Annons

Hur tar jag bra bandybilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas G

Aktiv medlem
Hej!
Har fått i uppdrag att foto bandy (utomhus) i vinter och behöver tips på inställningar, har prövat att fota försäsongen men inte riktigt fått till de.
Min utrustning är:
*Nikon D80
*Sigma 70-200mm f/2.8 APO EX HSM
*enbensstativ

De jag behöver är tips om inställningar, då menar jag allt från iso, slutartid, bländare och focus område etc.

Länk till sidan där bilderna ska hamna:
http://kisbandy.blogg.se/

Tacksam för alla svar!
Mvh Jonas Gustavsson
 

HenkeHero

Aktiv medlem
Om det inte är mitt på dagen utan i planens mörka belysning kommer du behöva högsta möjliga ISO o bländare 2.8 för att få till något så när skapliga tider. Fokusen ska du så klart ha på följande och vilken fokuspunkt/punkter får du testa dig fram till vad du trivs med. Testa o köra bara på mittersta, kan vara lite knepigt men blir bra om du lyckas följa rätt spelare.
 

d-one

Aktiv medlem
Hej!
Har fått i uppdrag att foto bandy (utomhus) i vinter och behöver tips på inställningar, har prövat att fota försäsongen men inte riktigt fått till de.
Min utrustning är:
*Nikon D80
*Sigma 70-200mm f/2.8 APO EX HSM
*enbensstativ

De jag behöver är tips om inställningar, då menar jag allt från iso, slutartid, bländare och focus område etc.

Länk till sidan där bilderna ska hamna:
http://kisbandy.blogg.se/

Tacksam för alla svar!
Mvh Jonas Gustavsson
Följande autofokus hellst på mittpunkten

Kvälltid: Manuellt läge, ISO 1600, bländare 2,8 och en slutartid på runt 1/300-800.

Dagtid: Samma som kvällstid men med lägre ISO!
 

Jonas G

Aktiv medlem
Tack snälla för snabba svar!
Då är de bara ut och köra.

Finns de något mer att tillägga så uppskattar jag mer tips.

Mvh Jonas
 

ThomK

Avslutat medlemskap
Bandy

Ja du Jonas, du har åtagit dej ett uppdrag som du tydligen inte vet något om, varesig bandy eller fotografering.

Om du tror att du med hjälp korta rekommendationer vad beträffar optik, fokuseringspunkt eller Iso-inställning kan leva upp till ställda förväntningar, så är det bara och gratulera.

Du borde ha skaffat dig egna erfarenheter och kunskaper innan du accepterade uppdraget.
/ ThomK..
 

Fiskfan

Aktiv medlem
Ut och öva, fota träningar och vad som helst. Helst samma tid på dygnet som matcherna kommer vara så du kan öva i samma ljus.

Ta dig tid att lära dig spelet, var du vill placera dig och vilka vinklar du vill stå i. Jag står gärna i hörn och rör mig vid hörnor åt olika håll beroende på om jag vill fota målvakten eller laget som kanske gör mål....

Efter match är inte bildtagningen slut, det jag säljer rätt ofta är bilder på förlorande lag som inte ser så glada ut...

Sedan fotar jag ibland med fokus på tränare och spelare som sitter på bänken en stund. När dom är tokvarma i kylan så ryker det av dom, kan bli rätt roliga bilder...

Själv kör jag olika inställningar på olika ställen:
Edsbyns Arena (Dina Arena), ISO 800, 1/400 (oftast) och 2.8
Västerås (ABB Arena) - Bättre ljus, samma ISO ofta och lite snabbare slutartider.
Broberg (Söderhamn) - Ett fantastiskt gult ljus som gör att jag fåt mekka endel och beroende på tid på dygnet har jag olika inställningar.
Bollnäs - Bra belysning, bättre slutartider och lägre ISO.

Läs Martin Henrikssons blogg om detta, det är ett bra tips! Han finns här på fotosidan...

/Erik
 

Jonas G

Aktiv medlem
Thomas Karlsten du var väl en riktig tjurkuk!
Förstår väl mycket väl att jag inte blir något proffs av att få hjälp av snälla människor med inställningar, men bra tips som jag har fått ger mig åtminstånde lite kött på benen.
Vad beträffar mitt intresse eller kunnande om bandy förstår jag inte att du kan kommentera.
Har du inga vettiga tips att ge kan du lika gärna vara tyst!
Jag är en nybörjare på foto som behöver hjälp, ska jag då inte få fråga några som verkligen kan och är intresserade av foto utan en massa dryga och stöddiga kommentarer?

Tack till alla er som åtminstånde försöker ge mig goda tips.

Mvh Jonas
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Hej!
Har fått i uppdrag att foto bandy (utomhus) i vinter och behöver tips på inställningar, har prövat att fota försäsongen men inte riktigt fått till de.
Min utrustning är:
*Nikon D80
*Sigma 70-200mm f/2.8 APO EX HSM
*enbensstativ

De jag behöver är tips om inställningar, då menar jag allt från iso, slutartid, bländare och focus område etc.

Länk till sidan där bilderna ska hamna:
http://kisbandy.blogg.se/

Tacksam för alla svar!
Mvh Jonas Gustavsson
Lycka till!

Bandy är nog bland det svåraste i idrottsväg man kan ägna sig åt att fotografera tror i alla fall jag. Det går ruskigt snabbt och planen är bra mycket större än i hockey. Bollen går knappt att se (förrän det är för sent och den redan ligger i målet). Dessutom är det inte sällan mörkt och snöar för bandy spelar man fortfarande nästan alltid utomhus (dock ej i Edsbyn och på några andra undantagsplatser). Det är lika långt mellan publiken på läktaren som mellan spelarna på isen för bandy är verkligen ingen publiksport annat än på Studenternas i Uppsala när det spelas final och i Ryssland förstås. Publiken är dessutom ofta mer intresserade av sina bandyportföljer än matchen eftersom det ändå inte går att se bollen.

