Annons

Frågor till Terje Hellesø

Produkter
(logga in för att koppla)

Abe Normal

Aktiv medlem
Marcus anser att den var död, Terje säger att den levde.

Död eller levande, Terje säger själv att han placerat den i hålet, alltså är bilden arrangerad. Räcker det inte med det?
Var är det bäst att ställa frågor om fotografi om inte på ett fotoforum. Det är väl bättre att fråga så slipper man spekulera. Kontexten bakom ett foto kan vara helt avgörande och det man vet knuffar bilden åt olika håll, speciellt när det kommer till naturfoto.

Ett exempel är bilden på myrsloken, som är en "fantastisk" bild. Men bara för att man med säkerhet inte kan avgöra statusen hos djuret, så föll bilden. Men det är fortfarande samma bild.

Sedan kanske man inte kommer längre, då får man släppa ämnet. Inga problem.
 

Håkan_S

Aktiv medlem
Allvarligt? Du förutsätter att Terje har fel?
Jag har inte sagt att Terje har fel. Vad jag menar är att Terje högst troligtvis inte förklarade hur bilden kom till då han lade upp den på sin blogg 2011. B.l.a därför att han vid den tiden var medlem i Naturfotograferna. Det är ju först när han återigen publicerar den 2015 som han beskriver att han placerat mullvaden i gräset.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Marcus anser att den var död, Terje säger att den levde.
Nu vet ju du alltid allting, så då kan du väl förklara varför Marcus skrev följande omedelbart efter mullvadsmötet om han nu "ansåg" att den var död:

"Inleder med en stackars mullvad som blev så rädd när vi plötsligt dök upp mitt framför honom, att han la sig på rygg och helt enkelt spelade död. Smart gjort, vi gick på det och för det ger jag honom en varm eloge och äran att vara första bilden ut."
 

Terje H

Aktiv medlem
Jag har inte sagt att Terje har fel. Vad jag menar är att Terje högst troligtvis inte förklarade hur bilden kom till då han lade upp den på sin blogg 2011. B.l.a därför att han vid den tiden var medlem i Naturfotograferna. Det är ju först när han återigen publicerar den 2015 som han beskriver att han placerat mullvaden i gräset.
Detta skrev jag även innan och berättade om under föreläsningar, blev ett populärt inslag. Jag har inte ändrat på någonting.

När ska detta ta stopp, detaljfrågasättandet??? Säger man A, så bli det: men B och C då?

Det räcker verkligen. Tycker mina svar är tillräckligt noggranna och sakliga, så antingen får vissa personer hålla sig ifrån tråden, så att vi får en mer vuxen nivå - eller så får man stänga den. Men lämna den kvar synlig för alla i avskräckande syfte.

Finns det någon idé alls att jag besvarar några frågor, utan att man kanske ska lämna denna tråd åt samma öde som Flashbacktrådarna - det kanske blir ett högre underhållningsvärde då, med MÅNGA läsare?

/Terje
 

Terje H

Aktiv medlem
Fråga till Terje
Lever du på fotografin idag? Har du företag ?
Det är nu tredje gången du ställer mig frågan, gav dig svar första gången.

Svarar igen: Jag gör idag det jag gjort sedan 1983; jag lever på mina bilder, mina texter, mina föreläsningar, mina böcker och min undervisning. Det har växlat i perioder vad som varit störst, men tror nog undervisningen sammantaget dominerar.

Jag lämnar inga fler uppgifter offentligt, helt enkelt för att för detaljerad information lätt blir använt på fel sätt av andra. Tråkigt, men det är så det blivit.

