Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vårgårda Naturfotofestival

Produkter
(logga in för att koppla)

xavslut

Avslutat medlemskap
...och träffar Jan van der Veen som var jättenöjd med festivalen. Fast det blev kanske liite för mycket bra bilder... ;))
 

Bilagor

Jan vdV

Avslutat medlemskap
Terje skrev:
...och träffar Jan van der Veen som var jättenöjd med festivalen. Fast det blev kanske liite för mycket bra bilder... ;))
Inte alls, domaren var mutad bara;) (Skämt förstås)

Festivalen var sisådär tyckte jag, jättekul att träffa gamla och nya bekanta förstås men råkade hamna på "fel" föreläsningar som drog ner helhetsintyget en del.
Skulle velat se Brutus och Erik men man kan inte se allt tyvärr.

En hel del utställningar var riktigt bra medan en del var mindre bra eller inte föll mig i smaken rättare sagt.
 

kimchi

Aktiv medlem
Terje skrev:
Sonja Cygnel hade med manligt sällskap...

Relativt säkra källor kan informera om ganska så pikanta och intima händelser från soffan på andra våningen på värdshuset... :))
Tack Terje för att du inte avslöjar namnet på mitt okända manliga sällskap ;)
 

objernulf

Aktiv medlem
Tack alla trevliga fotografer jag träffade i Vårgårda. Det var en mycket givande helg. Speciellt trevligt var att träffa Andy Horner och hans entusiastiska elever på Ålands folkhögskola.

Bildspelen var av skiftande kvalitet. Kul att digitalprojektorn var så bra.

Brutus Östlings bilder var mycket bra. Kul när fågelbilder inte bara blir artavbildningar.

Hans Strands bilder och framförande var av högsta klass.

Erik Malm har många fina bilder och intressant projekt men lite onödiga upprepande kommentarer att "det är absolut inte dubbelexponering".

Claes Grundsten gjorde ett mycket bra framträdande. Bra och inspirerande bilder dessutom.

Många norrmän visade tyvärr lite tråkiga dussinbilder. Visst, tekniskt perfekta och så, men vi har sett dem hundra gånger förut. Undantaget var givetvis Bjørn Rørsletts banbrytande digitala fantasier. Naturfoto? Tja, jag vet inte.

Den underbara resan var en mycket stämningsfull avslutning. Bra (dokumentära) bilder och fint framförande.

Utställningarna var bra med många fina bilder. Jan Gustavssons egenkonstuerade tavelhållare med belysning fungerade mycket bra.
Stina Deurells träbitar var både nyskapande (strukturen) och mycket sevärda.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Så trevligt att få en inblick i festivalen. jag känner liksom ett buhUUuu,, i hjärtat för att jag aldrig har möjlighet att besöka träffen.

Tack för att du delade de trevliga bilderna i större format Terje!!

MVH Niclas,
 

Lars-Olof Arvids

Aktiv medlem
Jag är mycket nöjd med lördagen! Det är alltid mycket inspirerande att se dessa bildspel och föredrag, och årets upplaga var inget undantag.

Claes Andrén hann jag tyvärr inte fram till. Synd, då jag känner honom lite genom jobbet och vet att han både är en bra fotograf och mycket kunnig herpetolog.

Theo Allfons bilder från Pantanal var otroligt fina! Jag har själv besökt detta fantastiska område i Brasilien två gånger och var riktigt tillbaka där ett tag.

Claes Grundsten var också fantastiskt bra. Vilka härliga bergsvyer! Man blev riktigt sugen på att ge sig ut på någon häftig vandringsresa.

Erik Malm är också en mycket skicklig fotograf som fotograferar i områden där få har varit. Men jag håller med om att det blev lite väl mycket bildkomposition, och när han måste förklara att "detta är inte oskarpt", "detta är inte dubbelexponerat" o s v tycker jag att det har halkat lite snett.

Carsten Arnholm hade fina fågelbilder, men även jag var på väg att somna flera gånger under hans föredrag.

Raimo Sundelin var som en del har påpekat lite jobbig att höra på. Bilderna var fina, men det kan inte vara lätt att ligga precis efter mästare som Allfons, Grundsten och Malm. Man blir liksom lite avtrubbad...

Bjørn Røslett var den ende under dagen som definitivt inte var i min smak. Skränig musik och röriga bilder, definitivt inte naturfoto enligt min mening. Jag gick ut. Är jag kanske gammal (fyllde 40 i veckan) och konservativ?

Roine Magnusson och Anders Wallén var däremot riktigt bra. Kul projekt detta med Nils Holgersson 100 år senare. Fantastiska flygbilder, roligt kåserande och fin musik.

Olle
 

nfoto

Aktiv medlem
Alder har intet å gjøre med å være konservativ :)

En utlendings inntrykk av festivalen:

Svært traust og tradisjonell naturfotografi dominerte, ikke akkurat uventet, men det slo meg at man i Sverige nok er enda mer tradisjonsbundne enn hjemme i Norge. Det ble selvsagt vist flere nydelige bildespill og Hans Strand holdt meget høy klasse. Felles for flere av de antatte "storheter" var ujevne visninger, med alt fra glimrende til direkte dårlige bilder.

Blant utstillingene var det svært enkelt å peke ut Anders Geidemark som den suverent "beste", med Stina Deurell som en god runner-up. Disse to hadde på hver sin måte gjennomført personlige bilder, noe som åpenbart var en mangelvare ellers. Det er alltid trygt å følge tradisjoner og vedtatte "regler", men særlig spenning blir det ikke ut av slikt.

Mitt eget bidrag er jeg selvsagt ikke habil til å bedømme, men jeg har fått svært mange til dels overstrømmende positive tilbakemeldinger på visningen. At den ville skape polariserte oppfatninger og til dels svært negative reaksjoner visste jeg på forhånd. Det er ikke enkelt å gå utenfor allfarvei, men noen må likevel gjøre dét.

Totalt sett var Vårgårda 2005 avgjort et positivt møte (mitt første besøk), og jeg møtte mange kjente og ukjente venner fra alle de nordiske landene der. Kanskje jeg tilogmed kan tenke meg å komme tilbake :)
 

kpt

Aktiv medlem
Björn,

Jag var på ditt föredrag och gissade att du hade valt Tangerine Dream till ditt bildspel. Jag har lyssnat ganska mycket på TD och har säkert 30 skivor själv, men det där måste vara ganska tidiga plattor för jag kände inte igen särskilt mycket! Lite off topic, men vad exakt var det för skiva?
 

acke

Avslutat medlemskap
Intressant att höra alla åsikter om naturfotofestivalen. Jag håller med om att det finns en viss brist på förnyelse inom naturfotografin. Många rullar på i gamla hjulspår.

Men å andra sidan, en föreläsande naturfotograf kan faktiskt skapa en njutbar föreställning av tämligen konventionella bilder, om han/hon bara har något att berätta till bilderna. Jag lyssnar gärna till fotografer som brinner för sitt motivområde, som har engagemang och kunskap, och som klarar att förmedla detta till åskådarna. Detta är en svår uppgift som kräver viss talang och framförallt träning.

Alltså: Jag tycker att fler föreläsande fotografer borde lägga mer tid på berättelsen. Det finns väldigt många som tar bra naturbilder idag, men långt ifrån alla har något att berätta till bilderna. För mig som åskådare är det helhetsupplevelsen, bilder+ord, som räknas.
 
ANNONS