Jag var för längesedan på ett seminarium då en kille från Microsoft skulle presentera nya funktioner i Excel och Word på Office i Linköping. När han hållit på en kvart reste sig en kille och sade med hög röst: "Det här är ta mej faaan sämre än en bandymatch"! Det sammanfattar för mig hur många ser på den sporten. Bandyn behöver all hjälp den kan få, åtminstone utanför Hälsingland, där den den lever sitt eget liv och får sin speciella näring i de bandyderbyn som blivit en modern katalysator för gamla byslagsmålstraditioner.

Synd att bandyn inte riktigt når ut på platser som saknar Hälsinglands och Gävleborgs läns speciella kulturella förutsättningar, för det är annars något av det roligaste som finns att spela.
 

jdandanell

Aktiv medlem
Lycka till!

Bandy är nog bland det svåraste i idrottsväg man kan ägna sig åt att fotografera tror i alla fall jag. Det går ruskigt snabbt och planen är bra mycket större än i hockey. Bollen går knappt att se (förrän det är för sent och den redan ligger i målet). Dessutom är det inte sällan mörkt och snöar för bandy spelar man fortfarande nästan alltid utomhus (dock ej i Edsbyn och på några andra undantagsplatser). Det är lika långt mellan publiken på läktaren som mellan spelarna på isen för bandy är verkligen ingen publiksport annat än på Studenternas i Uppsala när det spelas final och i Ryssland förstås. Publiken är dessutom ofta mer intresserade av sina bandyportföljer än matchen eftersom det ändå inte går att se bollen.

Jag var för längesedan på ett seminarium då en kille från Microsoft skulle presentera nya funktioner i Excel och Word på Office i Linköping. När han hållit på en kvart reste sig en kille och sade med hög röst: "Det här är ta mej faaan sämre än en bandymatch"! Det sammanfattar för mig hur många ser på den sporten. Bandyn behöver all hjälp den kan få, åtminstone utanför Hälsingland, där den den lever sitt eget liv och får sin speciella näring i de bandyderbyn som blivit en modern katalysator för gamla byslagsmålstraditioner.

Synd att bandyn inte riktigt når ut på platser som saknar Hälsinglands och Gävleborgs läns speciella kulturella förutsättningar, för det är annars något av det roligaste som finns att spela.
Kan bara hålla med att bandy är otroligt svårt att fotografera. Det går fort och de spelar över en stor plan. Ljuset är ofta ruggigt dåligt och t.ex. på Slättbergbanan i Trollhättan fick jag knappt användbara bilder på iso-3200 bländare 2.8 och en slutartid på 1/320s med min D300. Nästan löjligt svårt under sådana förutsättningar och det var bara tur att det inte kom snö också...

Dock en kul erfarenhet och jag hoppas att det gick bra för trådstartaren på sitt uppdrag. Bilden nedan visar duktiga Alexander Mayborn i Sirius som gjorde tre mål igår.
 

Bilagor

Fiskfan

Aktiv medlem
Kan tillägga i dialogen att Västerås arena (ABB Arena) är bättre än Edsbyns Dina Arena....

Nedan en bild från Västerås - Bollnäs för några dagar sedan.
 

Bilagor

Andreas S Eriksson

Aktiv medlem
Ja du Jonas, du har åtagit dej ett uppdrag som du tydligen inte vet något om, varesig bandy eller fotografering.

Om du tror att du med hjälp korta rekommendationer vad beträffar optik, fokuseringspunkt eller Iso-inställning kan leva upp till ställda förväntningar, så är det bara och gratulera.

Du borde ha skaffat dig egna erfarenheter och kunskaper innan du accepterade uppdraget.
/ ThomK..
Tråkig inställning
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Kan bara hålla med att bandy är otroligt svårt att fotografera. Det går fort och de spelar över en stor plan. Ljuset är ofta ruggigt dåligt och t.ex. på Slättbergbanan i Trollhättan fick jag knappt användbara bilder på iso-3200 bländare 2.8 och en slutartid på 1/320s med min D300. Nästan löjligt svårt under sådana förutsättningar och det var bara tur att det inte kom snö också...

Dock en kul erfarenhet och jag hoppas att det gick bra för trådstartaren på sitt uppdrag. Bilden nedan visar duktiga Alexander Mayborn i Sirius som gjorde tre mål igår.
Fin bild trots förutsättningarna! Till och med bollen är ju med!
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Kan tillägga i dialogen att Västerås arena (ABB Arena) är bättre än Edsbyns Dina Arena....

Nedan en bild från Västerås - Bollnäs för några dagar sedan.
Västerås är faktiskt en riktig idrottsstad. Pluggade där på 60-talet ett par år. Skitkul på Rocklundahallen med den mest enögda hockeypublik jag upplevt. Så fort en hemmalirare åkte på en tryckare ställde sig hela hallen upp och vrålade:"buse, buse". Sedan följde man upp med:"12:an var det, 12:an var det", så dommaren inte skulle ha en chans att missa vem man ville ha utvisad. Allt på tung gnällbältesdialekt. Lysande underhållning!
 

tormig

Aktiv medlem
Ni glömmer det viktigaste, varma kläder och bra skor behövs om man alls skall överleva! Var på Zinkensdamm för några år sedan. Tyckte inte det var så kallt, trodde jag hade varma skor. Gav upp efter en halvlek när jag inte kände mina tår längre. Och inte såg jag den förbannade bollen heller.
 
ANNONS