/Terje
 

Mr Keys

Aktiv medlem
för några år sedan hade jag aldrig hört talas om varken Terje eller hans fruktansvärda brott mot mänskligheten.
Däremot har jag nu, när jag läst en del, blivit ganska fascinerad av honom som fotograf, bilderna han gör, och hans ofattbara förmåga att inte låta sig tryckas ner längre . Det gör att jag tycker det är intressant att läsa hans förklaringar och svar på frågor, men vissa i den här tråden verkar utgå ifrån att han konstant talar osanning och ifrågasätter både ordval, arbetssätt och berättelser, in absurdum, så mkt att ni slår knut på er själva och tyvärr inte inser det.

om han så säger att han åt en ostmacka till frukost så skulle han misstros och behöva försvara och övertyga vissa om att han inte ljuger när han berätta vilket bröd, ost, smör, osthyvel, smörkniv han använde. dessutom skulle någon hört från en granne att han minsann såg ut att äta en marmeladmacka, och inte en ostmacka, och då även lämna det upp till Terje att förklara detta. Kan han inte det så måste han ju ljuga.

det blir bara gnatande och upprepande i en tråd som skulle kunna vara intressant och givande.


det har gått åtskilliga år....förlåt och gå vidare.
 

Håkan_S

Aktiv medlem
Detta skrev jag även innan
Konstigt att ingen kunde läsa sig till det då, 2011.
Nog om det.
En allmän fråga. Tyckte du då, när du tog bilden, och vad tycker du nu. Är det OK för en naturfotograf att placera ett dött (eller skendött) djur på ett ställe för att få en bra bild?
 

sears

Aktiv medlem
Du kan gärna då också skriva att du hittade den på min blogg, publicerat 16 juli 2015. Och att du även där kan läsa i kommentarsfältet från mig följande ord:

"Det är en lustig historia till bilden. Jag hade en kurs, heldag med en deltagare. Vi var vid ödetorpet (som du ser i bakgrunden) när deltagaren på kursen plötsligt ropade till: det ligger en död mullvad här! Jag skyndade dit, då jag tidigare inte sett mullvad och var nyfiken. Den låg på rygg på marken. Jag gjorde några bilder på den där den låg. Men sedan blev jag nyfiken och lyfte upp den med handen. Medan den låg i handen, varm var den och synnerligen mjuk, så kände jag hur något pulserade taktfast. Blev konfunderad, och undrade om den levde ändå och alltså enbart spelade död. Jag blev milt sagt förbryllad. Efter ett kort tag började jag leta runt var jag kunde lägga ned den försiktigt, och hittade detta hålet i gräset där jag la dit den. Gick sedan undan för att eventuellt lugna den och gjorde några blombilder ca fem meter ifrån mullvaden. Kort därefter återvände jag till mullvaden i hålet för att titta till den, och då var den borta.

En lustig historia som jag berättat ett stort antal gånger under olika föreläsningar. 🙂

Och varje gång jag återvänder till ödetorpet så tittar jag till området där mullvaden försvann, och ler lite försiktigt."

Är svaret tillräckligt tydligt?

/Terje
Inte för att det spelar någon roll men varför skrev du inte att du tog dig tid för bilder på den innan du sedan gick undan för att eventuellt lugna den? Du har ju bild på den liksom. Och sedan så ser den faktiskt ut som nedstoppad i hålet. Syftet med det hela verkar ju uppenbart. Skamligt värre från en naturfotograf!

https://hellesophotography.wordpress.com/2015/07/16/16-juli-2011-2/
 

AWid

Aktiv medlem
Konstigt att ingen kunde läsa sig till det då, 2011.
Nog om det.
En allmän fråga. Tyckte du då, när du tog bilden, och vad tycker du nu. Är det OK för en naturfotograf att placera ett dött (eller skendött) djur på ett ställe för att få en bra bild?
Nämen va f-n! Lägg ner nu! Lärde ni er ingenting av de reaktioner och anmälningar som den här tråden översvämmades av för 14 dar sedan. Detta forum förtjänar bättre.

Stäng tråden och låt trollen hitta andra arenor för sina behov av att trakassera, insinuera och spela Allan.
 

törnan

Aktiv medlem
Det är nu tredje gången du ställer mig frågan, gav dig svar första gången.

Svarar igen: Jag gör idag det jag gjort sedan 1983; jag lever på mina bilder, mina texter, mina föreläsningar, mina böcker och min undervisning. Det har växlat i perioder vad som varit störst, men tror nog undervisningen sammantaget dominerar.

Jag lämnar inga fler uppgifter offentligt, helt enkelt för att för detaljerad information lätt blir använt på fel sätt av andra. Tråkigt, men det är så det blivit.

