Annons

gammla blixtar med synk-kabel?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

CalleX

Aktiv medlem
Re: Teknisk, akademisk, Autobahn, Sten N. o jag.

fujicanon skrev:
Blixter med högre synkspänning enn vad 10D greier är oaktuella att köpa (du har ju inga gamla Boforsare idag).

Kunskap är kunskap - den har ett egenvärde i mina ögon. Eftersom jag kommer koppla blixtarna genom deras hot-shoe med en adapter till PC-synk så kommer den spänning de levererar i sin hotshoe vara samma som kommer ligger över kamerans PC-synk -alltså är det rätt många som på pappret överstiger gränsen på 6V. Åtminstone i den priskategori som jag siktar på. Jag kommer säkert köpa en finblixt också men i nuläget så är önskan mer att experimentera för lite pengar.

Jag förstår fortfarande inte vad du menar med autobahn liknelsen. Eller jag tror att jag förstår men logiken i den föklaringen är så haltande att jag vägrar tro den...


Jag är tacksam för all hjälp naturligtvis men den typ av hjälp som du bistår med där du säger att allt är säkert när det inte är det...ja du vet vad de säger; "med sådana vänner..."
 
Senast ändrad:

raderadmedlem

Avslutat medlemskap
Re: Re: Teknisk, akademisk, Autobahn, Sten N. o jag.

CalleX skrev:
Kunskap är kunskap - den har ett egenvärde i mina ögon. Eftersom jag kommer koppla blixtarna genom deras hot-shoe med en adapter till PC-synk så kommer den spänning de levererar i sin hotshoe vara samma som kommer ligger över kamerans PC-synk -alltså är det rätt många som på pappret överstiger gränsen på 6V. Åtminstone i den priskategori som jag siktar på. Jag kommer säkert köpa en finblixt också men i nuläget så är önskan mer att experimentera för lite pengar.

Jag förstår fortfarande inte vad du menar med autobahn liknelsen. Eller jag tror att jag förstår men logiken i den föklaringen är så haltande att jag vägrar tro den...


Jag är tacksam för all hjälp naturligtvis men den typ av hjälp som du bistår med där du säger att allt är säkert när det inte är det...ja du vet vad de säger; "med sådana vänner..."
"Sådanna vänner" anbefaler dej att köpa blixtar som du kann använda; i en priskategori < ett par hundringar. Duger det?
FINBIXT??? Va fan är det? Akademisk?

Autobahn var nog över vad du kann fatta; ursäkta, men det kräver ett lite tänkande......

Komm ihåg CalleX; dina frågor startade innan någon hadde innfo om din utrustning överhuvudtaget.
/Erik J
 

CalleX

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Teknisk, akademisk, Autobahn, Sten N. o jag.

fujicanon skrev:
"Sådanna vänner" anbefaler dej att köpa blixtar som du kann använda; i en priskategori < ett par hundringar. Duger det?
FINBIXT??? Va fan är det? Akademisk?

Autobahn var nog över vad du kann fatta; ursäkta, men det kräver ett lite tänkande......

Komm ihåg CalleX; dina frågor startade innan någon hadde innfo om din utrustning överhuvudtaget.
/Erik J
Mina frågor var i mina ögon oberoende av vilken utrustning jag använder. Jag undrade om man behövde oroa sig över spänningen över en synk kabel - min uppfattning var att det sa sig själv att det då rörde sig om PC-synk till skillnad från hotshoe. Utöver det undrade jag om för och nackdelar med att använda slavtändare jämfört med synkkabel.

Finblixt i mitt fall är en blixt med ordentlig automatik och e-TTL - kostnad 1000-3000 ="finblixt".

Akademisk kan ses som kunskap för kunskapens skull - alltså är en praktisk applicering inte ett måste.

Och nä - jag förstår inte vad du vill ha sagt med autobahnliknelsen. Eftersom jag inte får en förklaring så börjar jag tro att min första bedömning av den är riktig och att din tillhörande logik är minst sagt bristfällig. Du kanske själv har insett detta och därför inte vill att gå in på den djupare?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS