Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken el vilken optik som du väljer helst o. fotograferar mest med?

Produkter
(logga in för att koppla)

tender7

Aktiv medlem
Hej Skogsbaronen- gillar ditt radikala beslut!

EF300/4L och EF1,4xII.

Har sålt all annan optik, för jag använde enbart ovanstående =)
Hej Skogsbaronen- gillar ditt radikala beslut! Finner tanken om bara ett eller ett fåtal objektiv vara god ur kreativitetssynpunkt!
Har man ett objektiv med två brännvidder halvtvingas man till att utnyttja optiken optimalt och på det mest kreativa sättet! Det kanske hjälper till att finna nya "vägar" att nå ditt bildmålsättning!
Kanske fotograferar man även mera koncentrerat och så blir riktigt god "vän" och väl inlärd på just den specifika optiken/kamera kombinationen just den valda brännvidden ifråga som man sedan kan allteftersom lära sig att än mera mästerligt hantera för att utveckla den egna bildproduktionen och resultatet!

Det är intressant att notera att ett flertal som svarat inom trådens frågeställning, faktiskt väljer företrädesvis primes som förstahandsval! Det kan nog förmodligen bidra till ett smidigare och kvalitativt mera kreativt fotograferande!

Tack för ditt inlägg Skogsbaronen!
(Tittade in hos dig på din sida här och kan konstatera att du har riktigt högklassiga och mycket sevärda bilder på din sida!

Må fortsatt riktigt väl!

Vänliga hälsningar

//Carl
 

Candersson

Aktiv medlem
Vad som används/plockas med, beror helt på situationen.
Enkelt - men det var ju inte det svaret du ville ha :)

Jag har oftast 24-105/4 på 1D4. Jag gillar resultatet och flexibiliteten. Sen sitter i princip 85/1.2 fast på 5D2 huset. Vad som därefter plockas med varierar.

Visst finns det objektiv i lådan som används betydligt mindre än andra. Men samtidigt kan de vara nog så viktiga att ha tillgång till...
 

nalle9

Aktiv medlem
Jo, alltså 24-70 sitter ju oftast på, och är mest anvädbar för det jag fotar. Men roligast och vackrast blir det med 85:an.
 

atotowi

Aktiv medlem
På IR-konverterad 5D sitter nåstan alltid 17-40/4L (och ibland 24-105/4L).
På 5D allt mellan 17 och 600mm beroende på fototillfälle. Favoriter 100/2,8 Macro, MP-E 65, 180 Macro, 300/2,8. Troligen 180 Macro montrat när jag går ut....
Senast var det 100-400L enbart.
 

Anjou

Aktiv medlem
Jag har två favoriter för den privata fotograferingen och det är 50/1.4 och 85/1.2.
50/1.4 för det smidiga formatet och skärpan. 85/1.2 kommer bara på andra plats, tyvärr, eftersom det verkligen är ett magiskt objektiv. Men vikten gör att jag ibland drar mig för att ha den hängandes över axeln till vardags.

I mitt arbete använder jag främst 16-35/2.8 eller 24-105/4 för att de är så flexibla och passar mina vanligaste fotouppdrag (reportage i verkstads- och industrimiljö). Men även här kommer de fasta objektiven fram ibland för bildkvalitens skull.

Det objektiv som jag använder minst är 200/2.8. Vet inte riktigt varför jag köpte det. Jag får ha som mål att prova det lite mer – skärpan och kvaliten är riktigt bra.

/ K
 

T.Risberg

Aktiv medlem
På IR-konverterad 5D sitter nåstan alltid 17-40/4L (och ibland 24-105/4L).
På 5D allt mellan 17 och 600mm beroende på fototillfälle. Favoriter 100/2,8 Macro, MP-E 65, 180 Macro, 300/2,8. Troligen 180 Macro montrat när jag går ut....
Senast var det 100-400L enbart.
Vad är en IR konverterad 5D ?

På min 5DII sitter alltid mitt 28-300. Å på 7D för det mesta 100-400.

ThomasR
 

spotmatic

Aktiv medlem
I mitt fall när jag kollar metadatan. Så är det helt klart ef 24-70/2,8 L. som har levererat mest bilder. Sedan kommer ef 400/5,6 L och ef 35/2
 

HNormark

Aktiv medlem
Kul och intressant tråd!

