Annons

Vilken el vilken optik som du väljer helst o. fotograferar mest med?

Produkter
(logga in för att koppla)

tender7

Aktiv medlem
Hej alla initierade fotografer här på FS - om det är OK så skulle jag vara intresserad av att veta vilket objektiv i er samling som ni helst och faktiskt fotograferar med?

Det känns som en enkel enkät och lite statistik - men min tanke var att jag kanske kunde börja sälja av delar av min utrustning då det känns att vissa objektiv jag införskaffat bara känns som om "det är bra att ha utifall att...."!

Så det vore jättekul att ta del av vilket objektiv som känns bäst för er och till vilka motivområden ni väljer just denna brännvidd/zoom-omfång när ni ger er ut får att fotografera - för fotografiets skull så att säga?

Dvs. vilken/vilka optik väljer du allra allra helst när du ger dig ut på din fotoexkursion och som du sedan verkligen fotograferar mest med?

Frågan blev aktuell för mig genom att jag upptäckte att jag har några objektiv som jag väldig väldigt sällan verkligen ANVÄNDER mig av och som ibland följer med i fotoväskan utifall att de skulle behövas!

  • Och hur gillar ni friheten att byta objektiv? Gör ni frekventa objektiv byten? Eller är det ett favorit objektiv som mestadels kommer till användning? Här kanske bekvämligheten spelar en roll!
(Jag märker att jag tenderar att grotta in mig på ett objektiv i första hand och att försöka utforska just dess möjligheter - och byter inte särskilt ofta - även om jag släpar med mig ett antal olika när jag ger mig ut för att fotografera!)

(En rolig händelse är givetvis att få ett utrustningstillskott som kan bredda fotograferingsmöjligheterna! Dessutom så kan ett nytt objektiv tillföra förnyat fotointresse och ge inspiration (och kanske lite transpiration därtill ;-)) att prova något helt nytt som man inte tidigare kunnat!)​

Om du känner för att skriva lite om dina objektiv val - så skulle vi tillsammans kanske kunna samtala lite kring detta och kanske även ge varandra lite praktiska foto-tips!

Må väl och fånga det sköna Ljuset!


Vänliga hälsningar

//Carl
 

hlse

Aktiv medlem
Hej,
det är två gluggar jag använder mest. Det suveräna 24-105 4.0L ( till porträtt ) och sen det som används mest är ett Sigma 18-200 OS. Skulle tro att 95% av alla mina bilder är tagna med kombinationen 40D och Sigman. Det har klagats en del på de här långzoomarna om att de har medioker optik men i mitt fall så skulle jag vilja säga att jag i så fall fått tag på ett bra exemplar för jag skäms verkligen inte för mina bilder.
http://www.fotosidan.se/blogs/hlse/index.htm

Så det finns ett par gluggar i min samling som inte används speciellt mycket. Och då framförallt kit-objektivet som kom med min 400D. Det får ligga och samla damm i väskan. Sen även ett billigt Tamron 70-300. Ett köp jag ångrar lite då det är för långsamt i fokusen och annat. Det känns som man fotar i utrarapid när man använder det. Men det var billigt och man får vad man betalar för.

Nästa investering kommer att bli en riktig vidvinkel. Vilket det blir har jag inte bestämt än. Här kanske man kan få tips och råd. Vilket som vinjetterar minst med bra skärpa. Är lite inne på ett Tokina ...
 

jane-doe

Aktiv medlem
Mina objektiv kombinationer som används mest är Canon 24-70 på min 5D eftersom att jag gillar det omfånget mest på den.

Använder Canon 100-400 på min 50D som används vid fotbollsfoto när min dotter spelar fotboll, slänger även på mitt Tokina 11-16 när jag vill ha lite vidvinkel på 50D ibland.
 

bengt-re

Aktiv medlem
Canon EF 100 f/2.8 L USM IS MACRO på en 5D mkII. Sitter alltid på om jag inte har planerat något annat.

På 40D så sitter EF 70-200 f/4 L USM nästan alltid på.
 

vaktmästaren

Aktiv medlem
När jag går ut för att fota är min 7D alltid laddad med EF 24-70/2,8 L på kameran. I "slingen" finns dessutom alltid mitt EF 70-200/4 L med.
 

jelu1661

Aktiv medlem
Canon EF 35/2.0 på 5D. Ca 90% av mina bilder.
Varför?
Det är litet, lätt, billigt och tillräckligt bra (för mig).

Tidigare använde jag EF 50/1.8II i samma syfte, men upplevde ganska ofta att det var för snävt. Jag upplever förvisso ibland att 35an är för vid, men det är sällan det inte duger att beskära lite.

Det objektiv jag äger som kommer på andraplats i kameratid; kanske 9 av de återstående 10 procenten, är EF 100/2.0. Det använder jag när jag vill ha ett tightare utsnitt (såklart) eller när hög bildkvalité är ett måste. Objektivet är verkligen förbluffande skarpt ända ut i hörnen redan vid största bländaröppning, bländar man ned det en bit så är det svårt att tänka sig hur det skulle kunna bli bättre.

