Annons

Fördelarna med Canon?

Produkter
(logga in för att koppla)

ixxy

Aktiv medlem
och nu kommer stora stycka forum trollet här.

Både nikon och Canon har sina nackdelar. (och fördelar givetvis)

för mig främst:

canon då knapparna sitter fel monterade ( fattar inte hur de som tog fram knapp sättningen tänkte)

å andra sidan går Nikons zoomar åt fel håll (fattar inte hur de tänkte här.)

så fördel nikon med knapparna och canon med zoom vridningen

(jag är nu nikonist och var varit canonist) det går att konvertera jag lovar.

så helt sonika båda märkena SUGER fatalt samtidigt som de är underbara.
 

fratey

Aktiv medlem
Det handlar helt enkelt om användningsområde. I mitt fall behövde jag en billig ingång till fullformatsvärlden, och där hade Nikon inget som helst alternativ (5D för 6000 mot D700 som kostade typ 15 lax).
Sedan kan jag inte använda Nikons billigare modeller då de inte funkar i mina händer, vilket gjorde att jag valde 450D'n som min första kamera istället. Störde mig också på att Nikonen gömmer slutartiden för mig och istället skriker "LO!!!111!11" så fort det blir lite mörkt – nog för att det säkert går att ändra.

Många har precis motsatt upplevelse och upplevde att 1000D'n inte funkade, så de köpte D3000 istället. Handlar mest om specifika användningsområden och ergonomi – ingen vill ha en kamera som inte funkar i händerna.
 

forry4U

Aktiv medlem
och nu kommer stora stycka forum trollet här.

Både nikon och Canon har sina nackdelar. (och fördelar givetvis)

för mig främst:

canon då knapparna sitter fel monterade ( fattar inte hur de som tog fram knapp sättningen tänkte)

å andra sidan går Nikons zoomar åt fel håll (fattar inte hur de tänkte här.)

så fördel nikon med knapparna och canon med zoom vridningen

(jag är nu nikonist och var varit canonist) det går att konvertera jag lovar.

så helt sonika båda märkena SUGER fatalt samtidigt som de är underbara.
Du glömde att Canons bajonettfattning går åt fel håll.
 

johpih

Aktiv medlem
Okej, du har alltså inga digitala Canon-slr och inga EF objektiv.
Jaha,
Nu förstår jag hur du menar!
Det är sant att jag 1972 valde ett system som var Analogt med FD bajonett,
Sedan valde jag ett ”Nytt” system i slutet på 80 talet fortfarande Analogt men med EF bajonett
Slutligen valde jag ännu ett ”Nytt” system i mitten av 2000 talet nu Digitalt teknik men fortfarande EF Bajonett.

Och samtliga gånger vart det Canon, för det var inkört sedan 1972.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det är sant att jag 1972 valde ett system som var Analogt med FD bajonett,
Sedan valde jag ett ”Nytt” system i slutet på 80 talet fortfarande Analogt men med EF bajonett.
Ja, poängen är att du lika gärna kunde valt Nikon eller Pentax som Canon EF. Vad du valde 1972 hade ju inte längre någon betydelse (mer än möjligen känslomässigt).
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Du glömde att Canons bajonettfattning går åt fel håll.
Nja, det är väl Nikons bajonett som går åt fel håll? Skruvas fast motsols och lossas medsols. Med det i åtanke så är det väl inte så konstigt att de råkade göra zoomen åt fel håll också. De tänkte väl helt enkelt spegelvänt i hela designen.

Är det då en fördel med Canon att Nikons bajonett går åt fel håll? Nja kanske inte. Men en fördel med Canon är att man med en mycket liten och billig adapter kan montera Nikon-optik.

Petter ...
 

Mankan G

Aktiv medlem
och nu kommer stora stycka forum trollet här.

