Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljuset vs. datorn

Produkter
(logga in för att koppla)

ante10

Medlem
Hej,
jag har en fundering rörande bilden jag har bifogat. Hur åstakommer man denna effekt. Kan man göra det i efterhand i CS eller ställs kraven på de rätta förutsättningarna vid fototillfället?

Mvh Andreas
 

Bilagor

iBoat

Aktiv medlem
Hej,
jag har en fundering rörande bilden jag har bifogat. Hur åstakommer man denna effekt. Kan man göra det i efterhand i CS eller ställs kraven på de rätta förutsättningarna vid fototillfället?

Mvh Andreas
I princip kan man göra vad som helst med en bild i Photoshop, det handlar bara om hur mycket tid man vill lägga ner. Det här resultatet borde inte vara så svårt att efterlikna. Metoderna är många, men ett sätt kanske kan vara att minska omfånget rejält med kurvor, nivåer etc. Sedan använda färgbalans för att efterlikna grönsticket.

Edit:
Ett snabbt försök blev så här:
 

Bilagor

Senast ändrad:

Thomas Olinger

Aktiv medlem
Jag skulle göra två lager. Originalbilden ligger i ett lager som jag drar ner opaciteten på och det andra lagret har den färgnyans som jag vill att bilden ska ha färgstick av. Genom att blanda med opacitet mellan lagren borde det gå att få fram den här effekten.
 
ANNONS