Annons

Skalan för AF-finjustering räcker inte till

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakimax

Medlem
Har en D7100 och har nyligen köpt ett begagnat Sigma 50-150 mm 2.8. Tyckte inte att jag fick tillräcklig skärpa i bilderna och kollade på möjligheten att kalibrera fokus på liknande sätt som beskrivs i denna video https://www.youtube.com/watch?v=gEJNZGEGmE4

Mycket riktigt visade sig skärpan ligga några centimeter bakom motivet. Jag gick därför in i menyn under AF-finjustering och minskade värdet för att flytta brännpunkten mot kameran. Det blev successivt bättre allt eftersom jag minskade värdet. Till slut kom jag till det lägsta värdet (-20) men skärpan ligger trots detta någon centimeter bakom motivet.

Vad göra när man inte kan välja något lägre värde, men ändå inte har lyckats flytta fokus tillräckligt mycket mot kameran för att fokus ska hamna på motivet?
 

Johnny.H.

Aktiv medlem
Du kan lämna in kamera & objektiv till Tura Scandinavia för kalibrering. Vad det kostar får du kolla upp med dem.
 

Joakimax

Medlem
Så det finns inget mer jag själv kan göra med andra ord, utan behöver låta någon professionell aktör kalibrera objektivet?!
 

apersson850

Aktiv medlem
Nu har jag inte Nikon, men det verkar fungera likadant som det gör på Canon. Och då är det så att man kan finjustera själv, men är det riktigt illa, då är det verkstad som gäller. När man hamnar utanför skalan, alltså.
 

eskil23

Aktiv medlem
Med Sigmas nyare objektiv så kan man göra större justeringar i objektivet med USB-dockan än vad man kan göra i kameran. Men Sigma 50-150 tillhör väl inte någon av Global Vision-serierna?
 

Joakimax

Medlem
Har varit i kontakt med Tura Scandinavia idag. De rekommenderade mig att skicka in objektivet för kalibrering tillsammans med mitt kamerahus. Kommer kosta 1375:- inkl moms inkl frakt.
 
ANNONS