/Terje
Varför är det känsligt att berätta om du driver företag?

Jag tolkar det som att du tycker det genom att du väljer att inte svara på den frågan, har jag fel så rätta mig gärna.
 

Terje H

Aktiv medlem
Konstigt att ingen kunde läsa sig till det då, 2011.
Nog om det.
En allmän fråga. Tyckte du då, när du tog bilden, och vad tycker du nu. Är det OK för en naturfotograf att placera ett dött (eller skendött) djur på ett ställe för att få en bra bild?
Vet inte om du är allvarlig eller respektlös med dina tilläggsfrågor - eller om du för den del behöver några svar.

Så jag lämnar ett svar till er andra att läsa:

Jag har djup respekt för döden och är djurvän i världsklass.

Jag skulle göra vissa omplaceringar om det skulle förstärka den symboliken jag vill visa. Jag har även gjort bilder med starkt konstnärligt budskap i miljösyfte med att hålla upp döda och nästan halvt förmultnade fåglar upp i luften så att det ser ut som de flyger, men där man efter ett kort tag ser att de är döda (finns på min blogg).

MEN, jag berättar också hur jag gjort - om det då inte skulle vara övertydligt.

Tror inte jag behöver förklara detta tydligare, då de flesta nog förstår precis vad jag menar.

/Terje
 
Senast ändrad:

Terje H

Aktiv medlem
Inte för att det spelar någon roll men varför skrev du inte att du tog dig tid för bilder på den innan du sedan gick undan för att eventuellt lugna den? Du har ju bild på den liksom. Och sedan så ser den faktiskt ut som nedstoppad i hålet. Syftet med det hela verkar ju uppenbart. Skamligt värre från en naturfotograf!

https://hellesophotography.wordpress.com/2015/07/16/16-juli-2011-2/
Din första fråga har du svar på redan i mitt inlägg som du också citerar, så läs gärna en gång till.

Sedan kommer några påståenden och din slutsats och utifrån det är det skamligt värre från en naturfotograf.

Det var inte mycket plats du gav mig, men du dömde mig på dessa premisser - det om något är skamligt värre för en naturfotograf!

Ingen som sett bilden har reagerat negativt på bilden när jag visat den - vilket då gör det extra intressant efter några sekunders tystnad plötsligt säga till publiken: Men ni har ingen aning om hur bilden blev till, det var så att... Och sedan berättar jag. Det intressanta för mig är hela storyn; från publikens reaktion på bilden, sedan mitt berättande, för att avslutningsvis få en diskussion kring helhetsbilden.

Och du; gå och var dömande mot andra, mot mig fungerar det inte!
 

Terje H

Aktiv medlem
Varför är det känsligt att berätta om du driver företag?

Jag tolkar det som att du tycker det genom att du väljer att inte svara på den frågan, har jag fel så rätta mig gärna.
Du får tolka vad du vill, det är ditt problem.

Jag har inga problem att lämna detaljerad information till min familj och mina nära vänner. Dessa vet också redan.

Men officiellt blir mitt svar som du redan läst.
 

Terje H

Aktiv medlem
för några år sedan hade jag aldrig hört talas om varken Terje eller hans fruktansvärda brott mot mänskligheten.
Däremot har jag nu, när jag läst en del, blivit ganska fascinerad av honom som fotograf, bilderna han gör, och hans ofattbara förmåga att inte låta sig tryckas ner längre . Det gör att jag tycker det är intressant att läsa hans förklaringar och svar på frågor, men vissa i den här tråden verkar utgå ifrån att han konstant talar osanning och ifrågasätter både ordval, arbetssätt och berättelser, in absurdum, så mkt att ni slår knut på er själva och tyvärr inte inser det.

om han så säger att han åt en ostmacka till frukost så skulle han misstros och behöva försvara och övertyga vissa om att han inte ljuger när han berätta vilket bröd, ost, smör, osthyvel, smörkniv han använde. dessutom skulle någon hört från en granne att han minsann såg ut att äta en marmeladmacka, och inte en ostmacka, och då även lämna det upp till Terje att förklara detta. Kan han inte det så måste han ju ljuga.

det blir bara gnatande och upprepande i en tråd som skulle kunna vara intressant och givande.


det har gått åtskilliga år....förlåt och gå vidare.
Tack så mycket Andreas! 😊

Till ni andra: ni får gärna komma med frågor, berättelser och kommentarer så att vi kan styra upp tråden och höja nivån.

