Annons

Capture One har fått hybris?

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Så var det dags för Capture One Pro version 11. Jag har beta-testat den under lång tid.
Kan inte påstå den är väsentligt bättre än Version 10.
Fast för glädjen att ha det senaste vill de ha 119 euro före moms och 149 euro för en svensk.
För en Sony licens kostar det bara 69 euro. Det borde också varit priset för oss andra.

De verkar tro att de har skördetid nu när många ifrågasätter Adobe.
Att uppgradera från 9-10 var 89 euro för ett år sedan.
För en ny användare kostar nu Capture One pro 279 euro plus moms.
Jag har redan för många raw-program och med det priset kommer jag avstå någon uppgradering innan de ger mig något extra för pengarna.
Sedan brukar de ligga på och tjata om man inte uppgraderar och erbjuder specialerbjudande.
Så kära Capture One jag tror ni har skjutit er i foten den här gången.
Jag Kär vidare med LR och On1 raw 2018 samt On1 plus som kostar mig mindre per år än vad ni kräver för en uppgradering.
On1 plus är en av de saker som ger den lösningen en klar fördel.
Vad tycker ni andra om att man nu tar häftigt betalt för en uppgradering?
 
Senast ändrad:

ztenlund

Aktiv medlem
Nja, nu var det nog knappast ordinarie. De senaste versionerna har varit 99 plus moms om jag minns rätt. Senast jag uppgraderade var 8 till 9 för 89 plus moms, men det tror jag var med en liten rabattkod. Ergo, prishöjning, men inte fullt så mycket som du hävdar. Jag håller dock med om att det känns i överkant.

Tillägg: Sedan har jag dock inte datorn fylld med femtioelva råkonverterare, så jag överlever förstås om jag vill. Jämfört med vad man lätt kan bränna upp på kameraprylar så är det ju lågpris. :)
 

iSolen.se

Guest
Så var det dags för Capture One Pro version 11. Jag har beta-testat den under lång tid.
Kan inte påstå den är väsentligt bättre än Version 10.
Fast för glädjen att ha det senaste vill de ha 119 euro före moms och 149 euro för en svensk.
För en Sony licens kostar det bara 69 euro. Det borde också varit priset för oss andra.

De verkar tro att de har skördetid nu när många ifrågasätter Adobe.
Att uppgradera från 9-10 var 89 euro för ett år sedan.
För en ny användare kostar nu Capture One pro 279 euro plus moms.
Jag har redan för många raw-program och med det priset kommer jag avstå någon uppgradering innan de ger mig något extra för pengarna.
Sedan brukar de ligga på och tjata om man inte uppgraderar och erbjuder specialerbjudande.
Så kära Capture One jag tror ni har skjutit er i foten den här gången.
Jag Kär vidare med LR och On1 raw 2018 samt On1 plus som kostar mig mindre per år än vad ni kräver för en uppgradering.
On1 plus är en av de saker som ger den lösningen en klar fördel.
Vad tycker ni andra om att man nu tar häftigt betalt för en uppgradering?
Varför spelar det roll om man är svensk eller inte?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
För at vara en uppgradering är det rekorddyrt. On1 raw kostar 100 dollar att köpa plus moms.
En uppgradering kostar 80 dollar.
Ett medlemskap i On1 plus som är ett verkligt bra sätt att lära sig om både fotografering och On1 raw kostar ytterligare 63 dollar. Detta är det bästa community jag deltagit i.
Här lär man sig verkligen mycket.
Så sett ut det perspektivet är Capture One ett dyrt alternativ och i mitt fall inte värt pengarna.
 

iSolen.se

Guest
Momsen är inte densamma i alla länder. Det borde du känna till. Vi har som vanligt rekord när det gäller skatt.
Det spelar roll var man är verksam, inte vad man har för nationalitet och företagskunder betalar inte moms ändå. Tex Adobe tar inte ut momsen om man är momsregistrerad.

Jag tänkte för övrigt på om de tog extra för svensk version, något jag är ointresserad av, det är svårt att googla på problem om det är översatt.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det spelar roll var man är verksam, inte vad man har för nationalitet och företagskunder betalar inte moms ändå. Tex Adobe tar inte ut momsen om man är momsregistrerad.

Jag tänkte för övrigt på om de tog extra för svensk version, något jag är ointresserad av, det är svårt att googla på problem om det är översatt.
Nu beskrev jag situationen för de normala privata användarna.
Har man företag så betala man i princip ingen moms. Fast det vet nog alla företagare.
Betalats moms kvittas mot erlagd.
Tidigare fick vi betala momsen från leverans landet men numera får vi betala för landet där vi bor.
Så om priset är 119 euro får vi lägga på 25 %.
 

iSolen.se

Guest
Nu beskrev jag situationen för de normala privata användarna.
Har man företag så betala man i princip ingen moms. Fast det vet nog alla företagare.
Betalats moms kvittas mot erlagd.
Tidigare fick vi betala momsen från leverans landet men numera får vi betala för landet där vi bor.
Så om priset är 119 euro får vi lägga på 25 %.
Undantag Adobe, Amazon m fl så slipper man hantera det momsadministrativa. Mer sånt.
 

sebmacahan

Aktiv medlem
Lever man inte i en situation där man behöver capture one för just sessions så är det inte värt det för de flesta som inte redan är invanda captureanvändare.
Men nu har dom äntligen skapat annoteringsmöjligheter så för mig(som har sony) så är det läge att säga hejdå till LR. LR+PS kostar minimum ca 100 spänn i månaden och då har du inte rätt att använda programmet efter. Om man kollar på just capture one för min del så blir det istället ca 60 spänn i månaden och jag kan obegränsat använda det år 2.

