Annons

EF på utdöende?

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Det är jättesvårt att bedöma hur marknaden skulle reagera på om Canon hittar på ytterligare en fattning för småbild, men Canon har visat sig vara konservativt på sista tiden så jag tror att de skyndar långsamt.
Kommentar till påståendet om konservatism (som jag borde ha haft med från början):

Jag skulle tycka att det vore jättekul om Canon helt plötsligt presenterade ett spegelfritt småbildsystem med ett nytt registeravstånd som vore avpassat till icke-behovet av spegelhus.

Det vore lite i samma anda som när de presenterade EOS-systemet 1987: "hej då gammaldags teknik; här har vi den nya moderna världen". Canon var enormt framsynt på den tiden och har inte behövt göra speciellt många ändringar i EF-fattningen sen dess, medan konkurrenterna har behövt fixa och dona en hel del.

Canon var också ena hejare på digitala systemkameror på 2000-talet: EOS D30, EOS 10D och framförallt EOS 300D som gjorde digitala systemkameror överkomliga för var och en. Dessutom EOS 5D som var den första "billiga" digitala småbildskameran.

Men de senaste tio åren eller så har Canon vilar på lagrarna och inte visat någon direkt stor innovationskraft. Det får mig att misstänka att Canon gärna sitter still i båten och väntar på vad som händer bland övriga kameratillverkare innan de ens börjar fundera på en spegelfri digital småbildskamera.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Litet utdrag från North light som visar på att det spekuleras friskt :)

2016 December

23nd There’s been no solid 6D mk2 info for a while now. I’d still put my pennies on a late spring launch for a modestly improved 6D mk2. This is probably not the model for huge change – look for more features that now look standard elsewhere.
Note that I’m not counting the ‘6D2 will be full frame mirrorless’ stuff that seems to have been doing the rounds of late, on some of the more sensationalist sites ;-)

I’ve seen nothing to suggest that Canon are ready for such a big change (yet). I’ve not yet seen any reliable discussion over whether the EF-M mount could support a larger sensor – simply overlaying a 24mm x 36mm rectangle over the mount suggests maybe not, but…
The throat diameter of the EF mount is 54mm
The diagonal of a 24 x 36mm sensor is 43.3mm
The EF-M mount throat diameter is 47mm, so it’s possible, and you have to assume Canon thought of the possibility when devising the EF-M mount.

The alternative is to have an EF mount mirrorless, with the same 44mm flange distance.
Removing the mirror box and pentaprism could make for some interesting design options – does Canon have the will to be truly adventurous here? (I hear a groan from seasoned Canon followers ;-) Are they selling DSLRs to an audience that is willing to embrace radical design?
 

skalman-63

Aktiv medlem
Skulle vilja höra era åsikter om EF-fattningens fortlevnad på sikt. Spegellösa hus med annan typ av fattning ser ju ut att vara framtiden.

Jonas
Börjar med ett citat, av okänd. Glödlampan togs inte fram genom utveckling av stearinljuset.

En tanke som slog mig var varför skulle Canon ta bort spegeln och byta objektivfattning. Varför inte behålla den nuvarande fattningen och byta ut sensorn till mellanformat samt ta bort spegeln.

En vild gissning.

// Jörgen
 

Photocon

Aktiv medlem
Tror du inte Canon måste svara snart på Sonys A7 serie om de inte ska tappa för mycket andelar? A7rii är ju en grymt kompetent kamera och ver iii lär ju inte bli sämre. Vi ser ju också många exempel på trogna Canonfotografer som tar den förlust en mindre sensor ger till förmån för litet och nätt spegellöst ala Fuji.
Nej! Jag ser det som om Sony själva måste svara upp mot just sig själva. Visserligen är A7-serien mycket lyckad i många avseenden, men registeravståndet har skapat många problem (främst på vidvinkel- och normalzoomsidan).

Mao saknas det en hel del riktigt bra native objektiv i deras line-up. För att kompensera detta måste objektiven göras långa och tunga i förhållande till de små kamerahusen. Och hur bekvämt är det?

Vidare är Sony fortfarande inte ifatt vad gäller AF med spegellösa kameror (men har blivit bättre med tiden).

Jag tror att EF-fattningen kommer att finnas kvar och att pro-husen kommer att vara fullstora i framtida spegellösa systemkameror.

Tror även att Sony kommer att tillverka en A9 (?) spegellös som är större än nuvarande A7-serie för att kunna bära upp sådana gluggar som FE 24-70/2.8 Zeiss m fl på ett balanserat sätt. Bara den gluggen väger mer och är lite längre än Nikons och Canons motsvarande.

Jag har slitit med A7R och en massa adaptrar plus Sonys native objektiv. De är inte framme ännu enl min åsikt. A7-serien är bäst för mindre och korta objektiv hanteringsmässig. Och många av de nativeobjektiven lider av dålig kant- och midrangeskärpa p g a det korta registeravståndet.

Tror inte Canon eller Nikon vill gå i den fällan.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Börjar med ett citat, av okänd. Glödlampan togs inte fram genom utveckling av stearinljuset.

En tanke som slog mig var varför skulle Canon ta bort spegeln och byta objektivfattning. Varför inte behålla den nuvarande fattningen och byta ut sensorn till mellanformat samt ta bort spegeln.

En vild gissning.

// Jörgen
Kul med lite vilda gissningar :) Jag har inte en aning om det är möjligt men det finns det nog andra på fotosidan som vet.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Nej! Jag ser det som om Sony själva måste svara upp mot just sig själva. Visserligen är A7-serien mycket lyckad i många avseenden, men registeravståndet har skapat många problem (främst på vidvinkel- och normalzoomsidan).

Mao saknas det en hel del riktigt bra native objektiv i deras line-up. För att kompensera detta måste objektiven göras långa och tunga i förhållande till de små kamerahusen. Och hur bekvämt är det?

Vidare är Sony fortfarande inte ifatt vad gäller AF med spegellösa kameror (men har blivit bättre med tiden).

Jag tror att EF-fattningen kommer att finnas kvar och att pro-husen kommer att vara fullstora i framtida spegellösa systemkameror.

Tror även att Sony kommer att tillverka en A9 (?) spegellös som är större än nuvarande A7-serie för att kunna bära upp sådana gluggar som FE 24-70/2.8 Zeiss m fl på ett balanserat sätt. Bara den gluggen väger mer och är lite längre än Nikons och Canons motsvarande.

Jag har slitit med A7R och en massa adaptrar plus Sonys native objektiv. De är inte framme ännu enl min åsikt. A7-serien är bäst för mindre och korta objektiv hanteringsmässig. Och många av de nativeobjektiven lider av dålig kant- och midrangeskärpa p g a det korta registeravståndet.

Tror inte Canon eller Nikon vill gå i den fällan.
Intressant att ett kort registeravstånd även i spegellösa världen kan skapa problem och inte bara fördelar. I kombination med att Canon fortsätter att uppdatera sina EF-objektiv så känns det nu mindre sannolikt för mig att en ny fattning skulle dyka upp.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Kommentar till påståendet om konservatism (som jag borde ha haft med från början):

Jag skulle tycka att det vore jättekul om Canon helt plötsligt presenterade ett spegelfritt småbildsystem med ett nytt registeravstånd som vore avpassat till icke-behovet av spegelhus.

Det vore lite i samma anda som när de presenterade EOS-systemet 1987: "hej då gammaldags teknik; här har vi den nya moderna världen". Canon var enormt framsynt på den tiden och har inte behövt göra speciellt många ändringar i EF-fattningen sen dess, medan konkurrenterna har behövt fixa och dona en hel del.

