Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågor till Terje Hellesø

Produkter
(logga in för att koppla)

Terje H

Aktiv medlem
Du kan knappast be en frågeställare som frågar ytterst relevant om Terjes företag att lägga av. Folk som har näringsverksamhet gör ingenting för att dölja det. Hur tänker du?
Jag har inte ens nämnt näringsverksamhet i vad jag skrivit tidigare. Läs en gång till vad JAG skrivit (inte andra) - för det är det jag skrivit, inget annat.

Backa i tråden om du vill läsa, jag ogillar att upprepa mig.
 

Terje H

Aktiv medlem
Vad är det jag inte vet om den mullvadsbilden? Jag går på vad du själv skriver och du säger att den är arrangerad.

Att jag känner mig lurad av den var för att jag när jag såg den inte visste att den var arrangerad, tycker du att jag tycker fel?
Men JAG har inte publicerat den på något annat ställe än min blogg. Om någon annan kopierat den (länkat eller liknande) så att mina ord försvunnit/fallit bort (eller kanske ignorerats/ifrågasatts) av tredje part så har detta varit utan mitt tillstånd. Och om du känt dig lurad får du i såfall lämna klagomål till dessa.

Jag kan enbart beklaga att du känt dig lurad, fast det varit bortom mitt ansvar.

Men bättre sent än aldrig, nu har du fått korrekt information från fotografen själv, så då borde allt vara i din ordning.

/Terje
 

iSolen.se

Guest
Men JAG har inte publicerat den på något annat ställe än min blogg. Om någon annan kopierat den (länkat eller liknande) så att mina ord försvunnit/fallit bort (eller kanske ignorerats/ifrågasatts) av tredje part så har detta varit utan mitt tillstånd. Och om du känt dig lurad får du i såfall lämna klagomål till dessa.

Jag kan enbart beklaga att du känt dig lurad, fast det varit bortom mitt ansvar.

Men bättre sent än aldrig, nu har du fått korrekt information från fotografen själv, så då borde allt vara i din ordning.

/Terje
Det var ändå du som tog bilden och det var du som arrangerade mullvaden.

Vi kommer inte längre än så här, ha en trevlig eftermiddag!
 

gorred

Aktiv medlem
Sen funderar jag över en annan sak; att manipulera bilder är fel, framförallt om man ljuger och försöker framställa det som om bilden man manipulerat är äkta. (Sen vet jag att naturfotografer har en egen agenda, man får inte inte ändra i förutsättningarna alls, plocka bort grässtrån etc...)

Erik Johansssons bilder ifrågasätts ju inte, han är ju helt öppen med vad han gör och visar till och med det på YouTube.

När det gäller mullvadsbilden har jag föreställningen att allt var öppet presenterat; fynd av "död" mullvad, placerande i hål etc. Men det blev en kul bild oavsett. Och alltså helt öppet. Och då faller, för mig eventuella oegentligheter kring bilden, jämfört med exempelvis lodjuret, liksom diskussionen kring bilden.
 

Terje H

Aktiv medlem
Jag har alltid gillat Terje och hans bilder, men nu måste jag säga att jag beundrar honom. Hans tålamod att svara hövligt på dessa negativa påståenden och kommentarer från några som inte förstår, eller vill förstå. En del kommentarer är ju rena personangrepp.
Tack Peter för dina fina ord! 😊
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Jag tackar för ditt erbjudande, men måste tyvärr säga ”nej tack”.

Förstår inte vad det har med ärlighet och öppenhet att göra med att skicka iväg orginalfiler eller högupplösta bilder till höger och vänster. För du tror väl inte att jag av någon anledning skulle göra ett undantag med dig; med tanke på vad du skrivit om mig. Och varför skulle du vilja ha en bild av mig som skärmsläckare (eller något liknande) från en fotograf som förbrukat sitt förtroende (eller vad du nu skrev tidigare).

Skickar jag iväg högupplösta bilder är det till kunder, familj/vänner eller till labbet för utskrifter. Du tillhör ingen av dessa kategorier.

/Terje
- Jag förstår; du skriver kunder. Då undrar jag vilka dina kunder är eller har varit? Dessa måste ju idag fungera som dina referenser. Vore skoj att se vilken kommersiell användning dina bilder har.
 

Terje H

Aktiv medlem
- Jag förstår; du skriver kunder. Då undrar jag vilka dina kunder är eller har varit? Dessa måste ju idag fungera som dina referenser. Vore skoj att se vilken kommersiell användning dina bilder har.
Som jag skrev i ett svar tidigare så lämnar jag inga detaljer. Det gäller givetvis i nutid och framåt.

Vad jag däremot gjort genom åren är mycket, vilket jag inte orkar gå genom här. Börja med min blogg däremot, det är en bra början.

