det lättare att få "tumme upp" för en kommentar som berömmer fotografen... Att kräva av samtliga medlemmar att man alltid tänker konstruktivt och "ge ett ärligt betyg om kommentaren varit givande" går inte, det räcker med en felmarginal på kanske 10% som inte följer reglerna så faller hela idén... Premiera inte "spam"...

Behåll som idag med kritikpoolerna (fast gå tillbaka till bara en pool för kritikbilder) och försök styra in besökarna/medlemmarna på att titta på bilder istället för att läsa textmassor!
 

alf109

Aktiv medlem
Något radikalt måste göras, det är helt klart. Personligen tycker jag 2 bilder per vecka i kritikpolerna borde vara ganska lagom. Men då måste även någon form av begränsning införas i intressegrupperna, annars kommer en stor del av bilderna förmodligen hamna där. Ser sådana tendenser redan i tex gatufoto polen. Allternativt att polvärden är stenhård och kastar ut bilder som inte hör hemma där.
 

Arleklint

Aktiv medlem
Detta med mer bilder som stimulans på första sidan tycker jag är bra, men jag vill minnas att även denna sida en gång i tiden var försedd med bilder. Där borde finnas möjlighet att leda in folk till bilder med hjälp av bilder.
 

Kalle_B

Aktiv medlem
Alltså... jag tror att alla har fel utom jag.. ;)

Jag har en lösning som smäller 20 flugor i en smäll...

Det jag tror är grundproblemet är självkritik.

Man måste fråga sig varför folk lägger upp bilder på Fotosidan. Jag tycker mig se att folk lägger upp bilder på Fotosidan som dom tyker är riktigt bra, dom är stolta och vill visa upp sina alster.

Dom är egentligen inte ute efter kritik, dom är ute efter beröm och nekräftelse.

Detta leder till:

*Dom blir sårade ledsna när dom får negativ kritik eller hjälpande kritik.

*Rutinerade fotografer struntar helt i bilden, dom tittar tom kasnke inte ens på den.

*Kritik/beröm uteblir

*Fotografer samlar på sig massa irritation över stort inflöde av "skitbilder" och lösningar måste åtagärdas fortare än kvickt innan domedagen drabbbar oss

*Nya fotografer fattar inte varför dom inte får kritik eller ens en kommentar och dom utvecklas kanske inte riktigt i den takt dom borde kunna.

Så... slutklämmen är att innan medlemmarna förstår vad fotosidan är till för och inte bara lägger upp "fina" bilder till beskådan så komemr alla lösningar att fatalt misslyckas.

Däremot, Den dagen då medlemmarna förstår vilken resurs fotosidan kan vara genom att lägga upp bilder dom genuint vill få hjälp med och få kritik på förbättring, den dagen komemr allt funka mycket bättre!

Jag har personligen lagt ut bilder jag tyckt varit fina, men jag har ofta skrivit tom uttryckligen vad jag vill få bedömt med mina bilder...

Parantes: jag tycker det generellt skrivs på tok för lite om bilden vid uppläggandet... utan vetskapen om hur fotografen tänkt eller gjort är det också svårt att kritisera på ett bra sätt... plus att info om en bild äralltid trelig läsning!
 

Photocon

Aktiv medlem
Tanken är god, MEN...

...jag tror det är bäst att behålla det i nuvarande form. 1 bild per vecka ger mig känslan av att grejen skulle dö "svältdöden". Kanske skulle det räcka med en allmän rekommendation att vara lite mer återhållsam till medlemmarna. Nya medlemmar, isynnerhet nybörjare som är på väg att bli verkliga entusiaster bubblar ofta över i sin kreativitet och behöver få feedback på det de gör. Men ssv: rekommendation om viss återhållsamhet (kollektivt medlemsansvar) och ingen gränssättning. Skulle bildfloden ändå öka så är det läge för att ta upp diskussionen igen.
 

Kalle_B

Aktiv medlem
...fortsättnig från förra inlägget...

Jag tror därför att lösningar om begränsat inflöde har föga effekt...

Man måste skaka om fotosidan rejält och slå in i skallen på folk vad fotosidan är till för. Annars kommer det förbli en site där irritation blommar upp regelbundet och bilderna väller in med enda målet att få visa upp sin söta hund. För man lägger inte upp sin söta hund på en sönder frätt bild av en blixt från 1 meter föratt få kritik, utan man gördet för att man har 0 självdistans och man är enbart ute efter att få dela med sig av världens sötaste hund. Det är där problemet ligger.
 

ulricahdesign

Aktiv medlem
Men Kalle.. om jag har kämpat med en bild som jag fått till på det sätt jag tidigare fått kritik på och hjälp till förbättring.. menar du att jag då inte får visa den här på FS för att få någon form av bekräftelse på att jag lyckats?

Ja, då kan i alla fall jag lämna Fotosidan direkt, trist nog.. för jag tycker det är väldigt trevligt att vistas här.. men jag börjar också mer och mer förstå att såna nybörjare som jag inte platsar här med mina blommor och landskapsbilder.
 

Grönbeck

Aktiv medlem
Bexelius har en poäng i det han skriver om syftet med Fotosidan kontra syftet många medlemmar har. Om Fotosidan försökte poängtera lite kraftigare vad som är tänkt med att upplåta serverutrymme för folks bilder kanske man kunde komma ett litet steg på vägen mot ett lite mindre flöde?

En liten idé: istället för att premiera många skrivna kommentarer (vilket skulle leda till ovan beskrivna problem med meningslösheter) så kunde man premiera bildtittande.

Använd förstasidan som ett ställe att visa upp långt fler bilder än vad som görs idag. Koncentrera förstasidans bildvisning till en lista som avgörs av vilken placering medlemmarna har (med undantag för Bildväljare och Våra Favoriter som jag tycker är lysande!) har på en lista. Mät hur vi medlemmar ser på bilder och låt de personer som tittar på flest bilder få bäst placering på förstasidan.

Exempel:
Svensson har på en vecka tittat på 453 bilder och är bäst på Fotosidan. Svenssons bilder blir därför bäst visade på förstasidan (vilken bild som visas slumpas fram från Svenssons album).
Johansson har under samma period tittat på 429 bilder och kommer tvåa, och får följdaktligen näst bäst exponering på förstasidan.

Kläm i ordentligt med många bilder på förstasidan så att många aktiva bildtittare får exponering/lön för mödan.

Givetvis finns risken för att man snabbt och lätt klickar på en jäkla massa bilder från någon sökning, för att få bra ranking. Men det kan man komma runt genom att inte räkna bildvisningar som sker snabbare än med exempelvis två minuters mellanrum (hemlighåll det exakta tidsintervallet), kanske kan få folk att stanna till och faktiskt titta på bilderna när de håller på. För jag tror att om folk tittar mer på bilder än de läser i forum så kommer de till slut också att kommentera mer när de ändå är inne och tittar. Ser man många bilder blir liksom lusten att också ge feedback större...
 
ANNONS