Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Helmatt svart färg?

Produkter
(logga in för att koppla)

Måns H

Aktiv medlem
Hej! Jag försöker få tag på helmatt svart färg.

Färgen ska användas på insidan av ett äldre objektiv som jag gör i ordning. Och på insidan av flera motljusskydd.

Jag har testat Humbrol matt svart. Men den var sidenmatt, det behövs mattare. Plastfärg från byggsvängen är inte aktuellt. Det ska vara en lack- eller sprayfärg som ger ett tunt, helmatt, svart färglager nästan helt utan reflexer.

Har någon något tips?
 

Smw

Aktiv medlem
Hej! Jag försöker få tag på helmatt svart färg.

Färgen ska användas på insidan av ett äldre objektiv som jag gör i ordning. Och på insidan av flera motljusskydd.

Jag har testat Humbrol matt svart. Men den var sidenmatt, det behövs mattare. Plastfärg från byggsvängen är inte aktuellt. Det ska vara en lack- eller sprayfärg som ger ett tunt, helmatt, svart färglager nästan helt utan reflexer.

Har någon något tips?

Hej !
Humbrol matt svart är en klassiker, men måste
nogsamt röras om så allt i botten är löst.

Om dagens H är lika bra som den äldre vet jag inte.

En snabb sökning på Ebay gav detta:
http://www.ebay.com/itm/Vintage-camera-MATT-black-restoration-tincture-paint-for-insides-Promo-price-/321625058358?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4ae258ec36

//MW
 

eskil23

Aktiv medlem
Hej !
Humbrol matt svart är en klassiker, men måste
nogsamt röras om så allt i botten är löst.

Om dagens H är lika bra som den äldre vet jag inte.
Precis!
När jag var liten byggde jag en modell av ett tyskt nattjaktflygplan (jag tror att det var en Do 88) med matt-blankt kamoflagemönster. Det blev väldigt snyggt. Kan tillägga att jag använde samma färg (Humbrol matt svart) till både de matta och blanka fälten. Enda skillnaden var hur mycket jag rörde om färgen innan jag målade.

Om du vill ha den ännu mattare så behöver du ändra ytstrukturen. Prova att blanda i kiselkarbid. Det är ett svart slipmedel.
 

digitell

Aktiv medlem
Ett förslag från mig är MASTON matt svart sprayfärg.

Googla på MASTON värmebeständig färg och Du hittar art. nr. 400121.

per
 

bildsten

Aktiv medlem
Hej !
Humbrol matt svart är en klassiker, men måste
nogsamt röras om så allt i botten är löst.

Om dagens H är lika bra som den äldre vet jag inte.

En snabb sökning på Ebay gav detta:
http://www.ebay.com/itm/Vintage-camera-MATT-black-restoration-tincture-paint-for-insides-Promo-price-/321625058358?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4ae258ec36

//MW
Jag höll på med något liknande för flera decennier sedan och använde då sidenmatt svart färg som jag blandade i kimrök i. Det blev väldigt matt och släckte alla reflexer,
 

Måns H

Aktiv medlem
Tack för alla tips!

Trevliga tips, man tackar!

Jag börjar nog med att prova Stens förslag. Sjöingenjörer löser alla problem. Och jag har ju Humbrolburken kvar. Behöver bara skaffa lite kimrök.
 

Måns H

Aktiv medlem
Svart, svartare, svartast

Intressant länk! Vantablack framstår som det svartaste som finns på denna jord just nu. Men innan man får tillgång till produkten i för amatören användbar form tar det nog ett tag.

Enligt min brittiske källa, mannen med Atmospheric Optics, hade 3M en produkt med liknande egenskaper 'Nextel Velvet Black' en gång i tiden. Utvecklad för NASA. Verkar inte finnas längre, varumärket används till ett velouriseringsförfarande.
 