Jag kan sortera och fokusera - jag tappar inte tråden om ni förstår vad jag menar.

Tack till ni som är inne och säger ifrån, men håll er lugna. Tråden är till för konstruktivitet med respekt för varandra. De andra som vill förstöra kan vi låta vara. Jag styr upp och lämnar ett sakligt svar där jag tycker det passar. Men annars så ska vi nog gå vidare. 👍

/Terje
 

PMD

Aktiv medlem
Nämen va f-n! Lägg ner nu! Lärde ni er ingenting av de reaktioner och anmälningar som den här tråden översvämmades av för 14 dar sedan. Detta forum förtjänar bättre.

Stäng tråden och låt trollen hitta andra arenor för sina behov av att trakassera, insinuera och spela Allan.
Det är väl en helt rimligt fråga att ställa?

Svaret är inte givet. För min del blir själva bilden inte bättre eller sämre om djuret levde eller var dött, så svaret på frågan är nog "ja", om jag får svara. Däremot är det naturligtvis inte OK att påstå att djuret var dött om det levde eller att levde om det var dött. Huruvida Hellesø gjorde ett påstående av den arten är dock lite oklart, så det vore intressant att få det utrett.
 

iSolen.se

Guest
Nu vet ju du alltid allting, så då kan du väl förklara varför Marcus skrev följande omedelbart efter mullvadsmötet om han nu "ansåg" att den var död:

"Inleder med en stackars mullvad som blev så rädd när vi plötsligt dök upp mitt framför honom, att han la sig på rygg och helt enkelt spelade död. Smart gjort, vi gick på det och för det ger jag honom en varm eloge och äran att vara första bilden ut."
Du fokuserar på om djuret var levande, skendött eller dött och klippte bort resten av mitt inlägg.

Jag tycker en bild med en levande mullvad som just kravlar sig ur sitt hål är 1000 gånger bättre än en arrangerad bild där djuret placerats. Lever det har man dessutom skrämt det och behandlat det illa.
 

sears

Aktiv medlem
Du fokuserar på om djuret var levande, skendött eller dött och klippte bort resten av mitt inlägg.

Jag tycker en bild med en levande mullvad som just kravlar sig ur sitt hål är 1000 gånger bättre än en arrangerad bild där djuret placerats. Lever det har man dessutom skrämt det och behandlat det illa.
Ja inte går man runt och letar fram ett hål att lägga den i om man nu "känner ett pulserande" från den och dessutom tar lite bilder på den. Man lägger den rakt ner och går undan!
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Du fokuserar på om djuret var levande, skendött eller dött och klippte bort resten av mitt inlägg.

Jag tycker en bild med en levande mullvad som just kravlar sig ur sitt hål är 1000 gånger bättre än en arrangerad bild där djuret placerats. Lever det har man dessutom skrämt det och behandlat det illa.
Bilden i sig kan väl bedömas som bild. Medan händelsen och situation kan bedömas utifrån den kompletta dokumentationen.
Om bilden publiceras som en dokumentation över något som inte är sant så är det tråkigt, även om bilden i sig är rolig. Jag uppfattar inte att denna bild ärpublicerad i syfte att lura någon.
 

iSolen.se

Guest
Bilden i sig kan väl bedömas som bild. Medan händelsen och situation kan bedömas utifrån den kompletta dokumentationen.
Om bilden publiceras som en dokumentation över något som inte är sant så är det tråkigt, även om bilden i sig är rolig. Jag uppfattar inte att denna bild ärpublicerad i syfte att lura någon.
Det gör jag. Känner mig lurad för jag trodde bilden var äkta. Visst "gjordes" den för att det skulle se ut som en mullvad kom ur sitt hål.
 
ANNONS