Och ja, mina bilder är säljbara. Fick en gång i tiden (på den analoga tiden) frågan om när jag skulle börja göra säljbara bilder. Mina bilder avvek ju rätt mycket från gängse normer även då. Mitt svar blev då: När mina bilder inte säljer längre.

Men det underlätter jo givetvis att jag inte bara kan fotografera och skapat en egen och tydlig profil - det är jo bra om jag även kan skriva, undervisa och föreläsa. Att jag sedan har förmågan att inspirera, så pass att en kursdeltagare går från nybörjare till duktig på ungefär en dag.

Men jag gillar inte att skryta, fråga andra istället.

/Terje
 

Terje H

Aktiv medlem
Låt mig bara enkelt summera: Jag kan det jag håller på med! 😊

Det finns andra naturfotografer som kopierat mitt sätt att fotografera, men också mitt sätt att undervisa och föreläsa. Och gör det bra, rent karriärmässigt.

Så det borde väl också vara tillräckligt som ett svar.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Som jag skrev i ett svar tidigare så lämnar jag inga detaljer. Det gäller givetvis i nutid och framåt.

Vad jag däremot gjort genom åren är mycket, vilket jag inte orkar gå genom här. Börja med min blogg däremot, det är en bra början.

Och ja, mina bilder är säljbara. Fick en gång i tiden (på den analoga tiden) frågan om när jag skulle börja göra säljbara bilder. Mina bilder avvek ju rätt mycket från gängse normer även då. Mitt svar blev då: När mina bilder inte säljer längre.

Men det underlätter jo givetvis att jag inte bara kan fotografera och skapat en egen och tydlig profil - det är jo bra om jag även kan skriva, undervisa och föreläsa. Att jag sedan har förmågan att inspirera, så pass att en kursdeltagare går från nybörjare till duktig på ungefär en dag.

Men jag gillar inte att skryta, fråga andra istället.

/Terje
Att ange dina referenser/kunder måste rimligen ligga i ditt intresse. Med det du skriver ovan drar jag slutsatsen att du inte har några att lämna.
 

Terje H

Aktiv medlem
Erik Karlsson: Jag vet inte vad som egentligen är ditt problem, och det har jag givetvis inget med att göra. Men det blir tydligare efterhand, du verkar fanatisk i någon form. Du är snabb med slutsatser och teorier. Du verkar se mig som någon form av projekt, där du redan har klart med slutklämmen. Du har redan bestämt dig vem jag är, men undviker själv alla former för att avslöja vem du är, till mig och andra.

Jag ska däremot inte följa ditt exempel i att skapa en profil av vem du är. Eller vad du heter och var du bor. Också grundläggande information i ett samtal, där BÅDA är ärliga.

Men jag lämnar det därhän; fast jag tydligen är ditt ptoblem så är inte du mitt problem. Man gör ju sina egna val.

Så jag lämnar dina frågor framöver obesvarade, vilket ger dig fritt utrymme för fina slutsatser om mig.

Lycka till!
 

blixtkub

Avslutat medlemskap
Men herregud...

Alltså Fotosidan, har inget personligt emot pmd, isolen osv personligen, men de sänker ju forumet så det blir helt ointressant. Sitta och ifrågasätta allt och veta bäst in absurdum främjar ju ingenting och man lessnar ju bara. Huruvida Terjes förehavanden kan väcka sånt otroligt engagemang är helt otroligt.
Terje har svarat och ta det och gå vidare, liksom.
Pk-sverige kommer ta oss alla verkar det som...
Skäms på er, både fotosidan och ni forumtöntar som inte kan bete er!
 

Citrin

Aktiv medlem
Det är en stor och evig SKAM av Fotosidans ansvarige redaktör och utgivare att tillåta denna förfärligt låga nivå på inläggen från några enstaka skribenter. Språkbruk och insinuanta anspelningar som enbart har ett enda syfte: att misskreditera och trampa på en fotograf som oräkneliga antal gånger erkänt och bett om ursäkt för sitt misstag som tydligen är ett värre brott än folkmord. Ansvarige redaktörens flathet har bidragit till att förvandla denna en gång så seriösa fotosajt till sajt av sällan skådat lågvattenmärke. Har länge haft funderingar på att lämna denna sjunkande båt, men då skulle väl nivån sjunka ytterligare.
 

Terje H

Aktiv medlem
Jag personligen tycker inte man ska stänga tråden. Utan låta den vara som den är, vilket också får de personer som skrivit "mindre bra" inlägg också får stå till svars för dessa.

Det kan vara en morot till framtida inlägg här i tråden, att man tänker sig lite för innan man publicerar. Och att det är levande människor man diskuterar med, inte bokstäver på tangentbordet.

Enda sättet att strukturera upp tråden är att "de som håller på" inte blir enarådande i sina frågor. Jag har koll på läget; kommer det frågor eller personangrepp, så får personen stå till svars för detta. Och sedan kan jag välja om jag vill svara eller ignorera. Då flyter tråden på.

Jag är lugn hela tiden som jag skriver här, då skriver jag heller inte i affekt. Ni andra kan vara lugna, jag har kontroll på läget och mig själv. Tänk på att jag redan gått genom ett helvete, jag hanterar nog detta också.

I motsats till Flashback där dessa personer får härja fritt, så blir det här under eget namn (de flesta) och de får stå till svars för det de skriver. Jag kan även bemöta mycket av detta.

Däremot är jag oerhört tacksam för allt stöd jag också får. Tack till er!
 

Terje H

Aktiv medlem
Det är en stor och evig SKAM av Fotosidans ansvarige redaktör och utgivare att tillåta denna förfärligt låga nivå på inläggen från några enstaka skribenter. Språkbruk och insinuanta anspelningar som enbart har ett enda syfte: att misskreditera och trampa på en fotograf som oräkneliga antal gånger erkänt och bett om ursäkt för sitt misstag som tydligen är ett värre brott än folkmord. Ansvarige redaktörens flathet har bidragit till att förvandla denna en gång så seriösa fotosajt till sajt av sällan skådat lågvattenmärke. Har länge haft funderingar på att lämna denna sjunkande båt, men då skulle väl nivån sjunka ytterligare.
Tycker det snart är dags för Ryfors igen, lite vatten i rörelse. Hoppas däremot att värmen här inte blir alldeles för långvarig annars blir det inte mycket vatten kvar. Hehe!

Du kan vara lugn Erik, jag har full kontroll. Men är samtidigt oerhört tacksam över ditt stöd. Utan att ha pratat med Fotosidan om det, så tror jag Fotosidan gjort samma bedömning som jag själv gjort. Kanske blir det ordning på tråden efterhand som fler andra börjar ställa frågor. Sedan får de som lämnat "mindre bra" kommentarer stå till svars för dessa även framöver.

/Terje
 

thommya

Aktiv medlem
Jag personligen tycker inte man ska stänga tråden. Utan låta den vara som den är, vilket också får de personer som skrivit "mindre bra" inlägg också får stå till svars för dessa.

Det kan vara en morot till framtida inlägg här i tråden, att man tänker sig lite för innan man publicerar. Och att det är levande människor man diskuterar med, inte bokstäver på tangentbordet.

Enda sättet att strukturera upp tråden är att "de som håller på" inte blir enarådande i sina frågor. Jag har koll på läget; kommer det frågor eller personangrepp, så får personen stå till svars för detta. Och sedan kan jag välja om jag vill svara eller ignorera. Då flyter tråden på.

Jag är lugn hela tiden som jag skriver här, då skriver jag heller inte i affekt. Ni andra kan vara lugna, jag har kontroll på läget och mig själv. Tänk på att jag redan gått genom ett helvete, jag hanterar nog detta också.

I motsats till Flashback där dessa personer får härja fritt, så blir det här under eget namn (de flesta) och de får stå till svars för det de skriver. Jag kan även bemöta mycket av detta.

Däremot är jag oerhört tacksam för allt stöd jag också får. Tack till er!
Bra skrivet, Terje - tummen upp för att du är öppen för dialog.
Tolkar det som att motståndarna till tråden är mer upprörda än du själv är. Fattar inte varför man läser tråden om det nu är så våldsamt upprörande. Och vem bryr sig egentligen? Det är ju dig det handlar om och du vill hålla igång tråden.
Låt oss hoppas på en öppen och ärlig dialog utan personangrepp.

Thommy
 
Glädje

Hej Terje.

Jag undrar om du har hittat tillbaka till glädjen i fotandet igen.
Vet om hela din historia. Måste säga att jag anser att ditt "straff" överstiger vad "vanliga" kriminella får betala. Du har betalat ditt med råge. Skiter fullständigt i belackarna som kommer med sitt eviga tjat.
Så återigen, om man ser till din erfarenhet och skicklighet som fotograf. Har du fått tillbaka aptiten på foto igen? Jag är en amatör som gått igen 5 helvetes år själv. Kan inte mycket om foto teknik. Men har köpt en ny kamera och hoppas och tror att lusten fortfarande finns där att ge mig ut och bara må bra med kameran som följeslagare. För mig är ju fotandet en slags meditation som skänker lung i en sjuk värld!

MVH/Ernst
 

Citrin

Aktiv medlem
Jag tycker inte heller att man ska stänga tråden, den ursprungliga diskussionen är nog så intressant. Men jag kan inte låta bli att reagera på vissa människors förmåga att utifrån egna slutsatser skapa en orubblig verklighet och redaktörens totala frånvaro i diskussionen som han i egenskap av fotograf rimligtvis borde vara intresserad av att delta i. Det är ju ändå en sajt han är ansvarig för och borde vara intresserad av att upprätthålla en högre nivå än den som råder nu. Personangrepp hör inte hemma här.
 
ANNONS