Annons

EF på utdöende?

Produkter
(logga in för att koppla)

gamleJ

Aktiv medlem
Skulle vilja höra era åsikter om EF-fattningens fortlevnad på sikt. Spegellösa hus med annan typ av fattning ser ju ut att vara framtiden. Börjar det bli dags att sälja av sina dyrgripar innan de tappar rejält i värde? Jag tänker i mitt fall på objektiv som enbart används till nöjesfotografering några gånger om året. Självklart kommer EF finnas kvar länge även om Canon satsar på spegellösa hus i småbildsformatet men de kommer vara gårdagens optik. De kommer fungera med adaptrar men hur troligt är det att en entusiastmarknad kommer välja ett sådant alternativ om det finns bättre eller jämförbar optik som är mindre/lättare och kan monteras utan adapter? Jag vill förtydliga att frågan handlar om rent ekonomiska avväganden. Självklart går det att ta bra bilder med dessa objektiv ända tills jag skrumpnar ihop och inte orkar bära dem längre :).

Jonas
 

gamleJ

Aktiv medlem
Finns ingen ersättare för småbild än så länge hos Canon.
Nej jag vet, men troligen kommer det snart och då kan intresset för EF-optik snabbt förändras. Sonys modeller och även Fuji aps-C har ju visat att spegelfria alternativ i stort är lika kompetenta och inom vissa områden även bättre än spegelalternativen. Batteritiden verkar vara det sista hindret.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Med tanke på att Canon jobbar på högvarv med att förfina och ersätta befintliga EF objektiv så tror jag inte man räknar med det inom en överskådlig framtid.

Sen förstår jag inte varför objektiv för spegellösa kameror skulle bli mindre och lättare, givet samma sensorstorlek? Det som krävs för att teckna ut småbildsformatet är ju samma, oavsett spegel?
 

PMD

Aktiv medlem
Det är väl snarare ganska troligt att det inte kommer en ny objektivfattning för småbild från Canon under överskådligt framtid. EOS-kameror med EF-fattning säljer väl inte så dåligt?

Om Canon, mot förmodan, kommer med en spegelfri småbildskamera inom överskådligt framtid så tror jag att den kommer att använda EF-fattning.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Med tanke på att Canon jobbar på högvarv med att förfina och ersätta befintliga EF objektiv så tror jag inte man räknar med det inom en överskådlig framtid.

Sen förstår jag inte varför objektiv för spegellösa kameror skulle bli mindre och lättare, givet samma sensorstorlek? Det som krävs för att teckna ut småbildsformatet är ju samma, oavsett spegel?
Det finns ju en otrolig mängd Canon dslr som behöver objektiv under många år framöver så Canon lär nog tjäna pengar på EF-objektiv länge till. Jag tror dock att de får sälja mindre och att fina L objektiv inte kommer vara lika heta på begagnatmarknaden om en ny generation objektiv passande spegellöst finns tillgängligt.

Objektiven bör väl åtminstone bli kortare.
I en tidigare tråd hamnade några inlägg nära det du berör här. Jag undrade då om möjligen en spegelfri småbildskamera kunde släppas av Canon med EF-fattning. Martin A som brukar ha koll på det mesta trodde inte det. Vinsterna i storlek pga mindre registeravstånd skulle vara nog för att skapa en ny serie. Åtminstone var det så jag förstod det.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Det är väl snarare ganska troligt att det inte kommer en ny objektivfattning för småbild från Canon under överskådligt framtid. EOS-kameror med EF-fattning säljer väl inte så dåligt?

Om Canon, mot förmodan, kommer med en spegelfri småbildskamera inom överskådligt framtid så tror jag att den kommer att använda EF-fattning.
Mitt svar till hBengtsson passar som kommentar även här. Ditt inlägg kom medan jag svarade på hans inlägg.:)
 

PMD

Aktiv medlem
Objektiven bör väl åtminstone bli kortare.
De skulle bli ungefär 2.5 cm kortare. Jag utgår då från Sonys E-fattning när det gäller registeravstånd och gissar att det skulle bli ungefär samma på en Canonkamera.

I en tidigare tråd hamnade några inlägg nära det du berör här. Jag undrade då om möjligen en spegelfri småbildskamera kunde släppas av Canon med EF-fattning. Martin A som brukar ha koll på det mesta trodde inte det. Vinsterna i storlek pga mindre registeravstånd skulle vara nog för att skapa en ny serie. Åtminstone var det så jag förstod det.
Å andra sidan får man ytterligare en fattning att hålla reda på. För tillfället har man bara två (och en halv om man ska vara petig, men jag är tveksam till att räkna den ens som halv) och då är en av dem för APS-C.

Det är jättesvårt att bedöma hur marknaden skulle reagera på om Canon hittar på ytterligare en fattning för småbild, men Canon har visat sig vara konservativt på sista tiden så jag tror att de skyndar långsamt.
 

eskil23

Aktiv medlem
De skulle bli ungefär 2.5 cm kortare. Jag utgår då från Sonys E-fattning när det gäller registeravstånd och gissar att det skulle bli ungefär samma på en Canonkamera.
Objektiv med kort brännvidd kommer troligen att bli ännu kortare eftersom de inte kommer att behöva någon retrofokusgrupp.

När det gäller ursprungsfrågan så är kvalitetsoptik alltid kvalitetsoptik. Gamla objektiv av hög kvalitet är hett eftertraktade även av spegellösa fotografer.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Objektiv med kort brännvidd kommer troligen att bli ännu kortare eftersom de inte kommer att behöva någon retrofokusgrupp.

När det gäller ursprungsfrågan så är kvalitetsoptik alltid kvalitetsoptik. Gamla objektiv av hög kvalitet är hett eftertraktade även av spegellösa fotografer.
Absolut kommer de bättre objektiven användas med adapterlösningar men troligen inte av den breda skaran entusiaster. Möjligen till en början innan nya serien är utbyggd. I en ny serie för småbild lär optikens kvalitet vara hög rakt igenom i stil med Fujifilms aps-C , så när väl en brännvidd täckts in med snabb optik så lär priset på motsvarande EF-optik rasa i pris. Eller inte ;). Tycker det är spännande att höra hur ni andra tror.
 

PMD

Aktiv medlem
Frågan om prissänkning eller inte på EF-objektiv är lite ointressant eftersom det det är rätt osannolikt att det kommer en ny småbildsfattning från Canon inom överskådlig framtid.
 

gamleJ

Aktiv medlem
De skulle bli ungefär 2.5 cm kortare. Jag utgår då från Sonys E-fattning när det gäller registeravstånd och gissar att det skulle bli ungefär samma på en Canonkamera.


Å andra sidan får man ytterligare en fattning att hålla reda på. För tillfället har man bara två (och en halv om man ska vara petig, men jag är tveksam till att räkna den ens som halv) och då är en av dem för APS-C.

Det är jättesvårt att bedöma hur marknaden skulle reagera på om Canon hittar på ytterligare en fattning för småbild, men Canon har visat sig vara konservativt på sista tiden så jag tror att de skyndar långsamt.
Jag skulle bli väldigt glad om du får rätt. En spegellös småbilds-Canon med PRO ambitioner och EF-fattning skulle sitta fint:). Initialt verkar det som en bra lösning, men konkurrenterna skulle alltid kunna göra mindre kombon med samma prestanda år efter år. Storleken verkar ha väldigt stor betydelse för många så det är nog tyvärr tveksamt. Alternativet att endast ha hus med spegel för småbild lär ju inte fungera heller när snart allt är lika bra eller bättre med spegellösa kameror.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Frågan om prissänkning eller inte på EF-objektiv är lite ointressant eftersom det det är rätt osannolikt att det kommer en ny småbildsfattning från Canon inom överskådlig framtid.
Tror du inte Canon måste svara snart på Sonys A7 serie om de inte ska tappa för mycket andelar? A7rii är ju en grymt kompetent kamera och ver iii lär ju inte bli sämre. Vi ser ju också många exempel på trogna Canonfotografer som tar den förlust en mindre sensor ger till förmån för litet och nätt spegellöst ala Fuji.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jag vet inte. Hur mycket marknadsandel har Canon tappat till Sony?
Har inte en aning och inte heller hur mycket övrig konkurrens påverkar, men tydligen inte tillräckligt ännu, och kanske blir det inte så på många år än. Jag fiskar mest för att se om någon annan har en aning eller kvalificerad gissning. Hittills verkar ju ingen tro på en spegellös Canon med ny fattning utan att de kan tuffa på med sina nuvarande serier. Alternativt släppa en spegellös småbildskamera med EF- fattning om några år.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Hittills verkar ju ingen tro på en spegellös Canon med ny fattning utan att de kan tuffa på med sina nuvarande serier. Alternativt släppa en spegellös småbildskamera med EF- fattning om några år.
Mja, jo. När det gäller spegellöst och småbild så tror jag nog man fortsätter med EF. Om inte - kortare fattning kan knappast påverka varesig vikt eller storlek annat än i ren akademisk betydelse. Ljusinsläpp är ljusinsläpp. Glas är glas. Och det kräver sin storlek och vikt, spegel eller ej. Det är vad jag tror...såvida man inte börjar slipa fram lättviktselement med samma eller bättre prestanda. Vem vet...
 
ANNONS