Canon var också ena hejare på digitala systemkameror på 2000-talet: EOS D30, EOS 10D och framförallt EOS 300D som gjorde digitala systemkameror överkomliga för var och en. Dessutom EOS 5D som var den första "billiga" digitala småbildskameran.

Men de senaste tio åren eller så har Canon vilar på lagrarna och inte visat någon direkt stor innovationskraft. Det får mig att misstänka att Canon gärna sitter still i båten och väntar på vad som händer bland övriga kameratillverkare innan de ens börjar fundera på en spegelfri digital småbildskamera.
Du har säkert rätt och då borde det få till följd att om/när de väljer att lansera en spegelfri småbildskamera så är inte fattningen ändrad. Ska de sitta still i båten ända tills konkurrensen börjar äta upp deras marknadsandelar så finns väl inte tiden att både konstruera om husen och skapa en ny serie objektiv kan tänka.
 

PMD

Aktiv medlem
Du har säkert rätt och då borde det få till följd att om/när de väljer att lansera en spegelfri småbildskamera så är inte fattningen ändrad. Ska de sitta still i båten ända tills konkurrensen börjar äta upp deras marknadsandelar så finns väl inte tiden att både konstruera om husen och skapa en ny serie objektiv kan tänka.
Ett alternativ är kanske att använda EF-M-fattningen även för småbild (som det spekuleras om i citatet i ditt inlägg #22), men jag vet inte om det genomförbart.

När Sony tog fram sin E-fattning trodde "alla" att den bara var för APS-C, men den visade sig fungera för småbild också.

När väl Canon bestämmer sig går det nog fort. Jag är tämligen övertygad om att de har prototyper av både det ena och det andra som de kan produktifiera med hyfsat kort varsel (liksom de flesta andra kameratillverkare).
 

gamleJ

Aktiv medlem
Ett alternativ är kanske att använda EF-M-fattningen även för småbild (som det spekuleras om i citatet i ditt inlägg #22), men jag vet inte om det genomförbart.

När Sony tog fram sin E-fattning trodde "alla" att den bara var för APS-C, men den visade sig fungera för småbild också.

När väl Canon bestämmer sig går det nog fort. Jag är tämligen övertygad om att de har prototyper av både det ena och det andra som de kan produktifiera med hyfsat kort varsel (liksom de flesta andra kameratillverkare).
Ja de har onekligen muskler att spänna och tar de då en väg som inte innefattar EF-fattning så kommer det att kosta oss rejält vi som är djupt inköpta. Den som lever få se.
 

PMD

Aktiv medlem
Ja de har onekligen muskler att spänna och tar de då en väg som inte innefattar EF-fattning så kommer det att kosta oss rejält vi som är djupt inköpta. Den som lever få se.
Jag brukar undvika att betrakta fotoutrustning som ett kapital som kan realiseras i någon högre utsträckning.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jag brukar undvika att betrakta fotoutrustning som ett kapital som kan realiseras i någon högre utsträckning.
Kan inte unna mig att tänka så. En värdeminskning av det slag som skulle bli kontentan i detta fall skulle göra det svårare för mig att kunna hänga med och köpa nya spännande objektiv och kamerahus framöver. För mig är det en nästan lika viktig del som fotograferandet i sig. Jag har inga problem med förlust på de delar i min utrustning som jag även tjänar lite pengar på genom småjobb, men nöjeslinserna som inte används flitigt skulle svida att förlora mycket pengar på. De har liksom inte betalt sig :). Jag förstår om det låter knasigt men tror det finns fler som tänker likadant.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Börjar med ett citat, av okänd. Glödlampan togs inte fram genom utveckling av stearinljuset.

En tanke som slog mig var varför skulle Canon ta bort spegeln och byta objektivfattning. Varför inte behålla den nuvarande fattningen och byta ut sensorn till mellanformat samt ta bort spegeln.

En vild gissning.