Så är det någon som har hybris så är det Adobe.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Lever man inte i en situation där man behöver capture one för just sessions så är det inte värt det för de flesta som inte redan är invanda captureanvändare.
Men nu har dom äntligen skapat annoteringsmöjligheter så för mig(som har sony) så är det läge att säga hejdå till LR. LR+PS kostar minimum ca 100 spänn i månaden och då har du inte rätt att använda programmet efter. Om man kollar på just capture one för min del så blir det istället ca 60 spänn i månaden och jag kan obegränsat använda det år 2.

Så är det någon som har hybris så är det Adobe.
Antagligen har Sony genom ett avta l med Capture One gett till bra villkor, Fast resten av oss måste beta mer än det dubbla.
Det är faktiskt mer än vad LR & PS kostar tillsammans.
Det kallar jag kalar jag fortfarande hybris.
C1PRO är bra men har forfarande mer begränsad funktionalitet än LR&PS.
Så de borde nog också sätta priset mer enligt Sony-priset.
Själv kommer jag hoppa uppgraderingen. Det är inte min nuvarande favorit.
De får addera bättre stöd för Fuji för att bli det.
 

MrNoIQ

Aktiv medlem
Undantag Adobe, Amazon m fl så slipper man hantera det momsadministrativa. Mer sånt.
Sorry, jag vet att du får fakturan utan moms men om företaget är etablerat i EU så skall du om du är momsregistrerad lägga på en fiktiv moms, "Beräknad utegående moms 25% av varor från annat EU-land", då får sen dra av den om det är för förtaget. De här momserna rapporteras länder emellan och binds ihop i respektive land. Programvara utanför EU t.ex. från U.S.A. behöver inte tas upp.
 

alfin

Aktiv medlem
Själv kommer jag hoppa uppgraderingen. Det är inte min nuvarande favorit. De får addera bättre stöd för Fuji för att bli det.
Vad menar du med bättre stöd för Fuji? Förutom att man inte kan exportera till DNG och att de inte vill supporta GFX pga att den är mellanformat och konkurrerar med deras egna kameror, så har mig veterligen Capture One Pro haft fullt stöd för Fuji sedan ver 10.1 i början på året. Det var då jag uppdaterade från ver 8 till 10.

Vad gäller version 11, så har den inte tillräckligt med intressanta nya funktioner för att jag ska uppdatera för 119 euro + moms. Jag väntar ett år med uppgraderingen.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Vad menar du med bättre stöd för Fuji? Förutom att man inte kan exportera till DNG och att de inte vill supporta GFX pga att den är mellanformat och konkurrerar med deras egna kameror, så har mig veterligen Capture One Pro haft fullt stöd för Fuji sedan ver 10.1 i början på året. Det var då jag uppdaterade från ver 8 till 10.

Vad gäller version 11, så har den inte tillräckligt med intressanta nya funktioner för att jag ska uppdatera för 119 euro + moms. Jag väntar ett år med uppgraderingen.
Jag menar kameraprofiler och stöd för egna icc.
Visst är Capture One bland de bästa men denna gång tar de verkligen extra mycket betalt för ganska lite pang. Hade de haft ett community som ON1 som ingick i priset skulle jag tyckt de varit värda summan.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag menar kameraprofiler och stöd för egna icc.
Visst är Capture One bland de bästa men denna gång tar de verkligen extra mycket betalt för ganska lite pang. Hade de haft ett community som ON1 som ingick i priset skulle jag tyckt de varit värda summan.
På vilket sätt skulle det inte finnas stöd för det, menar du?
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Phase one kan ta sig i brasan.

Om jag skulle uppgradera till 11 idag skulle jag ha lagt ut över 450 euro och ändå inte använt CO ett år ens. Vissa köpte 10 för någon månad sedan bara till fullt pris.

Inte en chans att jag uppgraderar och med tanke vilket helsike många som uppgraderade till version tio upplevde första halvåret så kan man konstatera att ett ”fungerande” CO10 bara funnits i ett halvår eller så.

Jag kommer inte att ta i det med tång.

Jag ser deras agerande som desperat för att försöka dra in snabba och kortsiktiga pengar.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Vad menar du med bättre stöd för Fuji? Förutom att man inte kan exportera till DNG och att de inte vill supporta GFX pga att den är mellanformat och konkurrerar med deras egna kameror, så har mig veterligen Capture One Pro haft fullt stöd för Fuji sedan ver 10.1 i början på året. Det var då jag uppdaterade från ver 8 till 10.

Vad gäller version 11, så har den inte tillräckligt med intressanta nya funktioner för att jag ska uppdatera för 119 euro + moms. Jag väntar ett år med uppgraderingen.
Nää, man kan inte ens "exportera" i JPEG - men om man väljer "0utput" så ska du se att kan man skapa både JPEG och DNG samt PSD och TIFF med för den delen. Det är som sagt mest en semantisk fråga men inte någon praktiskt sådan.

Jag tycker tvärtom att det ser ut att vara en väldigt bra uppgradering. Sedan är det ju kul att man för en gångs skulle faktiskt är gynnad som Sony-användare. Capture One är mitt enda val idag om jag vill köra direktfångst/tethering och Adobe har skitit i oss Sony-användare helt som haft de behoven. Det fanns senast jag kollade enbart stöd för Canon och Nikon och så har det varit i evigheter. Sist när jag ville köra tethering med LR så var jag tvungen att köpa till en taskig rysk plug-in som visserligen funkade men det var ju rena leksaken om man jämförde den med "state of the art" som faktiskt är Capture One.

Heja Danmark och Phase One säger jag bara. Capture One är en RAW-konverterare som har en hel del som många som kör Lightroom bara kan drömma om.
 
ANNONS