Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus E-PL2 testad

Produkter
(logga in för att koppla)

.Z.

Aktiv medlem
Okej får nog ta och åka till mediamarkt någon dag och känna på båda två och kanske kolla på e-pl1 också. Så man får det som känns bäst att hålla i.
Svårt att hålla isär modellerna :) E-PL1 är ganska så plastig, sådär kvalitetskänsla. Pl2 är bättre. E-P1 som jag har är underbar i kvalitetskänsla, så även e-P2 men den är väl så dyr...
 

zhapp

Aktiv medlem
Var på mediamarkt idag och kolla på alla modellerna och den jag tyckte kändes bäst och ser snyggast ut var ju lätt e-pl2, dock så är ju e-pl1 väldigt billig i nuläget men har ju hört att skärmen inte skall vara så bra samt att den bara går upp till 1/2000 sec. Lite offtopic men någon kanske vet hur mycket det går på, på frakt om man köper saker på cameranu.nl ?

knight palm: ser ju urläcker ut, har sett många olika "pimps" gillar speciellt de som gjort hela kameran med läder runt sig på e-p1/ e-p2
 

HNormark

Aktiv medlem
Kul att få se E-PL2 "pimpad". :) Jag tycker att E-P1 är snyggast, men att E-PL2 också är ganska fin.

Har varit ute och fotat en hel del de senaste dagarna och gillar kameran mer ju mer jag använder den. Så skönt att inte alltid behöva bära omkring på 5D och ändå blir nöjd med bilderna när jag kommer hem och ser dem på datorn!
 

jwalck

Medlem
Jag köpte en E-PL2 när jag var ute och reste senaste månaderna, mycket nöjd med den. Menyerna kan anpassas till väldigt stor grad så att få alla funktioner precis där fingrarna hamnar naturligt var inte svårt för mig. E-P1 och PL1 ska ha klart enklare skärmar, och E-P1 har inte support för elektroniska sökaren så där får man leva med skärmen. E-P2 är som flera kommenterat rätt mycket dyrare.

En extra poäng mot andra Olympus m4/3 är Penpal PP-1. Med kit-objektivet eller ännu bättre en pannkaka är kameran liten nog att nästan alltid ha med sig, att ladda upp bilderna (även om det är i sänkt upplösning för att det inte ska ta för lång tid) via telefonen ger ett alternativ väldigt många snäpp över mobilkameror. Jag har en Penpal på beställning så ingen praktisk erfarenhet än, borde ha den i början på nästa vecka.
 

MattiasBredberg

Aktiv medlem
Citerar mig själv här. :) Har kommit på hur man ändrar bländare utan att behöva snurra på hjulet. Toppen! Tryck på överkanten av hjulet. Då kan man ändra bländare genom att trycka pil upp och ned.


Ett annat tips: Det går att göra AF-fokuseringsrutan mycket mindre, vilket underlättar fokus vid vissa typer av motiv. Efter att man har satt upp det en gång går det fort att byta mellan liten och normal ruta i fortsättningen. Så här gör man:

Tryck på förstoringsglaset.
Tryck på Info.
Nu står det 7x i det nedre vänstra hörnet.
Tryck pil upp tills det står 14x.
Tryck OK.
Nu kan du flytta omkring fokusrutan med pilarna. Jag har min i mitten som standard.
Tryck OK igen.

När det här väl är uppsatt får du fram den lilla AF-rutan genom att trycka en gång på förstoringsglaset, och byter till den vanliga större rutan genom att trycka OK.
Riktigt bra tips, det lönar sig visst att leta på forumet, även om jag faktiskt sökte info om bilxtar till m43...
 
ANNONS