Jag är inte så originell, märker jag. :) Min absolut mest använda kombination är 5D + 35/1.4L. Skaffade det 2008 och det har varit favoriten ända sen dess. När det dyker upp nåt jag vill fota är det sällan som 35mm inte passar perfekt.

Ganska ofta tar jag dock med lilla kompaktkameran S95 som komplement. Det är sällan jag behöver använda den för att brännvidden på 35L inte passar, utan det är t.ex. till detaljbilder i krångliga vinklar, när jag vill ta bild på nåt udda mitt bland folk och är för generad för att ta fram stora kameran, lite gatufoto och så funkar den fint för kvällsbilder med den minsta Gorillapoden. (Jag är oftast för lat för att ta med stativ till stora kameran.) Överlag tycker jag att bildkvaliteten blir förvånande bra.

Jag byter nästan aldrig objektiv när jag är ute, men det betyder inte att jag alltid använder samma.
 

Hannuse

Aktiv medlem
Har två favoriter, 135/2.0L och 180/3.5L Macro.
135:an för sin snabba autofokus och enastående skärpa, samt 180:an för ett bra arbetsavstånd när jag ska smyga i gräset med insekter i siktet.
/Tobias
 

Åland

Aktiv medlem
Nästan alltid 24-105 för planlöst knäppande. Jag gillar flexibiliteten, möjligheten att ändra perspektiv etc. Jag behöver knappast förklara.. Kvaliteten duger gott för "vanliga" bilder.

Vid projekt är det ju annat som gäller. Behöver inte heller förklaras här.

Mitt 100 mm makro klibbar dock snart ihop. Jag har väl tagit 100 bilder med det. För kort eller för långt, sällan lagom.. Tycker jag då. Borde ta mig i kragen och leka med det..

//Johan
 

conman

Aktiv medlem
Pa min 40D sitter i
70% ett 17-55 2,8
20% ett 70-200 4
10% ett 50 1,8

Tva övriga objektiv jag har är mer dammsamlare i hyllan och det är ett macro 90mm 2,8 och ett vidvinkel 10-20mm. Har svart att göra mig av med objektiv da jag har känslan att jag kanske nagon gang kommer att börja använda dem mer.........

Köper förmodligen ett nytt kamerahus ikväll men eftersom crop faktorn kommer att vara densamma utgar jag ifran att jag kommer att använda de gamal vanliga objektiven.

/Conny
 

control87th

Aktiv medlem
Jag har:
70-300 4-5.6 L IS USM
85 1.8 USM
50 1.8

Över 90% av mina foton är med 70-300 bara för att den ger så bra bilder. 85an använder jag framförallt i dåligt ljus.

Vad jag hoppas på, är att det kommer ett 24-70/2.8 L IS USM. Om det kommer ett sådant så lär det bli mitt mest änvända objektiv. Kanske ger jag upp och köper det nuvarande utan IS när plånboken tillåter....
 

tender7

Aktiv medlem
- Finns det rykten om att Canon gör en ny EF 24-70 f/2.8L med IS?

Jag har:
70-300 4-5.6 L IS USM
85 1.8 USM
50 1.8

Över 90% av mina foton är med 70-300 bara för att den ger så bra bilder. 85an använder jag framförallt i dåligt ljus.

Vad jag hoppas på, är att det kommer ett 24-70/2.8 L IS USM. Om det kommer ett sådant så lär det bli mitt mest änvända objektiv. Kanske ger jag upp och köper det nuvarande utan IS när plånboken tillåter....
Hej control87th!
Riktigt intressant att du använder telezoomen till mer än nittio procent!

Jag undrar om du eller någon annan här hört om det finns planer hos Canon att erbjuda en EF 24-70 f/2.8L med IS av den nyaste 4-stegsvarianten - ja det vore en intressant nyhet att ta ställning till!

Tack till alla som svarat här och lämnat intressanta uppgifter om användning och val av den mest använda brännvidden/objektivet!

Må väl och passar på att önska alla en riktigt skön kommande helg!

Vänliga hälsningar

//Carl
 
ANNONS