Både nikon och Canon har sina nackdelar. (och fördelar givetvis)

för mig främst:

canon då knapparna sitter fel monterade ( fattar inte hur de som tog fram knapp sättningen tänkte)

å andra sidan går Nikons zoomar åt fel håll (fattar inte hur de tänkte här.)

så fördel nikon med knapparna och canon med zoom vridningen

(jag är nu nikonist och var varit canonist) det går att konvertera jag lovar.

så helt sonika båda märkena SUGER fatalt samtidigt som de är underbara.
Det handlar enbart om vana. För mig så går Nikons ringar åt rätt håll. Har aldrig haft några bekymmer med det. Lite samma sak med menyer. Har arbetat intensivt med Canon under ett par tillfällen och äger själv en hel del kameror av andra märken. Inga av dessa kommer ens i närheten av användarvänligheten i en modern Nikon. Observera att det är för mig och med min ryggsäck av erfarenhet från Nikonvärlden.

För vad det nu är värt så roade jag och min svåger för något år sedan med att byta kamera med varandra under några dagar bara för att det var kul men även att testa några av våra dåvarande prylar mot varandra. De vi testade var 7D EF50/1,4, EF135/2, EF70-200vII, D300 AF-D50/1,4, Zeiss 50/1,4, AF-D 85/1,4 och AF-S70-200 verison 1. Bägge upplevde "fel" kamera som helt hopplös initialt men efter en tid så var det inget bekymmer längre. Upplösningsmässigt var de nästintill lika. Gick faktiskt inte att särsklija dem åt förutom när EF50/1,4 och Zeiss 50/1,4 användes. Zeissen gav klart mest kontrast och upplevdes som skarpast. EF50/1,4 var det något fel på. Ett annat område där de skiljde sig åt var AF. 7D är avsevärt rappare inititalt än vad D300 medan D300 fick något högre andel keepers vid snabba motiv i längre serier.

I övrigt så..... skulle jag lätt kunna leva med vilken som helst av dem
 

johpih

Aktiv medlem
Ja, poängen är att du lika gärna kunde valt Nikon eller Pentax som Canon EF. Vad du valde 1972 hade ju inte längre någon betydelse (mer än möjligen känslomässigt).
Det hade aldrig hänt,
Nikon’s autofocus var fortfarande på experiment stadiet och Pentax’s utbud av objektiv föreföll som ett skämt jämfört med Nikon och Canon.
 

phool

Aktiv medlem
Jädrar, vilken kovändning du gjorde bara för att din D800 inte kom i tid :)
Tjena Kjell! Jag föredrar hingstvändning. Med min nya kamera så tittar kvinnorna en extra gång på mig och tänker " där har vi en hingst med stil" skulle du tro mig om jag sa att D800:an aldrig kändes helt rätt för mig från början. Det är sanningen min vän. En dag kanske en dag kommer jag tillbaka till nikonlägret och återigen ska vi dra svärd tillsammans mot dom onda canonisterna! Fast då får Nikon göra en produkt som inte luktar gädda och är skön att hålla i. Just nu känns det som att 5D3 är den enda kamera jag nånsin velat haft. Skit i vad det står på kameran, gå på känsla :)
 

Mesch

Aktiv medlem
Tjena Kjell! Jag föredrar hingstvändning. Med min nya kamera så tittar kvinnorna en extra gång på mig och tänker " där har vi en hingst med stil" skulle du tro mig om jag sa att D800:an aldrig kändes helt rätt för mig från början. Det är sanningen min vän. En dag kanske en dag kommer jag tillbaka till nikonlägret och återigen ska vi dra svärd tillsammans mot dom onda canonisterna! Fast då får Nikon göra en produkt som inte luktar gädda och är skön att hålla i. Just nu känns det som att 5D3 är den enda kamera jag nånsin velat haft. Skit i vad det står på kameran, gå på känsla :)
LOL, kör på. Jag höll i en 5Dmk3 och den är ju riktigt skön. Behåller nog min D800 :)
 

Nooberman

Avslutat medlemskap
Du glömde att Canons bajonettfattning går åt fel håll.
Skämtare där...

Om vi ska dra upp saker där Canon är bättre än andra: Bra utbud av begagnat, tappar inte gummiklädseln........Sedan vet jag inte något mer....