Smw

Aktiv medlem
Och nu fick jag ett annat tips, en tysk firma för astronomiska instrumentbyggen har färg dom rekommenderar. Jag har beställt en burk. Återkommer så småningom med rapport.

http://www.gerdneumann.net/english/instrument-building-parts-teile-fuer-den-fernrohrbau/totmatte-schwarze-optikfarbe-deep-black-optical-paint.html
Hej !

Verkar kanonbra.

Tar du isär objektivet ( kan vara knepigt att komma ihåg vilket håll
linserna låg), ibland är linskanterna inte mattade, en permanent svart
tuschpenna löser detta smidigt.

Titta även igenom objektivet, lys med en liten ficklampa från
andra hållet och leta reflexer.

Måla, skärma av om det behövs, klipp till en ring i papp och svartmåla.

//MW
 

nivas

Aktiv medlem
Enligt min brittiske källa, mannen med Atmospheric Optics, hade 3M en produkt med liknande egenskaper 'Nextel Velvet Black' en gång i tiden. Utvecklad för NASA. Verkar inte finnas längre, varumärket används till ett velouriseringsförfarande.
Jodå, Nextel finns fortfarande, men jag misstänker att det bara säljs till professionella användare av Danbolack AB.
 

Måns H

Aktiv medlem
Danbolacks Nextel

Tack för svar! Mycket info på denna tråden.

Vad jag kan förstå är den produkt som Danbolack säljer inte samma som den 3M tillhandahöll. 3Ms produkt 'Nextel Velvet Black' kom i sprayburk och saknade all glans.

Den Nextel Danbolack använder tillverkas av Mackiewicz GmbH. Den är annorlunda. Två behandlingsomgångar behövs. Först en primer. Sen en velourisering/flockning/eller vad det nu är. Enligt tillverkaren får man en väldigt trevlig läderlik yta.
 

Måns H

Aktiv medlem
Rapport om bra produkt

Länken till Gerd Neumann ovan resulterade i att jag nu fått hem en burk "Schultafellack", dvs skoltavellack, tillverkad av en tysk fabrikant Albrecht.

Den används enligt Gerd Neumann av optisk industri där dom behöver en mattsvart yta. Reflekterar inte mycket i IR heller. Alkydbaserad, luktar inte mycket, torkar över natten eller på en timme i 100 grader. Slitstark och tvättbar.

Lika matt som det allra mesta jag kan jämföra med i kamerautrustningen. (Insidan på motljusskyddet på Pentax 77mm Ltd är mattare, nån sorts svarta fibrer). Betydligt mattare än Humbrol.

En fullt fungerande, praktisk och bra lösning!

----

Gerd Neumann nämner nåt om att använda filler för att få ännu mindre reflexer. "Fågelsand, vallmo, mjöl." Vad som nu kan menas. Jag hade vetemjöl hemma, testade, det funkade på sätt och vis men vadå, att ha matvaror inne i objektivet verkar inte bra.

Jag har frågat om vad Fågelsand betyder, får svar så småningom.

Jag hade inte kimrök hemma utan testade toner som finns i en butik i kvarteret intill. Men det verkar vara för finkornigt för att göra skillnad.
 

Måns H

Aktiv medlem
Testat filler för ännu mattare resultat

Schultafellack verkar alltså vara bra!
Länk:
http://www.gerdneumann.net/english/instrument-building-parts-teile-fuer-den-fernrohrbau/totmatte-schwarze-optikfarbe-deep-black-optical-paint.html

Jag har nu testat sand som fyllmedel. Siktade fram sand ca 0,3mm från sandlådesand med tesil för det grövre och bomullstyg för det finaste stoftet. Se bild. Med färgen blev det en mattare svart sandpappersliknande yta.

Har också provat mikroballonger (SIG made in USA.) 3M hade mikroballonger i sin Nextel Velvet Black. Det blev ännu bättre. Inte black hole svart eller Vantablack men rätt bra så här för amatörbruk.

I båda fallen funkade 2 volymdelar lack och 1 volymdel filler bäst av de fåtal prov jag gjorde. Ytan med filler är nog inte slitstark nog att ha på t ex motljusskydden men borde funka inne i optiken.
 

Bilagor

ANNONS