// Jörgen
Intressant tanke, men det skulle förmodligen innebära att man fick uppgradera de flesta/alla? EF objektiven optiskt för att lysa ut den större sensorytan, så man hade inte haft så stor draghjälp av att det redan finns många EF objektiv ute i omlopp. Dessutom är större sensorer liksom objektiv med större utlysning dyrare. Skulle nog kunna bli svårt att konkurrera med mellanformat från Fujifilm, Pentax och Hassselblad. Det börjar bli ganska trångt bland de "billiga" mellanformatarna

Det troliga är väl att man gör som med EOS-M och tar fram en adapter och ett litet antal små lätta objektiv där ljustyrka och bildkvalitet får stå tillbaka för att få låg vikt. De som vill ha sådant får åtminstone till en början nöja sig med adapter och EF optik.


En annan utveckling är att man struntar i spegellöst fullformat då inte minst Sony visat att den lilla vikt och storleksminskningen man får med ett spegelöst FF hus är ganska meningslös när optiken börjar väga bortåt kilot. Istället skulle man kunna utveckla EOS-M systemet med fler bättre ljusstarkare objektiv och snarare konkurrera med Fujifilm XT2 m.fl.
 

plq

Ny medlem
Med tanke på att Canon jobbar på högvarv med att förfina och ersätta befintliga EF objektiv så tror jag inte man räknar med det inom en överskådlig framtid.

Sen förstår jag inte varför objektiv för spegellösa kameror skulle bli mindre och lättare, givet samma sensorstorlek? Det som krävs för att teckna ut småbildsformatet är ju samma, oavsett spegel?
Nej, spegeln sitter i vägen, och medför att måste använda retrofokuskonstruktioner.
Jämför med storleken på Leicas M-objektiv. En Summilux 35 mot en Canon eller Nikon retrofokus pjäs.
Sedan fattar jag inte varför Leica gör stora retroobjektiv idag. För att Canon och Nikon gör det?
Korkat.
 

EJM68

Aktiv medlem
Trenden för tillfället är väl inte högpresterande små objektiv, utan högpresterande stora objektiv? Tänker på Sigma, Nikon, Canon, Zeiss, Sony GM.
Så länge objektiven är så stora tycker inte jag att det finns någon större orsak till att göra mindre hus. Att Canon plockar bort spegelhuset förr eller senare lär nog bero på kostandsbesparningar. Småbild lider inte heller så mycket av liten sökarbild som 4/3 och APS-C gjort med spegel.
Jag tror att det måste komma något stort teknikskifte för att Canon skall dumpa alla EF-objektiv.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Trenden för tillfället är väl inte högpresterande små objektiv, utan högpresterande stora objektiv? Tänker på Sigma, Nikon, Canon, Zeiss, Sony GM.
Så länge objektiven är så stora tycker inte jag att det finns någon större orsak till att göra mindre hus. Att Canon plockar bort spegelhuset förr eller senare lär nog bero på kostandsbesparningar. Småbild lider inte heller så mycket av liten sökarbild som 4/3 och APS-C gjort med spegel.
Jag tror att det måste komma något stort teknikskifte för att Canon skall dumpa alla EF-objektiv.
Jag hoppas du får rätt. Jag hoppas också att de faktiskt plockar bort spegeln i någon av småbildsserierna. Skulle sitta fint med lite ny design, evf och fokuspeaking mm.
 

PMD

Aktiv medlem
Nej, spegeln sitter i vägen, och medför att måste använda retrofokuskonstruktioner.
Jämför med storleken på Leicas M-objektiv. En Summilux 35 mot en Canon eller Nikon retrofokus pjäs.
En rimligare jämförelse är med objektiven till Leica SL. De objektiven har AF till skillnad från M-objektiven.

Sedan fattar jag inte varför Leica gör stora retroobjektiv idag. För att Canon och Nikon gör det?
Korkat.
Kanske för att strålgången ska bli mer telecentrisk. Inte så korkat, faktiskt.
 
ANNONS