Nu är jag ingen proffsfotograf, utan en hobbyfotograf med vardagsdokumentation allmänt fotoutforskande i siktet.
 

wfrank

Aktiv medlem
Jag använder också bara fasta nuförtiden. Alla standardzoomar är sålda - helt enkelt för att jag tycker att bilderna blir såpass mycket bättre med fast. Både skärpemässig och möjligheterna till korta skärpedjup. Jag använder 5DMkII.

35/1.4 är det som oftast sitter på men ibland 50/1.4, någon av dessa sitter på 90% av tiden. Jag gillar verkligen 85/1.8 och den är så liten att den ofta får hänga med också. Nackdelen med fasta är att man får zooma med fötterna, men å andra sidan ligger 35 och 50mm nära "ögats omfång" så det man fotograferar hamnar närmare det man faktiskt tittade på.

Har dock kvar 70-200/4L IS för att den är så bra och 17-40/4L för street. Dessutom sneglar jag på Sigmas nya 12-24, men då är det för "effektbilder", inte heller den kommer sitta på dagligdags.
 

tender7

Aktiv medlem
Stort TACK till era intressanta uppgifter om favorit-objektiven ni använder!

Hej och stort TACK till er alla som delgivit era intressanta uppgifter om vilket/vilka favorit-objektiv/en ni använder!
Får känslan att vi väljer vissa favoriter som vi gärna jämt använder! Kanske är det fördelen att "kunna" sitt objektiv och sättet som motsvarar hur vi själva ser på omgivningen!
Jag har fortfarande en önskan att komplettera DSLR utrustningen med en hyfsad bra digitalkompakt kamera och för mig gäller att den helst bör ha RAW optionen och en vidvinkel om minst 24mm och helst en CMOS sensor - brukar ni även ta med er en kompakt - läste detta någonstans på engelska: " "Every sniper needs to carry a handgun" is something I learned in 'Nam, and it's true."

Skriv gärna även om ni använder en lättare "handgun" till er "precisionsgevär"!

Fånga Ljuset!

Mera Vänliga hälsningar till er alla!

//Carl
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Jag har ofta bytt optik men även kamerahus.
Bästa rådet är nog att du gör dig av med de gluggar som du använder väldigt sällan.
Om du inte har något specialintresse som gör att just den gluggen är oumbärlig vid enstaka men viktiga tillfällen.

Generellt så använder jag standardzoomen mest.
På lilla sensorn en ljusstark liten rackare med bra klipp i Sigma EX 2,8/18-50mm.
På fullformat Canon EF 4/24-105mm IS som har mycket användbart omfång och värdefull stabilisering. För mig täcker en standardzoom väldigt mycket av mina behov.

Jag gillar att standardzoomen levererar från vidvinkel till tele.

En makrotele är också väldigt användbart, ett "måste" för extrema närbilder. EF 2,8/100mm.
Jag använder den även för att digitalisera negativ (och dia) från film.

En liten passning till, snegla inte så mycket på andra fotografers val utan sök din egen väg. Experimentera och lek dig fram.

MVH J O
 

alf109

Aktiv medlem
Eftersom jag gillar att gå runt på stan och spontanfota tycker jag att 35/1,4L är en bra glugg på min 5D mk2.
 

SD40T-2

Avslutat medlemskap
På min 5DMk2 använder jag för det mesta EF 35mm f/1,4 L och därefter EF 70-200mm f/4 L IS USM
 
Senast ändrad:

wfrank

Aktiv medlem
....
Jag har fortfarande en önskan att komplettera DSLR utrustningen med en hyfsad bra digitalkompakt kamera och för mig gäller att den helst bör ha RAW optionen och en vidvinkel om minst 24mm och helst en CMOS sensor - brukar ni även ta med er en kompakt - läste detta någonstans på engelska: " "Every sniper needs to carry a handgun" is something I learned in 'Nam, and it's true."

Skriv gärna även om ni använder en lättare "handgun" till er "precisionsgevär"!
...
Det där är en oerhört farlig väg att gå ;-). NEX 5N har en APS-C sensor, en av de bästa som finns. RAW support i PS sen några veckor. För vidvinkel finns Sonys egna dugliga 16mm/2.8, för jag antar du menar FF motsvarighet med 24mm. Men det är roligare med adaptrar och beg. högpresterande objektiv. Den kan inte ersätta en 5DMkII, men jag skaffade den och den bjuder på en helt annan sorts fotografi, och fn ligger min 5D2 i dvala.

Här finns en 100+ sidig tråd för inspiration, bara NEX-bilder och en enorm variation på objektiv: http://www.fredmiranda.com/forum/topic/969329/68
 
ANNONS