Om vi ska dra upp saker som Canon gör bra men inte behöver betyda att de är bättre än konkurrensen så finns det massor......

Argumentet att Canon är överlägsen på optik är i det stora hela ett förlegat argument. Det finns några godbitar hos Canon som tex Nikon saknar men det kan vara precis lika knasigt åt andra hållet.

De andra märkena är inte i närheten av dessa två om man tittar på produktutbudet .....Dock skulle jag kunna leva med vilket märke som helst. Har en sisådär 14 gluggar hemma som jag använder till mina Nikons. Ett ytterligare antal finns i gömmorna men de används bara för att det är kul. Trots mängden skulle jag glatt kunna byta till en Canon eller en Pentax. Inget av mina objektiv är omöjligt att hitta en ersättare till hos något annat märke

Kul tråd för övrigt. Alltid kul när talibanerna drar upp argument som varit förlegade i 250 år och försöker göra en höna av en fjäder. Det egna märket skall försvaras till näbbar o klor. Jo jag vet att de flesta gör det med glimten i ögat men jag misstänker att fler än en menar allvar :).
Här kommer du inridande på din höga häst och försöker påskina att du minsan inte är som andra!
Du använder förminskande termer och insinuerar att vi som tog det hela på någorlunda allvar är "talibaner" och "måste försvara oss med näbbar och klor" - DU gör samma sak men inte rakt på sak utan på ett, indirekt, mycket nedlåtande sätt!

Liknande attityd tycker jag mig sett under en lång tid från ganska många medlemmar men rätt som det är blir någon av dessa bannade och då blir det lite lugnare... ett tag...

När jag skrev en recension om D7000 så fick jag hatmejl !!! Hur jävla sjukt är inte det!?!

Och denna penis-mätning som hela tiden ska utföras här!? Man ska hela tiden berätta om att man minsann började med fotografering för si och så många evigheter sedan - som om det skulle spela roll!?... Det är rätt så uppenbart att syftet är att förminska andra och skapa en rangordning!

Det intressanta med Fotosidan är just hur det hela tiden ska urarta i hårklyveri och otrevligheter!. (och hur man lindar in det i förtäckta ordalag och avslutar med en smiley)

On-topic: imo har du inte rätt i sak heller...
 

ante_77

Avslutat medlemskap
Ja, det är ju bedrövligt att inte någon annan än Canon kan tillverka vettiga kameror.

Dessutom så är dom fullt kompatibla med Mac datorer. Och alla vet vi att Mac är ljusår bättre än allt annat.
 

afe

Aktiv medlem
Canon har många bra poänger, men jag tycker verkligen inte att det spelar någon roll åt vilket håll man zoomar eller vrider loss objektivet. Det tar inte lång tid att tänka om och rätt för den kamera man använder för stunden.
 

ante_77

Avslutat medlemskap
Canon har många bra poänger, men jag tycker verkligen inte att det spelar någon roll åt vilket håll man zoomar eller vrider loss objektivet. Det tar inte lång tid att tänka om och rätt för den kamera man använder för stunden.
Ja, har man en Nikon så skulle det väl vara önskvärt att kunna vrida bort både objektiv och kamera så fort man bara önskade.
Det samma gäller Sony, Pentax, Olympus och Hasselblad
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
Löjligare diskussioner är nog svåra att hitta... Antingen är jag dålig på att förstå ironi eller så kan majoriteten här inte skilja på subjektiva och objektiva fakta. Att säga att en är bättre för att den zoomar åt rätt håll eller att knapparna sitter rätt är som att säga "mina skor är skönare än dina!" eller små barn som tjatar om vem som har häftigast leksaker. Det är ju faktiskt en smak- och/eller vanesak! Jag tror att trådskaparen är ute efter teknisk FAKTA eller liknande. T.ex Nikon ofta har bättre bildkvalitet på höga ISO medan Canon har större objektivutbud inom vissa områden.
Jag själv är Nikonägare men har inget emot Canon då även de har tekniska fördelar.
 
ANNONS